آموزش خیاطی

آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو

آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو-هنر آموز
4.1/5 - (9 امتیاز)

آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو، آموزشی محبوب برای اغلب مادران است. امکان دوخت لباس در مدتی بسیار کوتاه و با روشی ساده، از ویژگی های دوخت بدون الگو است. برای فراگیری آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو، نیازی نیست در دوره های آموزش خیاطی شرکت کرده باشید. اگر فقط مقداری ذوق و قریحه برای انجام این دوخت را داشته باشید، کافی است؛ چرا که آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو به سادگی آب خوردن بوده و همه از پس آن بر می آیند.

آموزش دوخت پیراهن دخترانه بدون الگو

آموزش دوخت پیراهن دخترانه بدون الگوـ هنرآموز

برای دوخت این پیراهن شما نیاز دارید به یک قد پارچه، زیپ، متر، قیچی، چرخ خیاطی و خط کش.
همان طور که در تصویر می بینید دو پارچه به ابعاد 45 در 58 سانتی متر برای دامن، دو پارچه به ابعاد 10 در 65 سانتی متر برای چین و یک پارچه به ابعاد 25 در 40 سانتی متر برای بالا تنه برش بزنید. این ابعاد برای دختر 4 تا 5 ساله مناسب است.

تکه های لازم برای دوخت پیراهن دخترانه ـ هنرآموز

حاصل اندازه سرشانه به علاوه 5، عددی است که در ادامه کار به آن نیاز پیدا می کنید. در اینجا سرشانه کودک 6 سانتی متر است که با 5 می شود 11. به مقدار 11 سانتی متر از عرض پارچه در قسمت دولای باز به سمت دولای بسته رفته و علامت بزنید. از قسمت باز پارچه در بالای بالاتنه، مجددا به اندازه 11 سانتی متر، اینبار در جهت طول پارچه پایین بیائید و علامت بزنید. از هر دو نقطه خط های عمودی و افقی به موازات عرض و طول پارچه رسم کنید مانند تصویر. یک چهارم اندازه دور سینه را به علاوه 5 سانتی متر کنید. در اینجا 20 عدد بدست آمده است، به اندازه این عدد از قسمت دولای بسته به موازات عرض و بر روی خطی که در جهت افقی پارچه بر روی بالا تنه رسم کرده بودید، جلو بروید و علامت بزنید. این علامت را به صورت هلال به وسط خط عمودی که رسم کرده بودید و شروع آن از محل 11 سانتی متر در ابتدای پارچه بود، وصل کنید. برای داشتن هلالی مرتب می توانید از خط کش پیستوله استفاده کنید.

رسم سرشانه ـ هنرآموز

رسم کارور ـ هنرآموز

رسم خط کمر ـ هنرآموز

از قسمت دولای بسته در پایین پارچه به اندازه یک چهارم دور کمر به علاوه 5 سانتی متر به سمت دولای باز بروید و علامت بزنید، در اینجا این اندازه 19 سانتی متر است، سپس این نقطه را به حلقه لباس وصل کنید مانند تصویر.

ابتدا 2 سانتی متر و بعد 7 سانتی متر از یقه در جهت طول پارچه پایین رفته و علامت بزنید. از قسمت یقه 5 سانتی متر به سمت داخل کار در جهت عرض پارچه رفته و علامت بزنید. از محل 5 سانتی متر خطی به صورت هلالی یکبار به محل دو سانتی و یکبار به 7 سانتی متر وصل کنید. هلال کوچکتر یقه پشت و هلال بزرگتر یقه جلو لباس است.

طراحی یقه جلوـ هنرآموز

طراحی یقه پشت ـ هنرآموز

رسم هلال یقه ـ هنرآموز

از روی خطوط کار را برش بزنید. در قسمت یقه از روی خطوط هلال کوچکتر قیچی کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت شلوار زنانه بدون الگو

برش بالاتنه ـ هنرآموز

سپس بالاتنه پشت و جلو را از یکدیگر جدا کرده و یقه جلو را از روی خطوط هلال بزرگتر برش بزنید.

برش یقه جلوـ هنرآموز

نمای کلی از برش ـ هنرآموز

سپس از قسمت وسط یقه پشت 5 تا 7 سانتی متر پایین بروید و علامت بزنید، این قسمت محل قرارگیری زیپ یا دکمه است. یقه را تا محل علامت برش دهید.

ایجاد جای دکمه یا زیپ ـ هنرآموز

بالاتنه ها را از قسمت سرشانه به یکدیگر وصل کنید.
یک ضلع عرضی پارچه های دامن را کوک درشت بدون سر قائمی در ابتدا و پایان کار بزنید. سپس به آرامی نخ ها را بکشید تا چین های ریز یا به اصطلاح چین سوزنی شکل بگیرد. این کار را یعنی کشیدن نخ را تا جایی ادامه دهید که اندازه هر دامن به اندازه یک دوم اندازه دور کمر شود.

طریقه چین دار کردن ـ هنرآموز

چیندارکردن دامن ـ هنرآموز

در این مرحله حلقه آستین و دور یقه را با نوار اریب تمیزدوزی کنید.

تمیزدوزی یقه ـ هنرآموز

تمیزدوزی حلقه آستین ـ هنرآموز

دوخت سرشانه هاـ هنرآموز

پارچه هایی که برای چین های لباس برش زده بودید را روی یکدیگر قرار داده و از وسط تا کنید. به مقدار 5 سانتی متر از عرض و 10 سانتی متر از طول را مشخص و این نقاط را با خطی به یکدیگر وصل کنید. سپس از روی خطوط، پارچه را برش دهید. حال مانند قسمت دامن، چین دوزی را در قسمت ضلع صاف پارچه شروع کنید. لبه ضلع قوس دار را به داخل برگردانده و تمیزدوزی کنید.

برش پارچه جهت چیندوزی روی لباس ـ هنرآموز

طراحی چین روی لباس ـ هنرآموز

برش پارچه چین ـ هنرآموز

چین های روی لباس ـ هنرآموز

در این مرحله مانند تصویر، بالاتنه را پهن کنید. وسط سرشانه ها را پیدا کرده و علامت بزنید. از نقاط مشخص شده در سرشانه ،دو خط عمودی در هر دو قسمت بالاتنه تا کمر رسم کنید.

پیداکردن وسط سرشانه هاـ هنرآموز

تعیین محل چیندوزی ـ هنرآموز

چین ها را مانند تصویر روی خطوط فیکس کنید و چرخ کنید، سپس آن ها را به سمت یقه برگردانده و اتو بزنید. در پایان درزها و پایین دامن را چرخ کنید.

نحوه دوخت چین هاـ هنرآموز

نمای نهایی چین هاـ هنرآموز

آموزش دوخت پیراهن دخترانه آستین دار بدون الگو

برای دوخت این پیراهن نیاز دارید به:
پارچه ترجیحا در دورنگ. یکی از پارچه ها می تواند تور باشد.
چرخ خیاطی، قیچی و…
ابتدا برای بالاتنه پارچه ای چهارلا به ابعاد 23 در 20 سانتی متر آماده کنید. از قسمت بسته پارچه 7.5 سانتی متر در قسمت طول و 5 سانتی متر از عرض پارچه را علامت بزنید. سپس این دو نقطه را به صورت هلالی به یکدیگر وصل کنید تا فرم یقه شکل بگیرد.

11 سانتی متر از گوشه دولای بسته در جهت عرض پارچه جلو بروید و علامت بزنید. از این نقطه خطی عمودی موازی با طول پارچه رسم کنید. در قسمت باز پارچه نیز به اندازه 11 سانتی متر پایین بروید و علامت بزنید. از این نقطه نیز خطی عمودی موازی با عرض پارچه رسم کنید. این خط را تا انتهای پارچه که همان دولای بسته است، امتداد دهید. از روی همین خط که ابتدای آن دولای بسته باشد، به اندازه 20 جلو بروید و علامت بزنید. سپس این نقطه را به صورت خطی هلالی به نقطه 11 که در عرض پارچه علامت زده بودید، وصل کنید تا حلقه آستین شکل بگیرد.

رسم الگوی بالاتنه ـ هنرآموز

از روی خطوط، کار را برش بزنید و سپس بالاتنه پشت را از قسمت وسط یقه تا پایین کار برش بزنید. این قسمت محل زیپ است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شال

برش بالاتنه پیراهن ـ هنرآموز

تعداد تکه های لباس بعد از برش ـ هنرآموز

مانند تصویر، زیب را باز کنید. لبه پارچه در دو طرف را کمتر از نیم سانتی متر تا کنید و هریک را به یک طرف زیپ بدوزید.

محل قرارگیری زیپ ـ هنرآموز

نحوه دوخت زیپ ـ هنرآموز

پارچه ای به طول 90 در 13 سانتی متر برش بزنید. آن را پیلی یا چین دهید و بر روی بالاتنه مانند تصویر با سوزن فیکس کنید، به طوری که چین ها رو به یقه قرار گرفته باشند.

نوار چین دار را به لباس چرخ کنید و سپس چین های آن را به سمت حلقه لباس برگردانید و با اتو، ثابت کنید.

محل قرارگیری پیلی ـ هنرآموز

در این مرحله بالاتنه ها را از سرشانه به یکدیگر وصل کنید.

دوخت سرشانه های پیراهن ـ هنرآموز

پارچه ای دولا به ابعاد 35 در 17 آماده کنید. به اندازه 5 سانتی متر از قسمت باز پارچه پایین آمده و علامت بزنید. 12.5 سانتی متر نیز از قسمت دولای بسته در پایین پارچه موازی با عرض پارچه حرکت کرده و نشانه گذاری کنید. دو نقطه مشخص شده را به خطی به یکدیگر وصل کنید. سپس مانند تصویر از نقطه 5 سانتی متری که مشخص کرده بودید، خطی با قوس بسیار کم به گوشه دولای بسته وصل کنید، حال از روی خطوط پارچه را برش بزنید.

طراحی آستین ـ هنرآموز

برش آستین هاـ هنرآموز

در این مرحله آستین ها را به لباس وصل کنید. برای راحتی کار، می توانید ابتدا وسط آستین در قسمت تاج آن را مشخص کنید و به درز سرشانه وصل کنید. با این کار ادامه دوخت آسان می گردد.

نحوه وصل آستین هاـ هنرآموز

بعد از وصل آستین ها، لبه آن ها را 5 سانتی متر به سمت داخل تا کنید و دوخت بزنید. سپس کشی با پهنای نیم سانتی متر و به طول دو سوم دور مچ از داخل مچ با سنجاق عبور دهید. حال کش را از دو طرف بکشید و روی آن دوخت بزنید.

دوخت آستین هاـ هنرآموز

دو پارچه به ابعاد 76 در 38 سانتی متر برای دامن این پیراهن برش بزنید. از قسمت طول آن ها را کوک درشت زده و سپس نخ آن را به آرامی بکشید تا چین سوزنی شکل بگیرد. تا جایی این کار را ادامه دهید که اندازه آن هم اندازه یک دوم دور کمر شود. سپس آن ها را به بالاتنه وصل کنید.

چین دادن دامن ـ هنرآموز

وصل دامن به بالاتنه ـ هنرآموز

و در پایان درزهای لباس شامل درز آستین ها و پهلوها را به یکدیگر وصل کرده و بدوزید. لبه پایین دامن را نیز به مقدار 2 سانتی متر به داخل تا کرده و تمیزدوزی کنید. پیراهن دخترانه آستین دار شما آماده است.

انواع کش دوزی

انواع کش دوزی ـ هنرآموز

اگر با انواع کش دوزی در لباس آشنایی داشته باشید، قطعا به هنگام آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو به کارتان خواهد آمد. به طور دقیق نمی توان گفت چند نوع کش دوزی در خیاطی وجود دارد اما در این آموزش سعی شده است تا پرکاربردترین شیوه های کشدوزی شرح داده شود.

برای چین دار کردن آستین لباس های مجلسی خود که دارای نوار تزئینی در قسمت سرآستین نیز هستند، می توانید از روش زیر استفاده کنید:
ابتدا نوار تزئینی را از روی پارچه در قسمت سرآستین با سوزن فیکس کنید و سپس کار را برگردانید. کشی با پهنای نیم سانتی متری را به اندازه دو سوم دور مچ برش بزنید و بعد مانند تصویر در وسط پشت نوار تزئینی قرار دهید. سپس دو سر کش را بکشید و به طور همزمان آن را به نوار تزئینی و آستین وصل کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت کاور لباسشویی

دوخت همزمان کش و نوار تزئینی ـ هنرآموز

طریقه وصل کش ـ هنرآموز

وخت کش آستین مجلسی ـ هنرآموز

نوعی دیگر از کش دوزی وجود دارد که برای سرآستین، کمر دامن، دمپای شلوار و… بسیار کاربرد دارد.
ابتدا کشی با پهنای سه سانت را به اندازه دو سوم اندازه دور مچ به علاوه دو سانتی متر حق دوخت برش بزنید. دو سر آن را به یکدیگر وصل کرده و چرخ کنید. از دوخت ریز چرخ استفاده کنید تا از استحکام دوخت مطمئن باشید. درز آستین را هم بدوزید.

سپس کش و آستین را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و علامت بزنید. کش را مانند تصویر داخل آستین ببرید و این دو را در قسمت علامت ها بر هم منطبق کرده و سوزن بزنید. دقت کنید که درز کش روی درز آستین قرار بگیرد.

مانند تصویر ابتدا کش و آستین را از قسمت درز به هم چرخ کنید، سپس کش را بکشید و مابقی آن را به آستین دوخت بزنید.

وصل کش به آستین ـ هنرآموز

نحوه دوخت کش پهن ـ هنرآموز

سپس لبه آستین را به پهنای کش به داخل تا کنید تا کش را بپوشاند و بعد آن را چرخ کنید. دقت داشته باشید که اگر قصد استفاده از این نوع کشدوزی را در سرآستین، دمپای شلوار، پایین لباس و… را دارید، حتما قد آن قسمت را به علاوه پهنای کش کرده و برش بزنید تا کوتاه نگردند.

مرحله آخر دوخت ـ هنرآموز

دوخت نهایی ـ هنرآموز

در نوع دیگری از کشدوزی، نیازی به دوختن دوسر کش به یکدیگر و همچنین دوخت درز آستین نیست. کش را به اندازه دلخواه برش بزنید و آن را به فاصله یک سانتی متر از لبه آستین قرار دهید. این یک سانتی متر، برای تمیزدوزی بیشتر کار است. ابتدا یک سانت جای دوخت را به روی کش تا کرده و دوسر کش را بر روی آستین دوخت بزنید. سپس کش را بکشید و به اندازه پهنای آن، به سمت داخل کار تا کنید. حالت کشیدگی را حفظ کنید و سرآستین را چرخ کنید.

تمیزدوزی لبه آستین ـ هنرآموز

استفاده از کش ماسوره بیشتر در دوخت لباس های بچه گانه کاربرد دارد تا در لباس بزرگسالان. این کش بسیار باریک بوده و به جای نخ به دور ماسوره پیچیده می شود. مانند تصویر برای استفاده از این کش، باید محل دوخت بر روی لباس را با خطوطی مشخص کنید تا خط دوخت کش ها، کاملا با هم موازی و در فاصله های یکسان باشند.

دوخت کش ماسوره ـ هنرآموز

خلاصه مطلب

چنانچه قصد دوخت لباس دخترانه برای یکی از فرشته های اطرافتان را دارید اما آموزش خیاطی ندیده اید، دوخت لباس با روش بدون الگو را امتحان کنید. این روش، آسان و سریع است و برای دوخت لباس های راحتی منزل کاربرد دارد؛ گرچه عده ای، بعضی لباس های مجلسی را نیز به این شیوه می دوزند.
آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو عنوان مقاله امروز از سایت هنر آموز بود که از برابر دیدگان شما گذشت. با استفاده از این آموزش زیباترین ها را، خود برای دلبندتان بدوزید.

2 نظر در “آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو

  1. شیوا گفت:

    سلام وقت بخیر
    خیلی عالی بود آموزش شما
    اتفاقا من این مدل رو بدون الگو برای دخترم دوختم خیلی خوب شد ☺️

    1. هنرآموز گفت:

      سلام خوشحالیم که آموزش ها براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *