آموزش خیاطی

دوخت پرده پانچ (آسان ترین آموزش تصویری)

دوخت پرده پانچ-هنرآموز
4.1/5 - (21 امتیاز)

فیلم آموزش دوخت پرده پانچ

 

دوخت پرده پانچ در منزل، به شیوه ای کاربردی و آسان را می توانید در مقاله امروز، آموزش ببینید. از جمله کالاهایی که برای دوخت آن ها نیازی به شرکت در کلاس های آموزش خیاطی ندارید، پرده ها در مدل های مختلف هستند. برای دوخت این اقلام تنها کافی است کار با چرخ خیاطی و راسته دوزی را بدانید.

در آموزش امروز، صفر تا صد دوخت پرده پانچی را خواهید آموخت. نکات مهمی همچون طرز زدن حلقه پانچ، فاصله حلقه های پانچ، مقدار پارچه مورد نیاز برای پانچ، آموزش دوخت نوار پانچ آماده و… به طور کامل و واضح در مقاله پیش رو، عنوان شده است.

آموزش دوخت نوار پانچ در منزل

دوخت پرده پانچ -هنرآموز

طرز دوخت پرده پانچ مراحلی دارد که انجام اصولی هر یک از آن ها بر کل روند دوخت تاثیر زیادی دارد. این مراحل عبارتند از اندازه گیری، برش، محاسبه مقدار پارچه، شیوه تمیزدوزی و… که به طور مفصل در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

طریقه دوخت پرده پانچ (طرز دوخت پردهای پانچی حریر و تور)

1- متراژ پرده

قبل از آنکه به متراژ پرده فکر کنید، ابتدا مدل مورد پسندتان و مناسب را انتخاب کنید. منظور از مناسب بودن مدل، آن است که توجه داشته باشید مدل انتخاب شده در ابعاد بزرگتر یا کوچکتر از عکس  آن، نیز باز هم زیبا هست یا نه. بعضی پرده ها فقط مناسب ابعادی مشخص از پنجره ها هستند و استفاده از آن ها در ابعاد دیگر، از جلوه آن ها می کاهد.

بعد از آنکه خیالتان از بابت مدل راحت شد، نوبت به  اندازه گیری پنجره است. طول و عرض پنجره را به دقت اندازه گیری کنید. اگر اطراف پنجره ایرادی مانند لکه، ترک و امثالهم است و امکان قایم کردن آن با پرده وجود دارد، فراموش نکنید که بر ابعاد پنجره بیفزائید. محل شروع و پایان پرده، هم عرضی و هم طولی، را به طور دقیق و سانتیمتری حساب کنید تا در پایان، پرده کاملا با ابعاد پنجره همخوانی داشته باشد.

اگر در مدلی که انتخاب کرده اید، از پردهای تزئینی یا دستک نیز استفاده شده است، باید ابعاد آن ها از ابعاد پرده اصلی کم شود. در این آموزش، طول تمام پنجره 4 متر است و بناست که در دو طرف آن از پردهای تزئینی استفاده شود. تصمیم بر این است که یک متر از ابعاد پنجره با این پرده ها پوشانده شود. پس یک متر از طول پنجره کم می شود و به 3 متر می رسد. مدل پرده انتخابی، از نوع پرچین است، پس به ازای هرمتر از پنجره 3 متر پارچه کفایت می کند، پس برای پنجره ای به طول 3 متر، 9 متر پارچه پرده ای به علاوه 5 سانت حق دوخت نیاز است اما این پایان اندازه گیری نیست!

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت کوسن

2- طریقه صحیح برش نوار پرده

برای آنکه ابعاد نهایی بدست آید، احتیاج به اندازه گیری نوار پرده ای پانچ نیز است. بر خلاف نوارهای ساده که بعد از برش و خرید پرده، در جایگاه بعدی لیست خرید هستند، لازم است نوار پانچ قبل از برش پارچه پرده و خرید آن، اندازه گیری شود. علت این امر، وجود حلقه هایی است که در فواصل منظم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ابتدا فاصله بین حلقه ها باید مشخص شود. برای مثال فاصله بین حلقه ها 10 سانتیمتر است که وقتی چین بخورد 5 سانتیمتر می شود. پس باید این 10 سانتیمتر در ابتدا و انتهای نوار پانچ نیز لحاظ شود، 5 سانت برای تمیز دوزی و 5سانت دیگر برای به هم نریختن ظاهر پرده بعد از نصب آن. رعایت این نکته باعث می شود که پرده بعد از آویختن، مانند تصویر زیر نگردد و دو سر ابتدایی و انتهایی کاملا اندازه دیگر قسمت های آن چین بخورد.

در این آموزش ابتدا نه متر و 5 سانتیمتر از نوار اندازه گیری شد. این اندازه ابعاد پرده است. سپس ابتدا و انتهای آن بررسی گردید و مشخص شد که ابتدای نوار پانچ، قبل از اولین حلقه، ده سانتیمتر نوار بدون پانچ است. 5 سانتیمتر حق دوخت و 5 سانتیمتر برای چین استفاده می شود پس ابتدای نوار پانچ نیاز به ویرایش ندارد، اما انتهای آن درست بعد از حلقه است و دیگر فضایی برای حق دوخت و چین وجود ندارد؛ پس لازم است ده سانتیمتر به آن اضافه شود. در نتیجه طول نوار پانچ به9 متر و 15 سانتیمتر افزایش پیدا می کند. حالا می توان پارچه را به طول 9 متر و 15 سانتیمتر برش زد. اگر پارچه با همان ابعاد خودش یعنی 9 متر و 5 سانتیمتر برش بخورد، باید ده سانتیمتر از نوار پانچ کم شود و در نتیجه حاصل دوخت، فاصله زیادی با تصورات ما خواهد داشت.

3- تهیه پارچه پرده ای مناسب با دکوراسیون

اینکه چه پارچه ای با چه طرح و رنگی انتخاب کنید، امری سلیقه ای است، اما اگر از آن دسته عزیزانی هستید که از سبک خاصی در دکوراسیون خود پیروی می کنید، حتما با فروشنده مشورت کنید.

4- تهیه چوب پرده با رنگ مناسب

استفاده از چوپ پرده همرنگ با پرده، گزینه بسیار خوبی برای حفظ زیبایی پرده و بهم نریختن هارمونی آن است.

5- نحوه صحیح برش پارچه پرده از طاقه

ضروریست که برش پارچه پرده از طول آن، با دقت انجام شود تا نیازی به ویرایش آن به هنگام دوخت و در نتیجه صرف وقت اضافه نباشد. اگر خود تولید کننده پرده هستید، اگر فروشنده پارچه را کج بریده است و دیگر دلایلی که باعث می شوند، خود، طول پرده را صاف کنید و یا از طاقه آن را برش بزنید، به شیوه زیر عمل کنید:

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت جاسیخی (آموزش ساده و تصویری)

اندازه طول را در دو نقطه ابتدایی و انتهایی کار علامت بزنید (در این آموزش اندازه طول 915 سانتیمتر). سپس یک خط صاف مانند خطوط بین پارکت ها، سرامیک ها یا حتی قالی ها را مانند یک خط راهنما در نظر بگیرید و ابتدا و انتهای پرده را روی ان بگذارید، سپس از روی خط راهنما در زیر پرده، ان را برش بزنید. دراین شیوه درصد خطا به کمترین حالت ممکن می رسد.

6- طریقه صحیح برش پارچه از عرض

عده ای مهم ترین بخش در آموزش دوخت پرده پانچ را برش پارچه پرده از عرض می دانند. کاری که باید بسیار با دقت و بدون خطا انجام بگیرد. ذره ای کج بریدن پارچه، تاثیر بسزائی در ظاهر پرده می گذارد. روشی ساده برای برش صاف و بی نقص پرده وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است. با استفاده از این روش به راحتی می توانید پردهایی میزان و یکدست با هر قدی را برش بزنید.

نکته: برای تمیزدوزی ابتدای پرده 6 سانتیمتر به اندازه پهنای نوار پانچ به قد پرده اضافه می گردد.

7- طریقه صحیح آویزان کردن پرده

مدل پارچه پرده در آموزش امروز دارای حاشیه در قسمت پایین کار است، این یعنی قد پرده باید از سر دیگر پارچه کوتاه شود. گیره هایی که مخصوص استفاده در نوار پردهای ساده است را با فواصل نهایت 20 سانتیمتری به پایین پرده یعنی حاشیه وصل کنید، سپس آن را از چوپ پرده آویزان کنید.

به سر متر گیره زده و آن را نیز به چوپ پرده وصل کنید. متر را به اندازه قد پرده، پایین بیاورید و بعد از رسیدن به عدد مورد نظر، محل آن را روی دیوار پشت پرده علامت بزنید. می توانید ابتدا یک تکه چسب کاغذی به دیوار بچسبانید و روی آن علامت را بزنید.

استفاده از متر به حالت عمودی-هنرآموز

قد پرده-هنرآموز

بعد از زدن علامت، پرده را کم کم از روی آن رد کنید و علامت بزنید.

انتهای پرده-هنرآموز

علامت گذاری قد پرده-هنرآموز

بعد از اتمام علامتگذاری، پارچه روی سطح صافی مانند میز یا زمین پهن کنید و با توجه به علامت ها برش را انجام دهید. در این آموزش به دلیل نازک بودن پارچه، لایی به ابعاد نوار پانچ به سر پارچه چسبانیده شده است. دلیل این امر کمک به ایستایی بهتر پرده بعد از آویختن ان است. البته انجام این کار کاملا اختیاری است.

8- آموزش تصویری دوخت نوار پانچ

ابتدای پرده را به اندازه پهنای نوار پانچ تا کنید و سپس نوار پرده را در دو ردیف دوخت، به پرده وصل کنید، هر ردیف در یک لبه نوار پانچ. لبه های پرده را تمیز دوزی کنید و اگر زیر نوار پانچ، مانند نمونه اموزشی، لایی چسبانیده اید، با استفاده از کاتر درون حلقه ها را از لایی خالی کنید. به هیچ عنوان از هویه در محلی که لایی دارد استفاده نکنید. هویه لایی را سوزانده و لبه حلقه ها را سیاه می کند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دامن

دوخت نوارپانچ-هنرآموز

خالی کردن حلقه ها-هنرآموز

بعد از پایان دوخت نوار پانچ به پرده، نوبت آن است که پرده را آویزان کنید تا با دیدن آن، خستگی تان از بین برود. مانند تصاویر، چوپ پرده را از داخل حلقه ها عبور داده و بست مابین آن ها را ببندید. قبل از آویزان کردن پرده، چین ها را با دست مرتب کنید.

مرتب کردن چین ها-هنرآموز

استفاده از بست-هنرآموز

نوارپرده با طول مناسب-هنرآموز

پانچ کردن پرده به صورت دستی

مواردی وجود دارد که مشتری خواهان پرده ای است که فاصله بین چین ها بیشتر یا کمتر از حد نرمال باشد. مسلما برای دوخت چنین پردهای سفارشی، نمی توان از نوارهای پانچ موجود در بازار استفاده کنید. باید خود دست به کار شده و نوار مناسب این کار را آماده کنید.

ابتدا سر پارچه در قسمت نوار پرده را به اندازه پهنای آن، به داخل تا کرده و اتو کنید تا ثابت شود. نوار پرده را روی قسمت تاشده قرار دهید و با دو ردیف دوخت، آن را به پرده وصل کنید. سپس کناره های پرده و پایین آن را نیز به اندازه 2 سانتیمتر به داخل برگردانید و تمیزدوزی کنید.

حال از ابتدا تا انتهای نوار دوخته شده را اندازه بگیرید. با توجه به تعداد چین هایی که مشتری می خواهد، تعداد حلقه ها را حساب کنید. مانند آموزش قبل، حلقه ها طوری قرار بگیرند که ابتدا و انتهای آن نیز دارای چین هایی برابر با قسمت های دیگر پرده داشته باشد. حلقه های پانچ را در محل مورد نظر قرار دهید و با مداد دایره درون آن را رسم کنید.

چون در زیر نوار پرده از لایی استفاده نشده است، می توانید از هویه برای برش داخل حلقه ها استفاده کنید. برای استفاده از هویه لازم است که زیر نوار پرده یک سطح چوبی قرار دهید تا حرارت هویه را به خود بگیرد. چنانچه به هر دلیلی مایل به استفاده از هویه نیستید، از کاتر استفاده کنید. برای کاتر نیز از یک سطح شیشه ای در زیر نوار پرده استفاده کنید تا با فشار متقابل، دایره، تمیز و سریع تر برش خورده شود.

پانچ پرده به صورت دستی-هنرآموز

علامت گذاری محل حلقه ها-هنرآموز

استفاده از زیرکار چوبی-هنرآموز

در کارگاه های تولید پرده، از دستگاهی که در تصویر زیر می بینید، برای خالی کردن محل پانچ ها استفاده می کنند. همچنین در تولید پردهای پانچ با فواصل نرمال و استاندارد بین حلقه ها از یک فرمول واحد در اغلب سری دوزی ها استفاده می شود.

دوخت پرده پانچ-هنرآموز

شیوه اندازه گیری فاصله بین حلقه ها-هنرآموز

خلاصه

در این مقاله از هنرآموز، با نحوه دوخت پرده های پانچ آشنا شدیم. پردهای پانچ از زیباترین و شیک ترین پردهایی هستند که حضورشان در هر مکانی، زیبایی خاصی به آنجا می بخشد. این پردها با هر جنس پارچه پرده ای، می تواند جلوه کنند، اما نوع حریر و توری آن مورد توجه خاص اغلب مردم قرار گرفته اند. محاسبه دقیق متراژ، استفاده از چوپ پرده و حلقه های همرنگ پرده، هماهنگی رنگ پارچه پرده با رنگ های اطرافش، برش و دوخت تمیز، استفاده از بست تنظیم چین و در آخر مرتب کردن چین های آهار دار به صورت دستی، شاید به کلام ساده به نظر بیاید، اما رعایت تک تک این موارد می تواند در ایستایی و زیبایی پرده بسیار تاثیر گذار باشد.

 

7 نظر در “دوخت پرده پانچ (آسان ترین آموزش تصویری)

  1. کتایون گفت:

    آموزش و مقاله خیلی خوبی بود
    اتفاقا من پارچه گرفتم برای اتفاق بچم پرده بدوزم
    الان که آموزش شمارو دیدم از مدل پرده پانچ خیلی خوشم اومد و مدل پردمو پانچ میدوزم
    آموزشتون راحت بود ممنون از سایت خوب شما ❤️

    1. هنرآموز گفت:

      پرده پانچ جزء پرده های زیبا و شیکه امیدوارم دوخت رو به سادگی انجام بدین

  2. امیر تجلی گفت:

    سلام. فقط خواستم تشکر کنم از اموزش حرفه ای تون . متشکرم.

    1. هنرآموز گفت:

      سلام خوشحالیم آموزش دوخت پرده پانچ براتون مفید بوده

  3. رقیه زارع گفت:

    سلام استرس رو چطوری باید دوخت؟

    1. هنرآموز گفت:

      سلام داخل ویدیو کامل توضیح داده شده

  4. رقیه زارع گفت:

    آسترش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *