آموزش خیاطی

دوخت سرویس خواب

دوخت سرویس خواب-هنرآموز
Rate this post

دوخت سرویس خواب از آسان ترین دوخت ها در خیاطی می‌ باشد که به الگو و اندازه گیری های فرمول دار نیاز ندارد. بسیاری از بانوان با یادگیری نحوه دوختن سرویس خواب های زیبا و جذاب، می توانند در منزل بدون هیچ هزینه اضافی، سرویس خواب مدنظر خود را بدوزند. مجموعه هنرآموز با آموزش‌ این دوخت، می‌ تواند شما را در درآمدزایی عالی، یاری رسان باشد.

انواع سرویس خواب

سرویس خواب های بسیاری در مدل و جنس متریال در بازار وجود دارند که هر یک از زیبایی و کیفیت خاصی برخوردار هستند. سرویس خواب در نوع تک نفره و دو نفره دوخته می‌ شوند اما نوع تک نفره این محصول، بسته به سن افراد، در نوع کودک، نوجوان و بزرگسال دارای سایز متفاوتی هستند.

سرویس خواب دونفره، دارای طول و عرض بزرگتری نسبت به سرویس خواب یک نفره بزرگسال دارد. همچنين تکه های بیشتری در پک سرویس خواب دونفره، وجود دارد تا بتواند برای دو نفر، کالای خواب مناسبی را فراهم کند.

سرویس خواب از نظر متریال به دو نوع پشمی و الیافی تقسیم می‌ شود. در نوع پشمی از پشم گوسفند، بز و همچنین پر استفاده می‌ شود که به عنوان مواد پر کننده لحاف، تشک و بالش مورد استفاده قرار می گیرند. در نوع الیافی، از الیاف پشم شیشه در نوع متری و توپی استفاده می‌ شود که فقط برای لحاف و بالش به کار می رود.

 یک سرویس خواب کامل شامل چه قسمت هایی است؟

یک سرویس خواب کامل شامل چه قسمت هایی است؟-هنر آموز

سرویس خواب کامل به صورت پک، باید شامل یک عدد روبالشی، یک عدد لحاف پشمی یا الیافی، یک عدد ملحفه یا روکش تشک باشد. این اقلام برای سرویس خواب یک نفره تهیه می شود که بعضی اوقات برای زیبایی بیشتر، از یک عدد کوسن طرح دار گرد یا مربع با مواد الیافی، داخل پک سرویس خواب موردنظر استفاده می شود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  بهترین آموزشگاه خیاطی در تربت حیدریه

اقلام سرویس خواب بزرگسال، شامل دو عدد روبالشی ، یک عدد لحاف دونفره الیافی یا پشمی، یک عدد روکش تشک و دو عدد کوسن طرحدار الیافی می‌ باشد. برای داشتن پک کامل، از دو عدد روکش بالش از پارچه نخی سفید نیز استفاده می‌ شود که به عنوان روکش جایگزین برای بالش می‌ باشد.

برای دوخت سرویس خواب به چند متر پارچه نیاز است؟

سرویس‌ خواب تک نفره با توجه به اندازه و سایز لحاف و روکش تشک، نیاز به متراژ پارچه متفاوتی دارد. برای سرویس خواب تک نفره که شامل یک عدد بالش، یک عدد لحاف و یک عدد روکش تشک می‌ باشد، به شش و نیم الی هفت متر پارچه نیاز است.

برای سرویس خواب دونفره، برای پارچه های عریض، نیاز به هفت و نیم الی هشت سانتی متر پارچه می‌ باشد تا تمامی اقلام موجود در سرویس خواب با جای دوخت در نوع زیپی و دکمه ای دوخته شوند. در آموزش خیاطی، متراژ پارچه مصرفی باید با جای دوخت، محاسبه شود.

برای کاور تشک های سنتی پشمی، نیاز به 3 الی 5/3 متر پارچه نیاز است، لازم است بدانید که قسمت دوختی لبه کاور تشک، یا دکمه ریلی می خورد.

برای دوخت سرویس خواب چه جنس پارچه ای بهتر است؟

پارچه های مخصوص سرویس خواب، در متراژ 200 الی 240 سانتی متر تولید شده اند تا با توجه به طول و عرض کاور تشک و لحاف، کسری در پارچه وجود نداشته باشد. پارچه های مناسب برای دوخت سرویس خواب در نوع کتان می‌ باشند. بهتر است در خرید پارچه کتان، به درصد نخ و پنبه پارچه دقت کنید که هرچقدر مقدار نخ بیشتر باشد احتمال پرزدهی آن کمتر می‌ شود.

آموزش دوخت انواع سرویس خواب

برای شروع دوخت سرویس خواب، باید اندازه های دقیق لحاف یک نفره و دونفره، روکش تشک یک نفره و دونفره و همچنین روبالشی را بدانید.

آموزش دوخت انواع سرویس خواب-هنرآموز

دوخت لحاف

لحاف یک نفره در ابعاد 210 در 160 سانتی متر می‌ باشد. برای دوخت لحاف با اندازه مشخص شده، نیاز داریم تا پارچه موردنظر از طول تا شود تا مستطیلی به عرض 180 سانتی متر و طول 215 سانتی متر ایجاد شود. طول و عرض مستطیل دوخته می‌ شود و فقط یک قسمت از عرض لحاف دوخته نمی شود. برای اتصال زیپ یا دکمه ریلی به عرض لحاف، باید حدود پنج سانتی متر از یک لای عرض کار، تا شود و با کوک، زیپ یا دکمه ریلی به آن متصل شود. سپس با بستن زیپ یا دکمه ریلی دوخته شده، مقدار اضافات پارچه، خود به خود تا می خورد که می‌ توانید آن را دور ریز نمایید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت پیراهن زنانه

برای دوخت لحاف دونفره نیز به ترتیب مراحلی که گفته شود، عمل می‌ شود اما اندازه طول و عرض پارچه دولا باید در متراژ 240 در 210 سانتی متر باشد.

دوخت روکش تشک

برای دوخت روکش تشک تخت، ابتدا باید اندازه گیری درست آن انجام شود. با استفاده از فرمول زیر، می توانید پارچه ای با اندازه مناسب برای روکش تشک تهیه کنید.

عرض پارچه = عرض تشک + (ارتفاع تشک حدودا بیست سانتی متر × 2) + 25 سانتی متر

طول پارچه = طول تشک + ( ارتفاع تشک × 2) + 25 سانتی متر

دوخت روکش تشک-هنرآموز (2)

برای دوخت روکش تشک باید کشی به اندازه  دوبرابر مجموع طول و عرض تشک منهای 20 سانتی متر تهیه شود. قسمت های گوشه پارچه ها طبق تصویر تا می زنیم و به اندازه ارتفاع تشک + 12 سانتی متر علامت می گذاریم و دوختی انجام می دهیم. قسمت مثلثی برش می خورد و دور ریز می‌ شود. این کار برای هر چهار گوشه پارچه روکشی انجام می‌ شود. در آخر حدود یک سانتی متر دور تا دور پارچه را تا می کنید و یک دوخت روی آن انجام می دهید. سپس کش را روی دور تا دور روکش می دوزید. بهتر است در حین دوخت کش، آن را بکشید تا در آخر، از طول کش، کم نیاورید.

دوخت روبالشی

دوخت روبالشی-هنرآموز

برای دوخت روبالشی، به مستطیلی به اندازه 85 سانتی متر در 65 سانتی متر نیاز داریم. از این مستطیل دو عدد روی پارچه برش می زنیم. بهتر است یک طرف پارچه دولا باشد تا نیازی به دوخت نداشته باشد. با بخیه متوسط، دور تا دور روبالشی را می دوزیم ولی یک طرف عرض آن را نمی دوزیم. برای یک طرف آن، پارچه را حدود پنج سانتی متر به رو تا می زنیم و روی لبه های آن، زیپ را می دوزیم. بعد از دوخت کامل زیپ، پارچه را به رو برمی گردانیم. سپس دور تا دور روبالشی را با پنج سانتی متر فاصله از لبه پارچه، یک دوخت می رویم. توجه کنید که قسمت زیپ دار را ندوزید تا قسمت زیپ بسته نشود.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت دستکش فر (آموزش ساده و قدم به قدم)

 ایده برای دوخت سرویس خواب

شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود، پارچه های رنگی مختلفی را برای دوخت یک عدد سرویس خواب کامل، استفاده کنید. با تهیه پارچه هایی با رنگ های قرمز و مشکی، سفید و مشکی، طوسی و زرد و رنگ هایی جذاب، آن ها را در دوخت سرویس خواب استفاده کنید.

همچنین می توانید از دو عدد پارچه طرح دار و ساده در دوختن سرویس خواب استفاده کنید. پارچه طرح دار را روی یک قسمت لحاف و بالش استفاده کنید و روی دیگر آن ها را با پارچه ساده بدوزید. با این کار می توانید سرویس خواب دو رو داشته باشید.

با استفاده از انواع نوارهای توری، می توانید لحاف و روبالشی خود را زیباتر کنید. دقت کنید که از نوار موردنظر می توانید در قسمت رویی لحاف به صورت افقی یا عمودی استفاده کنید. استفاده از آن ها در لبه های دوختی لحاف، ممکن است طول عمر مصرفی لحاف شما را کاهش دهد.

دوخت سرویس خواب خانگی

دوخت سرویس خواب، برای بسیاری از بانوان، یک منبع درآمد عالی می‌ باشد. با یادگیری متراژ مناسب پارچه برای آن و همچنین نحوه دوخت و زیپ گذری لحاف و روبالشی، می توانید در کمتر از دو ساعت، یک سرویس خواب کامل را بدوزید.

هزینه دوخت سرویس خواب، با توجه به افزایش قیمت پارچه و کالای خواب، در طول سال افزایش یافته است. با این حال شما می توانید با یادگیری روش دوخت این محصول، به اقتصاد خانواده کمک کنید.

سخن نهایی

بانوانی که برای دوخت سرویس خواب تردید دارند، می توانند با آموزش های ارائه شده در این صفحه، سایز کوچکی از آن را به عنوان نمونه کار بدوزند تا نحوه زیپ گذاری و کش گذاری آن را به طور کامل یاد بگیرند. با این کار، اطمینان شما از نحوه دوخت اصولی سرویس خواب افزایش پیدا می‌ کند. مجموعه هنرآموز، خواهان پیشرفت بانوان هنرمند در حیطه خیاطی می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *