آموزش خیاطی

آموزش دوخت شلوار زنانه و مردانه به روش ساده

دوخت شلوار-هنرآموز
5/5 - (1 امتیاز)

فیلم آموزش الگوی شلوار بگ


نحوه دوخت شلوارهای زنانه و مردانه به روش ساده، عنوان مقاله ای است که در پیش روی شما قرار گرفته است. اگر پیدا کردن شلواری فیت تن و با مدلی باب سلیقه تان دشوار است، بهترین راه، دوختن شلوار توسط خیاط یا خودتان است. چنانچه خود تمایل به دوخت و آماده سازی شلوار برای خود و اطرافیان تان را دارید، این مقاله برای شما گردآوری شده است.

با فراگیری آموزش دوخت شلوار زنانه و مردانه به روش ساده می توانید در یادگیری آموزش دوخت شلوار راسته، شلوار راحتی زنانه و مردانه، آموزش دوخت شلوار مردانه، دوخت شلوار کردی و… موفق عمل کنید.

نکته مهم در آموزش های امروز این است که نیازی به گذراندن دوره های آموزش خیاطی ندارید. اگر در خیاطی مبتدی هستید و علاقمند به دوخت و دوز، آموزش های هنر آموز را از دست ندهید.

آموزش دوخت شلوار ساده (آموزش دوخت شلوار بدون الگو)

آموزش دوخت شلوار ساده-هنرآموز

دوخت لباس های خانگی مانند شلوار با روشی آسان، به دور از محاسبات و در مدت زمانی کم، می تواند باعث صرفه جویی هم در هزینه و هم در زمان شما شود.

ابتدا پارچه را به صورت چهارلا پهن کنید. قسمت دولای بسته به سمت شما قرار داشته باشد. یک شلوار اتو شده را مانند تصویر روی پارچه قرار دهید. با در نظر گرفتن دو تا سه سانتیمتر حق دوخت دور تا دور شلوار را علامت بزنید. به این شیوه در خیاطی، روبر کردن می گویند.

روش روبر کردن-هنرآموز

قسمت پشت و جلوی شلوار را از یکدیگر جدا کرده و سپس پیش شلوار را برای ویرایش روی میز پهن کنید. مانند تصویر از کمر 3 سانتیمتر به سمت داخل رفته و علامت بزنید. از این نقطه خطی تا وسط کمر رسم کنید به طوری که ابتدای خط 3 سانتیمتر و انتهای آن صفر سانتیمتر از خط کمر فاصله داشته باشد. به عبارتی دیگر انتهای خط را در وسط خط کمر، صفر کنید. از قسمت فاق نیز 4 سانتیمتر به سمت داخل رفته و خطی رسم کنید که انتهای آن بر انتهای فاق صفر شود.

پشت شلوار-هنرآموز

پیش شلوار-هنرآموز

پشت و پیش شلوار را به صورتی روی یکدیگر قرار دهید که قسمت راسته هر دو قسمت به سمت داخل باشد. البته قبل از دوخت، لبه های پارچه را سردوز بزنید. حال درز پهلوها و فاق شلوار را چرخ کنید. دوخت دمپا بعد از دوخت درزهای پهلو انجام می گیرد.

مرحله دوخت شلوار-هنرآموز

دوخت فاق ها-هنرآموز

دوخت پهلوها-هنرآموز

طول کش بستگی به مقدار کشسانی آن دارد. برای کشسانی زیاد 15 و برای کشسانی کم، 12 سانتیمتر از اندازه دور کمر کم کنید تا اندازه طول کش بدست آید. پهنای کش نیز بهتر است 5 سانتیمتر باشد. برای شلوارهای پشت کمر کش، مانند مدل شلوار این آموزش به روش زیر عمل کنید:

برای مثال برای کشدوزی از پهلو تا پهلو، اندازه پهلو تا فاق یعنی وسط شلوار را اندازه زده و به علاوه 5 سانتیمتر کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!   دوخت شورت زنانه

محل شروع و پایان کشدوزی-هنرآموز

کمر شلوار را 4 تا 5 سانتیمتر به سمت داخل تا کنید و به جز 8 سانتیمتر در قسمت پشت کمر، دورتا دور آن را چرخ کنید.

مرحله اول کشدوزی-هنرآموز

سپس وسط کش را مشخص کنید و آن را  از محل باز کمر، به داخل آن ببرید. دو سر کش را در محلی که برای ابتدا و انتهای کش در نظر گرفتید، قرار داده و با سوزن فیکس کنید. وسط کش را نیز دقیقا مماس با وسط محل کشدوزی، سنجاق بزنید.

مرحله دوم-هنرآموز

مرحله سوم-هنرآموز

برای یک کشدوزی آسان، در قدم اول، ابتدا و انتهای کش را به صورت عمود چرخ کنید. سپس کش را بکشید و دوخت نهایی را انجام دهید.

با استفاده از این آموزش به راحتی می توانید انواع شلوار راحتی زنانه، مردانه و بچه گانه را خود در منزل آماده کنید.

مرحله چهارم-هنرآموز

آموزش برش و دوخت شلوار مردانه

آموزش برش و دوخت شلوار مردانه-هنرآموز

 برای دوخت شلوار راحتی مردانه بدون الگو، با روشی آسان و بدور از تکلف، به لوازم زیر نیاز دارید به:

یک قد پارچه، نوار مشکی و کش پهن. ابتدا پارچه را چهار لا پهن کنید، سپس سرکجی پارچه را برش بزنید یا به اصطلح پارچه را گونیا کنید (یعنی گونیا را روی لبه پارچه در قسمت گوشه آن بگذارید به طوری که دو ضلع پارچه با دو ضلع گونیا مماس باشد).

طریقه پهن کردن پارچه-هنرآموز

بعد از گرفتن سرکجی پارچه، قد شلوار را به علاوه 4سانتیمتر برای کشدوزی و 5 سانتیمتر برای لب توی دمپای شلوار کنید. سپس به اندازه آن از کمر پایین رفته و علامت بزنید. ابتدای پارچه منهای 4 سانتیمتر زاپاس کشدوزی،خط کمر و انتهای آن خط دمپا خواهد بود.

اندازه زدن قد شلوار-هنرآموز

از پایین کار، 5سانتی متر بالا بروید و علامت بزنید. از این علامت خطی موازی با عرض پارچه رسم کنید. طول این خط 20 سانتیمتر و ابتدای آن دولای باز پارچه است. به این خط، خط دمپا می گویند. سپس از خط کمر بدون در نظر گرفتن زاپاس، به اندازه 35 تا 40 سانتیمتر پایین بروید و علامت بزنید (35 برای افراد لاغر و 40 سانتیمتر برای افراد چاق)، حال خطی عمود بر این علامت، موازی با خط کمر رسم کنید که ابتدای آن دولای بسته پارچه باشد. انتهای این خط را علامت بزنید و سپس به اندازه 7 سانتیمتر دیگر آن را امتداد دهید. این 7 سانتیمتر گشادی فاق شلوار است.

از قسمت دولای بسته پارچه، به اندازه 30 تا 35 سانتیمتر بر روی خط کمر جلو بروید و علامت بزنید تا میزان گشادی کمر در افراد لاغر و چاق مشخص شود. این خط را به انتهای خط فاق رسم کنید. به این خط، خط فاق گفته می شود. آن را بر دو تقسیم کنید و سپس به صورت هلالی شکل به سر 7سانتیمتر که برای گشادی فاق، رسم کرده بودید، وصل کنید و در آخر فاق را به خط دمپا وصل کنید تا الگوی شلوار آماده شود.

برش شلوار-هنرآموز

بعد از برش پارچه، خط پهلوی شلوار را با اتو خط بیندازید. سپس نوار مشکی را روی خط اتو چرخ کنید. دوخت را در دو ردیف و کاملا موازی با یکدیگر انجام دهید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت مانتو ابروبادی

اتوزدن خط پهلو-هنرآموز

نواردوزی شلوار-هنرآموز

نواردوزی شلوار ردیف دوم-هنرآموز

بعد از اتمام دوخت نوار، لبه دمپا را دوبار به سمت داخل تا کنید. هر یکبار دو و نیم سانتیمتر، که در مجموع 5 سانتیمتر زاپاسی می شود که برای دمپا گذاشته بودید. در ادامه دمپا و درزهای داخلی پیش و پشت شلوار را چرخ کنید.

دوخت دمپا-هنرآموز

دوخت درز داخلی شلوار-هنرآموز

سپس یکی از قسمت ها را به راسته برگردانید. در اینجا پای چپ راسته شده است. حال پای راست را که پشت و رو نشده، داخل پای چپ ببرید. سپس به راحتی فاق ها را کنار هم قرار داده و چرخ کنید. این روش یکی از بهترین روشها برای دوخت بی عیب ونقص برای دوخت فاق شلوار به شمار می رود.

طریقه متفاوت وصل پس و پیش شلوار-هنرآموز

کش دوزی شلوار مرحله دوم-هنرآموز

در آخرین مرحله، کشی به پهنای 5 و طول دور کمر منهای 12 سانتیمتر آماده کنید. دو سر کش را روی یکدیگر قرار دهید و دوخت بزنید سپس آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم و نشانه گذاری کنید. دور کمر شلوار را نیز تقسیم بر 4 کرده و علامت بزنید. کش و کمر شلوار را از محل علامت ها به یکدیگر سنجاق بزنید. مانند تصویر کشدوزی را انجام دهید.

کش دوزی شلوار مرحله اول-هنرآموز

کش دوزی شلوار مرحله دوم-هنرآموز

آموزش دوخت شلوار زیپ دار زنانه

آموزش دوخت شلوار زیپ دار زنانه-هنرآموز

یادگیری آموزش دوخت شلوار راسته زنانه در دو مدل زیپ دار و کمرکش، اعتماد به نفس لازم برای دوخت مدل هایی همچون دوخت شلوار بگ را به شما می دهد.

ابتدا الگوی پایه شلوار زنانه را بر روی پارچه رسم کنید. در این آموزش، پارچه دو لا بوده و پیش و پشت به صورت جدا از هم رسم گردیده اند. در صورت کم بودن عرض پارچه، می توانید مانند تصویر زیر، الگو ها را سر و ته در کنار یکدیگر رسم کنید. البته در صورتی این کار را انجام دهید که اولا پارچه شما دارای حاشیه و ثانیا از جنس مخمل یا پارچه های که دارای خواب مشخص هستند، نباشد. از آن جا که پارچه استفاده شده در این آموزش، رنگ روشن است، خطوط رسم شلوار، در آن واضح نیست، پس با کمک تصویر زیر، الگوی شلوار را با اندازه های مد نظرتان، بر روی پارچه رسم کنید.

الگوی اولیه شلوار-هنرآموز

نحوه برش زدن شلوار-هنرآموز

بعد از برش پارچه، دو قسمت پیش شلوار را از قسمت فاق به یکدیگر وصل کرده و اتو بزنید. نکته ای که ذکر آن در این آموزش اهمیت دارد، این است که چون این شلوار، هم بیرونی محسوب می شود و هم مجلسی، لازم است بعد از هر دوختی که انجام می دهید، آن محل را اتوی گرم و سرد بکشید تا نتیجه کار، یک شلوار مزونی باشد.

دوخت فاق-هنرآموز

سپس نقاب ها را تا کرده و مانند تصویر، با اتو، خط تا را ماندگار کنید. همان طور که در تصویر مشخص است، خط اتو با خط دوخت فاق، در یک امتداد قرار دارد. سپس با مراجعه به آموزش دوخت زیپ شلوار، زیپ شلوار را وصل کرده و چرخ کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کلاه نوزادی

اتوی نقاب ها-هنرآموز

دوخت زیپ شلوار-هنرآموز

بعد از دوخت زیپ، پس و پیش شلوار را از قسمت درزها به یکدیگر وصل کنید و سپس چرخ کنید. اتو زدن درزها را فراموش نکنید.

دوخت درزهای شلوار-هنرآموز

اتو بعد از هر دوخت-هنرآموز

برای دوخت کمری، پارچه ای به طول اندازه دور کمر به علاوه دو سانتیمتر حق دوخت و عرض ده سانتیمتر (4 سانتیمتر پهنای کمری و دوسانتیمتر حق دوخت) برش دهید. سپس مانند تصویر، کمری را از از وسط تا کنید و با اتو خط بیندازید. یک سانتی متر از دو سانتیمتر حق دوخت را نیز تا زده و اتو کنید.

برش پارچه کمری-هنراموز

اتوی قسمت هایی مشخص از کمری-هنرآموز

سپس لایی به طول کمری و عرض 4 سانتیمترآماده کنید و با حرارت اتو به روی کمری بچسبانید.

لایی کمری-هنرآموز

چسباندن لایی-هنرآموز

کمری را روی کمر شلوار به گونه ای قرار دهید که قسمت لایی خورده و یک سانت حق دوخت آن، نزدیک کمر شلوار باشد. همچنین مانند تصویر، کمری یک سانت از کمر شلوار در قسمت نقاب، بیرون بزند. دور تا دور کمری را چرخ کنید. در انتهای کمری نیز، مانند اول آن، باید یک سانتیمتر کمری از کمر شلوار بیرون زده باشد.

طریقه وصل کمری به شلوار-هنرآموز

چنانچه مایلید پشت کمر شلوار را کشدوزی کنید، از پهلوی شلوار تا وسط پشت یعنی فاق را اندازه بگیرید و بعلاوه 5 سانتیمتر کنید. این مقدار کش برای کشدوزی از پهلو تا پهلو مناسب است. کشی به پهنای 5 سانتیمتر و طول محاسبه شده، آماده کرده و کنار بگذارید.

محل کشدوزی پشت شلوار-هنرآموز

محل حق دوخت ها در کمری-هنرآموز

بعد از وصل مرحله اول کمری به شلوار، درز آن ها را اتو بزنید. سپس مانند تصویر، کمری را در قسمت نقاب به سمت روی شلوار برگردانید و دوختی با فاصله دومیل از راستای نقاب و در جهت عمود بر خط کمر بزنید.

اتوی درز کمری-هنرآموز

شیوه تمیزدوزی ابتدا و انتهای کمری-هنرآموز

این کار را با سر دیگر کمری و نقاب مقابل، انجام دهید تا تمیزی کمری در قسمت ابتدا و انتهای آن تکمیل شود.

ظاهرنهایی ابتدا و انتهای کمری-هنرآموز

در ادامه کمری را از قسمت داخل شلوار، به کمر وصل کرده و چرخ کنید. دوخت را در محل پهلو متوقف کرده و سرقائمی بزنید. مجددا دوخت را از پهلوی مقابل تا انتهای کمری در قسمت نقاب ادامه دهید. فاصله پهلو تا پهلو برای کشدوزی باز گذاشته شده است.

محل دوخت کش-هنرآموز

هر کدام از دو سر کش را روی پهلو ها در داخل کمری فیکس کنید، سپس آن را کشیده و چرخ کنید. در پایان دمپای شلوار را به داخل تا داده و دوخت بزنید.

ثابت کردن کش-هنرآموز

تمیزدوزی کش-هنرآموز

خلاصه

مقاله امروز، آموزش دوخت شلوار زنانه و مردانه به روش ساده بود که با یادگیری آن، تمرین و پشتکار به راحتی می توانید انواع شلوارها را در مدل های به روز و متنوع برای خود و عزیزانتان آماده کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید از این طریق کسب درآمد نیز داشته باشید؛ برای مثال می توانید شخصی دوزی کنید، با کارگاه های تولیدی همکاری داشته باشید و… . کمترین فایده دانستن طریقه دوخت لباس به غیر از صرفه جویی در وقت و هزینه، فعال نگه داشتن مغز به ویژه در زنان خانه دار است. کارهای روزمره و تکراری، باعث کاهش کارایی مغز می گردد، اما یادگیری یک هنر و استفاده از آن به شیوه های مختلف، باعث تقویت مغز از طریق حل کردن چالش های پیش رو می گردد.

2 نظر در “آموزش دوخت شلوار زنانه و مردانه به روش ساده

  1. شیرین گفت:

    تشکر میکنم بابت سایت خوبتون
    و ممنون بابت آموزش مفید به همراه نکات عالی که بیان کردین
    فقط ببخشید نوع پارچه هم در دوخت شلوار تاثیر داره؟؟؟

    1. هنرآموز گفت:

      بله موقع خرید پارچه بگید که برای دوخت شلوار میخواین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *