آموزش خیاطی

دوخت ملحفه تشک

دوخت ملحفه تشک-هنرآموز
3/5 - (2 امتیاز)

دوخت ملحفه تشک، با انواع پارچه های لحافی ساده سفید و یا پارچه های رنگی مخصوص سرویس خواب، انجام می‌ شود. در این صفحه،  دوخت انواع ملحفه تشک با آسان ترین روش، آموزش داده می‌ شود. پس با ما همراه باشید.

دوخت ملحفه تشک ساده

ملحفه های تشک، وسیله ای برای کاور کردن تشک های سنتی و یا آماده هستند. برای جلوگیری از کثیفی رویه تشک ها و همچنین قابل شستشو بودن رویه تشک، لازم است که از کاور یا ملحفه ای مخصوص استفاده کنیم. با دوختن یک کاور مخصوص برای تشک در ابعاد مناسب، می‌ توانیم آن را به صورت هفتگی یا ماهانه مورد شستشو قرار دهیم.

برای دوخت کاور یا ملحفه تشک، می توانیم از روش ساده استفاده کنیم. در قدیم، ملحفه های تشک را به صورت ساده و متری می دوختند. به صورتی که فقط در هنگام خواب ملحفه ساده تشک را روی تشک پهن می کردند و لبه های آن را به قسمت زیرین تشک، هدایت می کردند.

برای دوختن این ملحفه ساده نیاز به پارچه سفید لحافی داریم. باید مقدار طول و عرض پارچه ملحفه ای را حدود سی الی چهل سانتی متر بیشتر از طول و عرض تشک موردنظر، اندازه بزنیم. دور تا دور تشک را با عرض یک سانتی متر، به صورت لب تو، تا می کنیم و یک دوخت می زنیم تا اثر استفاده و یا شستشو لبه های ملحفه ریش ریش نشود.

این روش آسان ترین روش دوخت ملحفه ساده تشک می‌ باشد اما به علت اینکه لبه های ملحفه آزاد است، می‌ تواند در هنگام خواب از زیر تشک خارج شود و ظاهر نامناسبی داشته باشد.

 آموزش دوخت ملحفه تشک سنتی

تشک های سنتی، تشک هایی هستند که متریال داخلی آن ها، پشم گوسفند، الیاف و یا پنبه می‌ باشد. در قدیم فقط از پشم گوسفند برای مواد داخلی تشک استفاده می کردند که برای مناطق سردسیر هم کاربرد مناسبی داشت.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  بهترین آموزشگاه خیاطی در اصفهان

برای دوختن ملحفه جهت روکش کردن تشک سنتی، می‌ توان از کاورهای کیسه ای استفاده کرد. این ملحفه به صورت کیسه دوخته می‌ شود و تشک در داخل آن قرار می گیرد. در آموزش خیاطی، کاور کیسه ای، بهترین نوع کاور برای تشک می‌ باشد.

برای دوخت ملحفه تشک کیسه ای، می توانیم از پارچه های طرحدار مخصوص سرویس خواب استفاده کنیم. پارچه ای که برای دوخت این ملحفه استفاده می کنیم، می تواند برای دوخت کاور بالش و حتی کاور لحاف نیز استفاده شود و بدین صورت با یک مدل پارچه، دوخت سرویس خواب کامل را انجام می دهیم.

برای دوخت ملحفه تشک زمینی، باید طول و عرض تشک را اندازه بزنیم. برای این کار از یک متر خیاطی استفاده می کنیم و طول و عرض تشک را دقیق اندازه می زنیم. همچنین اندازه گیری ارتفاع تشک هم باید انجام شود. تشک های سنتی تقریبا دارای ارتفاع ده تا پانزده سانتی متر، عرض نود سانتی متر و طول 180 سانتی متری می‌ باشند.

باید پارچه ای که تهیه می کنیم به اندازه قد تشک باشد. بهتر است پارچه ای را برای دوخت این کاور انتخاب کنیم که عرض بیشتر از دو متر داشته باشند. پارچه باید در طول (180+ دوبرابر ارتفاع تشک) و عرض ( دو برابر عرض تشک + دو برابر ارتفاع تشک) باشد.

پارچه را از طول تا می زنیم. دولای باز طول ملحفه تشک را با چرخ، می دوزیم. یک طرف عرض آن را نیز می دوزیم. فقط یک طرف عرض کیسه باز می ماند. بعد از قرارگیری تشک در داخل کاور کیسه ای، می توانید عرض باز مانده کاور را با سوزن و نخ همرنگ به صورت دستی کوک زیر و یا نامرئی بزنید.

آموزش دوخت ملحفه تشک سنتی زیپ دار

آموزش دوخت ملحفه تشک سنتی زیپ دار-هنرآموز

بسیاری از بانوان، نمی خواهند عرض تشک کاور کیسه ای را با دست بدوزند. برای این کار و راحتی استفاده از کاور تشک، بهتر است از زیپ استفاده کنیم. دوخت این نوع ملحفه تشک، کمی متفاوت تر خواهد بود.

پارچه ای با ابعادی که در بالا گفتیم، تهیه می کنیم. برای یک طرف عرض پارچه، باید زیپ بدوزیم. با تهیه زیپ متری سفید، می توانیم زیپ ملحفه را بدوزیم. برای دوخت راحت تر زیپ، شما می توانید از یک طرف زیپ استفاده کنید. بدین صورت که دندانه های زیپ روی پارچه به طرف داخل پارچه قرار بگیرد و قسمت غیر دندانه ای آن، روی زاپاس، قرار داده شود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  مدل دوخت لباس خانگی

سپس با استفاده از چرخ خیاطی، می توانید دوختی را از روی زیپ بروید. بعد از دوختن زیپ، باید دو طرف دهانه باز زیپ را کنار یکدیگر قرار دهیم و سر زیپ را به صورت همزمان، وارد دندانه های دو طرفه زیپ نماییم. با وارد شدن سر زیپ به قسمت دندانه ای زیپ، زیپ بسته می‌ شود. بعد از بسته شدن زیپ، پارچه را به پشت برگردانید و قسمت طولی و عرضی دیگر ملحفه تشک را با چرخ خیاطی، بدوزید.

بعد از دوخت، به راحتی می توانید زیپ را باز کنید و کاور را به رو برگردانید. در این صورت، دهانه کاور، زیپ دار می‌ شود و نیازی به دوخت با دست ندارد و به راحتی بعد از قرار گیری تشک در داخل آن، زیپ بسته می‌ شود.

آموزش دوخت ملحفه کشدار تشک دو نفره

برای تشک تخت، نیازی به دوخت کیسه ای لحاف نمی باشد. تشک های تخت، نیاز به ملحفه ای دارند که فقط روی یک طرف تشک را بپوشانند تا از کثیفی آن جلوگیری کنند. برای این کار ما از دوخت ملحفه تشک کشدار استفاده می کنیم.

آموزش دوخت ملحفه کشدار تشک دو نفره-هنرآموز

برای این کار باید طول، عرض و ارتفاع تشک را با  متر خیاطی اندازه گیری کنیم. برای دوختن این لحاف به پارچه ای به طول (اندازه طول تشک + دو برابر ارتفاع تشک + سی سانتی متر) و به عرض ( دو برابر اندازه عرض تشک + دو برابر ارتفاع تشک + سی سانتی متر) نیاز داریم.

پارچه را روی زمین به صورت صاف پهن می کنیم. از هر چهار گوشه پارچه مانند تصویر، به اندازه ارتفاع تشک + سی سانتی می زنیم. بعد از علامت گذاری، مربعی را با خودکار حرارتی یا صابون خیاطی، روی پارچه رسم می کنیم و با فاصله دو سانتی متر برای زاپاس، برش می زنیم. بعد از برش مربع از گوشه های پارچه، باید دو ضلع مربع را مثل تصویر روی هم بگذاریم و یک دوخت ساده بزنیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت مانتو

بعد از دوخت هر چهار گوشه پارچه، باید لبه های پارچه کش کاری شود. برای این کار، از کش دو سانتی استفاده می‌ شود. کش دو سانتی به طول دوبرابر طول و عرض تشک منهای سی سانتی متر تهیه می کنیم و روی لبه پارچه قرار می دهیم و آن را می دوزیم. در این صورت ملحفه روی تشک قرار می گیرد و حدود پانزده سانتی متر از لبه ملحفه زیر تشک قرار می گیرد.

روی دیگر برای دوخت ملحفه تشک تخت، استفاده از کش پنج سانتی متری در گوشه های کاور می‌ باشد. برای این کار بعد از دوخت قسمت های مربعی، چهار عدد کش پنج سانتی متری به طول بیست سانتی متر تهیه می کنیم. مانند تصویر آن ها را به چهار گوشه کاور می دوزیم. این کش ها با قرارگیری در ریز تشک تخت، مانع از بیرون آمدن لبه های ملحفه می‌ شوند و کاور را روی تشک ثابت می کنند.

الگو ملحفه تشک

دوخت ملحفه تشک عروس

ملحفه تشک عروس، به دو صورت دوخته می‌ شود. ملحفه ای برای تشک تخت دو نفره عروس و ملحفه ای دیگر برای تشک تخت مهمان باید دوخته شود. برای دوختن ملحفه تشک تخت دونفره، از روش ملحفه کشدار استفاده می کنیم. ولی برای تشک های مهمان که به صورت تشک زمینی دوخته شده اند، باید ملحفه تشک زمینی زیپ دار بدوزیم.

دوخت ملحفه تشک عروس-هنرآموز

 طرز دوخت ملحفه تشک پنبه ای

تشک پنبه ای، مانند تشک های سنتی پشمی ارتفاع زیادی ندارد. بنابراین برای این نوع تشک ها، باید از ملحفه ای کیسه ای بدوزیم. با مطالعه روش دوخت ملحفه تشک پاکتی (کیسه ای) در بالا می توانید یک کاور عالی برای تشک بدوزید. برای دوخت این نوع ملحفه، از پارچه سفید ساده یا طرحدار می‌ توان استفاده کرد.

 دوخت ملحفه تشک مهمان

تشک مهمان، می‌ تواند در نوع زمینی و یا تخت باشد. تخت تشک مهمان، یک نفره می‌ باشد. اگر برای تشک تخت، کاور می دوزید، باید از روش دوخت کاور کشدار تخت استفاده کنید. اما اگر تشک مهمان در نوع سنتی باشد، می‌ توانید از روش دوخت ملحفه تشک زمینی زیپ دار استفاده کنید.

سخن نهایی

مجموعه هنرآموز با آموزش‌ دوخت انواع ملحفه تشک در این صفحه، سعی دارد تا استعداد و هنر خیاطی شما را افزایش دهد. شما می توانید نحوه دوخت انواع سرویس خواب و… از سایت هنر آموز آموزش ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *