آموزش خیاطی, آموزش دوخت سرویس آشپزخانه

آموزش دوخت زیر بشقابی

دوخت زیر بشقابی-هنر آموز
Rate this post

دوره تخصصی دوخت سرویس آشپزخانه

  • هدیه ویژه پک الگوی آماده سرویس آشپزخانه به ارزش 100 هزار تومان
  • آموزش 0 تا 100 دوخت سرویس آشپزخانه
  • ترفندهای فروش مجازی سرویس آشپزخانه
  • پاسخگویی به تمامی سوالات با پشتیبانی مادام العمر
  • دوخت سرویس آشپزخانه برای عروس و…
  • تکنیک های تمیز دوزی و دوخت سرویس آشپزخانه با کیفیت
  • دارای آپدیت همیشگی و رایگان (همیشه به روز باشید)
  • کامل ترین دوره دوخت سرویس آشپزخانه با آپدیت مادام العمر

تخفیف شگفت انگیز

500,000 تومان

197 هزار تومان

 

0 روز 00 ساعت 00 دقیقه 00 ثانیه

آموزش دوخت زیر بشقابی، یکی از ده ها مقاله آموزشی ارائه شده توسط سایت هنرآموز است. در مقاله پیش رو، شما با نحوه دوخت زیر بشقابی در مدل های زیبا و به روز آشنا خواهید شد.

زیر بشقابی ها، اقلامی هستند که نقش بسزائی در آراستگی میز غذاخوری به خصوص در مهمانی ها ایفا می کنند، همچنین مانع از انتقال حرارت غذا به رومیزی می گردند.

 برای داشتن یک دوخت حرفه ای، لازم است تا در کلاس های آموزش خیاطی شرکت کنید. شرکت در این کلاس ها، اعتماد به نفس دوختن هر چیزی را به شما می دهد. اما برای دوخت زیر بشقابی در خانه، همینقدر که پشتکار داشته باشید کافی است؛ چرا که دوخت آن ها بسیار آسان است و تسلط به خیاطی، لازمه انجام کار نیست.

دوخت سرویس آشپزخانه، پرده های ساده، روسری و… با اندک تجربه ای در خیاطی نیز به راحتی حاصل می شوند. در ادامه به آموزش دوخت زیر بشقابی با پارچه در انواع مدل ها مانند طرح تکه دوزی، دورو، طرح گل و… پرداخته شده است.

آموزش دوخت زیر بشقابی پارچه ای دو رو

اگر مایل به دوخت زیر بشقابی ساده در منزل خود هستید، این آموزش برای شما است.

برای دوخت این مدل، شما نیاز دارید به:

1- پارچه

2- قیچی

3- چرخ خیاطی

4- سوزن ته گرد

5- متر

ابتدا پارچه را دولا کرده و دایره ای به اندازه دلخواه بر روی آن رسم کنید. سپس پارچه را برش دهید و دور دایره را اندازه گیری کنید. از پارچه نواری با طول سه برابر اندازه دایره و عرض 4 سانتی متر برش بزنید. نوار را پیلی دهید و با سوزن به یکی از دو پارچه دایره ای شکل فیکس کنید.

رسم دایره روی پارچه-هنر آموز

 سپس دایره دیگر را روی آن قرار داده و دور تا دور کار را چرخ کنید. 

چرخ کردن دور تا دور پارچه دوخت زیر بشقابی-هنر آموز

شما می توانید این زیر بشقابی ساده را با انواع پارچه ها به خصوص پارچه های چتایا که در عین سادگی بسیار زیبا و خوش ایست هستند، آماده کنید.

دوخت زیر بشقابی با پارچه چتایا-هنر آموز

زیر بشقابی طرح برگ

زیر بشقابی طرح برگ-هنر آموز

دوخت زیر بشقابی طرح برگ، یکی دیگر از مدل های زیبایی است که در بازار با فروش خوبی مواجه شده است. لوازم لازم برای دوخت این کار شیک، عبارت است از:

  • پارچه نمدی در سه رنگ
  • چرخ خیاطی، قیچی، الگوی برگ و… .
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کاور لحاف

پارچه نمدی در سه رنگ-هنر آموز

برای شروع کار، ابتدا طرح برگ دلخواه خود را بر روی  کاغذ الگو رسم کنید. سپس با کمک الگو، برگ را بر روی هر سه پارچه بکشید و برش دهید. دقت داشته باشید که اگر برای سرعت دادن در کار، سه پارچه را بر روی یکدیگر قرار دهید و بخواهید هم زمان برش دهید، نتیجه به تمیزی زمانی که به صورت تکی برش بدهید، نخواهد بود.

رسم برگ روی کاغذ جهت دوخت زیر بشقابی-هنر آموز

در این مرحله برگ ها را طوری روی یکدیگر قرار دهید که مقداری از دو پارچه قرار گرفته در زیر پارچه رویی، نیز دیده شوند، درست مانند تصویر زیر.

قرار دادن برگ ها روی هم-هنر آموز

با سوزن هر سه برگ را بر روی هم فیکس کنید. سپس با صابون، رگه های برگ را بر روی آن طراحی کنید و بعد با دقت آن ها را چرخ کنید. زیر بشقابی شما آماده است. شما می توانید این کار را به صورت تک رنگ نیز انجام دهید.

چرخ کردن برگ ها برای دوخت زیر بشقابی-هنر آموز

زیر بشقابی طرح گل

زیر بشقابی طرح گل-هنر آموز

وسایلی که برای دوخت این مدل به آن ها نیاز خواهید داشت:

چرخ خیاطی، متر و…

پارچه در دو طرح مختلف

کاغذ الگو کشی

لایی

اتو

برای دوخت این طرح از زیر بشقابی، شما نیاز به طراحی اولیه بر روی کاغذ الگو دارید. ابتدا دایره ای کوچک به اندازه دلخواه بر روی کاغذ رسم کنید. این دایره برای درست کردن وسط گل در مراحل بعد به کار می آید. یک دایره بزرگتر به دور دایره کوچکتر رسم کنید. سپس مانند تصویر زیر، آن را تقسیم بندی کرده و در نهایت الگوی مورد نیاز که همان گلبرگ گل است را ببرید.

الگوی گلبرگ را بر روی پارچه ها گذاشته و از هر رنگ پارچه، تعداد 10 عدد گلبرگ برش بزنید.

سپس هر ده گلبرگ یک رنگ را به صورت دو به دو، طوری روی یکدیگر قرار دهید که قسمت راسته هر دو کار به سمت داخل باشد. بعد مانند تصویر دور کار به جز در قسمت منتهی به وسط گل را چرخ کنید و بعد از اتمام دوخت، آن ها را راسته کنید.

گلبرگ های همرنگ را در کنار یکدیگر قرار داده و به هم دوخت بزنید.

الگوی دایره کوچکتر که توضیح آن در ابتدای کار آورده شد، را بر روی پارچه ها قرار داده و از هر کدام یک عدد برش بزنید. دو دایره با ابعادی کمی کوچکتر از دایره های پارچه ای، از لایی برش بدهید. سپس با کمک اتو پشت هر دایره را لایی بچسبانید. بعد از چسباندن لایی در وسط پارچه، لبه دایره های پارچه ای را کوک بزنید. سپس نخ کوک را به آرامی بکشید تا لبه کار به سمت داخل چین بخورد.

در این مرحله، گل های آماده شده را به صورت زیر روی یکدیگر قرار داده و با سوزن ته گرد فیکس کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کرست

در پایان، دایره های همرنگ هر گل را در وسط آن قرار داده و گل ها چرخ کنید. همچنین می تواند روی گلبرگ ها و دایره های وسط را مطلسه دوزی کنید.

 

دوخت زیر بشقابی زیبا طرح تکه دوزی

برای دوخت این زیر بشقابی بی نهایت زیبا و البته پرکار، لازم است تمرکز و دقت بالایی نسبت به سایر مدل های گفته شده، داشته باشید تا کاری ماندگار و ناب را پدید آورید.

لوازم مورد نیاز

پارچه در دو طرح

اتو

چرخ خیاطی، قیچی و…

ابتدا دایره ای به قطر 15 سانتی متر بر روی کاغذ رسم کنید و ببرید. الگو را بر روی پارچه بگذارید و با در نظر گرفتن یک سانتی متر حق دوخت، 7 دایره از هر پارچه برش دهید. در مجموع شما باید 14 دایره برش بزنید.

سپس دو به دو، دایره ها (دو دایره از دو پارچه مختلف) را روی یکدیگر قرار دهید به طوریکه قسمت راسته کار به سمت داخل باشد. دور تا دور آن ها را بدوزید به جز سه الی چهار سانتی متر که برای برگرداندن کار به رو، لازم است که باز بمانند.

بعد از برگرداندن کار به رو، قسمتی از درز را که باز گذاشته بودید، پس دوزی کرده و دایره ها را اتو بزنید.

در این مرحله، الگو دایره را از وسط تا بزنید و قیچی کنید.

ادامه کار را به ترتیب تصاویر زیر پیش بروید.

زمانی که طراحی الگو به پایان رسید، دایره های پارچه ای را از وسط تا بزنید و الگو را روی آن ها قرار داده و مانند تصویر، دو نقطه مشخص شده را با خطی به یکدیگر وصل کنید.

یکی از دایره ها را بردارید و به طور کامل روی دایره دیگر بگذارید. سپس از روی خط مشکی رسم شده در مرحله قبل، شروع به دوختن کنید. بعد از اتمام دوخت، دو دایره را از هم جدا کنید به طوری که نقطه اتصال آن ها فقط همان خط دوخته شده باشد. دایره ای دیگر برداشته و آن را کاملا بر روی دایره دوم قرار داده و محل خطوط را بدوزید. همین کار را با تمام دایره ها انجام دهید: دایره چهارم بر روی دایره سوم، دایره پنجم بر روی دایره چهارم و… . 

حال مانند تصویر زیر، لبه دایره ها را از قسمت روی کار برگردانید تا فرم گل شکل بگیرد، سپس لبه های برگشته را با کمک اتو در جای خود ثابت کنید.

این مرحله مانند مرحله قبل انجام می گردد. لبه گلبرگ رویی را با لبه گلبرگ زیرین، بلند کرده و از روی خطی که با کمک الگو در مراحل قبل ایجاد کرده بودید، چرخ کنید. حال طبق تصویر زیر، زیر بشقابی را اتو کنید و به کار خود پایان دهید.

خلاصه مطلب

در مقاله فوق، با آموزش چند مدل از زیباترین زیر بشقابی های ترند، به شما دوستان هنردوست، که به دنبال ایده هایی جذاب برای زیبا و خاص کردن میز غذایتان هستید، در خدمت شما بودیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت جاسیخی (آموزش ساده و تصویری)

استفاده از زیر بشقابی به تنهایی می تواند به میز غذای شما جلوه ببخشد. چه خود مایل به دوختن زیر بشقابی باشید چه قصد تهیه آن از بازار را داشته باشید، لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید. برای مثال:

1- از پارچه هایی با رنگ های ثابت استفاده کنید تا هنگام شستشو رنگ پس ندهند. رعایت این نکته برای مدل هایی که نیاز به استفاده از دو یا چند رنگ پارچه است، ضروری است.

2- اگر زیر بشقابی تان از جنس پلاستیک است، برای شستن آن به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. این مواد به خورد پلاستیک می روند و تا مدت ها مشام انسان را آزار می دهند. استفاده از صابون و آب ولرم بهترین راه برای شستن آن هاست.

3- چه هنگام دوخت و چه هنگام خرید زیر بشقابی هایتان، به ابعاد آن ها دقت کنید. اندازه آن ها باید به گونه ای باشد که به راحتی تمام لوازم مخصوص یک نفر را در خود جای دهد مانند قاشق، چنگال، دستمال و… .

سوالات متداول دوخت زیر بشقابی

فایده استفاده از زیر بشقابی چیست؟

مهم ترین فایده استفاده از زیر بشقابی، کمک به زیبایی میز غذاست. اگر یک خانم خانه دار باشید، حتما برای یکبار هم که شده دغدغه چیدن میز غذا را داشته اید. زیر بشقابی ها از عناصری هستند که اگر با طرح و رنگ مناسب انتخاب شوند، تاثیر زیادی در زیبا کردن میز غذای شما دارند.
استفاده از زیر بشقابی در رستوران با طرحی خاص که مختص همان رستوران باشد، می تواند در شاخص شدن رستوران کمک کننده باشد.
همچنین اگر کودک تان تاب نشستن سر میز غذا را ندارد، استفاده از زیر بشقابی هایی با طرح های کودکانه، فانتزی، معما گونه و… می تواند تا حدی مفید باشد.

اگر چرخ سردوز نداشته باشم، باز هم می توانم کار تمیزی به بازار عرضه کنم؟

قطعا. شما با استفاده از پایه ای به نام لول کن یا پایه لب تو، می توانید جلوی ریش شدن پارچه را بگیرید و در نهایت دوخت تمیزی داشته باشید. پایه لب تو را می توانید از فروشگاه های لوازم خیاطی تهیه کنید. از این پایه برای دوخت لبه روسری، پارچه های حریر و… نیز استفاده می گردد.
اگر از چرخ خیاطی های خانگی استفاده می کنید، می توانید با تغییر نوع دوخت چرخ از ساده به زیگزاگی، لبه کار تمیزی داشته باشید.

پس دوزی چیست و چگونه انجام می شود؟

پس دوزی یک نوع دوخت ظریف و کاربردی است که با دست صورت می گیرد. در این نوع دوخت، استفاده از سوزن نازک تاثیر زیادی در تمیزی کار دارد. در این شیوه، دو سر پارچه با دوخت های هفتی هشتی به هم وصل می گردند. شرط لازم در این دوخت، این است که در پشت کار اثر و نشانی از رد دوخت باقی نماند.

4 نظر در “آموزش دوخت زیر بشقابی

  1. نسرین گفت:

    خیلی جالب و عالی بود آموزش شما
    واقعا سایت هنرآموز آموزش های خاص خودشو داره که هر مخاطبی رو جذب خودش می‌کنه
    خیلی ممنون بابت سایت و آموزش خوبتون 🌹

    1. هنرآموز گفت:

      خوشحالیم که آموزش ها براتون مفید بوده

  2. تکاوری گفت:

    خیلی آسون بود
    من مدل قلب و برگ رو دوختم خیلی قشنگ شد
    واقعا زیر بشقابی خیلی کاربردیه با آموزش راحت و جالب شما همه میتونن راحت بدوزن
    تشکر از عوامل موفق سایت هنرآموز
    عالی هستید👌👌👌

    1. هنرآموز گفت:

      سلام خوشحالیم گه آموزش برای شما مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *