آموزش خیاطی

آموزش دوخت دندان موشی

دوخت دندون موشی-هنرآموز
3/5 - (5 امتیاز)

دوخت دندون موشی، کاربرد بسیار زیادی در خیاطی دارد. از این نوع دوخت برای رفوکاری، سردوز کردن، تزئین لبه پارچه و… استفاده می‌ شود.

مدل های متنوعی از دوخت تزئینی دندان موشی وجود دارد که می‌ تواند متناسب با نوع پارچه و نوع دوخت، مورد استفاده قرار بگیرد. مجموعه هنرآموز با آموزش این دوخت پرکاربرد، شما را در حیطه خیاطی یاری می رساند.

آموزش دوخت دندون موشی از ابتدا

برای ایجاد یک دوخت دندان موشی، نیاز به سوزن و نخ مناسب دارید. سوزن و نخ، باید متناسب با نوع پارچه انتخاب شوند. اگر پارچه موردنظر شما، از ضخامت نازکی برخوردار باشد، باید از سوزن باریک گلدوزی و همچنین نخ گلدوزی و یا نخ معمولی کوک استفاده کنید. در صورتی که پارچه موردنظر، ضخامت بالایی را داشته باشد، باید از سوزن های درشت و همچنین نخ های کلفت استفاده کرد.
از سویی دیگر، انتخاب نخ برای دوخت دندان موشی، به کاربرد این دوخت بستگی دارد. برای دوخت تزئینی، اگر دندان موشی انتخاب شود، باید از نخ های زیبا با جلوه خاص استفاده کرد. نخ های گلدوزی، نخ عمامه و نخ ابریشمی از سری نخ های زیبا و چشم نواز می‌ باشند که برای دوخت های تزئینی مناسب هستند. همچنین آن ها را می توانید با ضخامت های مختلف تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.
اگر از این نوع دوخت برای رفوکاری و یا سردوز کردن دستی لبه پارچه استفاده می کنید، باید نخ مورد استفاده دارای مقاومت بالایی باشد تا در صورت شستشوی پارچه یا لباس موردنظر، دوخت موردنظر دچار مشکل نشود.

دوخت دندون موشی لبه پارچه

دوخت دندون موشی لبه پارچه-هنرآموز

بیشترین کاربرد این دوخت، روی لبه پارچه می‌ باشد. پارچه ها می توانند در ضخامت مختلف باشند. افرادی که برای سردوز کردن لبه پارچه، از دوخت دندان موشی استفاده می کنند، باید نخی همرنگ با پارچه انتخاب کنند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کرست

برای شروع انجام بخیه کاربردی در آموزش خیاطی، باید لبه پارچه تک لا یا دولا در دست چپ قرار بگیرد. سوزن موردنظر، باید از قسمت زیر پارچه حدود سه میلیمتر الی نیم میلی متر فاصله از لبه پارچه، خارج شود. سپس سوزن دوباره از قسمتی که وارد پارچه شده بود، دوباره وارد می‌ شود. در این صورت یک بخیه نخی دولا به صورت عمودی خواهیم داشت.
در مرحله بعد، سوزن از زیر پارچه با فاصله نیم میلی متری از سوراخ اولیه، به پارچه وارد می‌ شود. اما توجه کنید در این مرحله نباید نخ سوزن بعد از خارج سازی آن از روی پارچه، به طور کامل کشیده شود.
در مرحله بعدی، سوزن یک دور از داخل نخ عبور داده می‌ شود و سپس به طور کامل نخ آن کشیده می‌ شود تا بخیه ایجاد شده محکم روی پارچه قرار بگیرد. در این صورت می بینید که یک لا نخ در قسمت لبه پارچه بین دو بخیه قرار می گیرد که حالت مربعی دارد. نخ قرار گرفته شده روی لبه پارچه، می‌ تواند از ریش ریش شدن لبه پارچه جلوگیری کند و به صورت سردوز دستی، در لبه دامن، مانتو، شلوار و… مورد استفاده قرار می گیرد.

دوخت دندون موشی با سوزن-هنرآموز

دوخت دندون موشی در گلدوزی

این دوخت، در گلدوزی به عنوان یکی از دوخت های تزئینی اصلی به شمار می رود. دوخت دندون موشی روی پارچه، در وسط پارچه نیز قابل انجام است. مراحل این نوع دوخت مانند آموزش بالا می‌ باشد اما باید در زدن این نوع دوخت، خط صافی را در وسط پارچه موردنظر رسم کنید. این خط صاف را می توانید با صابون خیاطی یا خودکار حرارتی روی پارچه بکشید. خط صاف موردنظر، حکم لبه پارچه را برای ما دارد به صورتی که نخی که لبه پارچه قرار می گرفت باید در روی خط صاف موردنظر قرار بگیرد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت و دوز با پارچه های اضافی

دوخت دندون موشی روی نمد

از نمد برای دوخت عروسک، جاکلیدی و لوازم تزئینی نمدی استفاده می‌ شود. در صورتی که بخواهیم از دندان موشی برای دوختن نمد استفاده کنیم، باید از سوزن با شماره بالا و همچنین نخ عمامه یا موم زده شده استفاده کرد. شما می توانید از نخ همرنگ با غیر همرنگ برای این دوخت روی پارچه نمدی استفاده کنید.

دوخت دندان موشی روی نمد یک لایه

دوخت نمد یک لایه با دندان موشی، برای تزئین می‌ باشد. با استفاده از مراحل گفته شده برای این نوع دوخت روی پارچه، می توانید روی نمد نیز دوخت موردنظر را اجرا کنید.

آموزش دوخت دندان موشی روی نمد دو لایه

دوخت نمد دولایه، زمانی انجام می‌ شود که بخواهیم دو لا نمد را به یکدیگر دوخت بزنیم. در این صورت با استفاده از دندان موشی، می توانیم یک دوخت زیبا و جذاب داشته باشیم. برای این کار می توانیم از لبه های منحنی و هلال نمد نیز برای این دوخت استفاده کنیم.

لبه های منحنی قلبی، دایره ای، بیضی و… با دوخت موردنظر به یکدیگر دوخته می شوند. توجه کنید که برای دوام بالای بخیه دوختی برای نمد دولایه از نخ ابریشمی ضخیم استفاده کنید.

دوخت دندان موشی مثلثی

دوخت دندان موشی مثلثی-هنرآموز

دندان موشی مثلثی، از دوخت های بسیار زیبا به حساب می آید. مراحل دوخت این مدل از دندان موشی کمی متفاوت تر می‌ باشد. برای دوختن لبه پارچه یا وسط پارچه، باید از نخ دولا استفاده کرد. نخ موردنظر از سوراخ سوزن عبور داده می‌ شود و به صورت دولا، انتهای آن گره می خورد. در این صورت نخ دولا برای دوخت دندان موشی مثلثی آماده است.

دندون موشی مثلثی-هنرآموز

در این صورت طبق تصویر، باید در دومین ورود سوزن به پارچه مقداری با سوراخ اولی فاصله لحاظ کنیم. سپس در سومین خروج سوزن از پارچه و در هنگام گذر از بین نخ، سوزن باید از بین نخ دولا عبور کند. در این صورت می بینید که روی پارچه، دوختی به حالت مثلثی ایجاد می‌ شود و پشت پارچه نیز بخیه دندان موشی مربعی دارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت نظم دهنده

دوخت دندون موشی روی چرم

دوخت دندون موشی روی چرم-هنرآموز

بسیاری از پارچه های چرم طبیعی و مصنوعی، برای دوخت تزئینی در لبه، نیازمند استفاده از دندان موشی می‌ باشند. برای این کار باید جای سوزن روی پارچه چرمی، سوراخ شود. در غیر این صورت، با عبور سوزن از پارچه چرمی، پارچه پاره می‌ شود و نمای نازیبایی را ایجاد می‌ کند.
برای این کار باید جای دوخت موردنظر روی پارچه علامت گذاری شود. سپس با کمک مشته و مته سایز کوچک، سوراخ های ریز به اندازه نوک سوزن، روی پارچه ایجاد کنید. سپس با عبور نخ و سوزن طبق آموزش های بالا، می توانید از دندان موشی مربعی و مثلثی استفاده کنید.

دوخت دندون موشی با چرخ خیاطی

بسیاری از چرخ خیاطی های خانگی، قابلیت دوخت بخیه های تزئینی را دارند. افرادی که از دوخت دستی این مدل دندان موشی رضایت ندارند، می توانند از چرخ خیاطی کمک بگیرند.
برای این کار می‌ تواند به دو روش اقدام کرد. روش اول، دوخت دندون موشی با طرح مربعی می‌ باشد که طرح این دوخت روی دکمه چرخ خیاطی درج شده است. با فشردن کلید طرح موردنظر، می توانید از دوخت مربعی دندان موشی در لبه و وسط پارچه لذت ببرید. توجه داشته باشید که برای دوخت لبه پارچه، باید لبه کاملا در کنار سوزن چرخ خیاطی قرار بگیرد تا اشکالی در طرح بخیه ها به وجود نیاید.
در روش دوم، می‌ توان از کلید دوخت زیگزاگ برای دندان موشی مثلثی استفاده کرد. البته چرخ خیاطی های خانگی جدید، طرح دندان موشی مثلثی را به صورت جداگانه می دوزند. اما در صورتی که چرخ خیاطی شما، این قابلیت را نداشته باشد. می‌ توانید با انتخاب دکمه زیگزاگ درجه‌ درشت و قرار دادن لبه پارچه در کنار سوزن، دوخت دلخواه مثلثی را داشته باشید.

سخن نهایی

مجموعه هنرآموز با آموزش‌ بسیاری از دوخت های تزئینی و کاربردی، به شما کمک می کند که لباس های مختلفی را با این روش، تزئین کنید. با یادگیری دوخت دندون موشی، می توانید در دوخت تزئینی لباس های کودکان و لباس های خانگی، بدون استفاده از چرخ خیاطی کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *