آموزش خیاطی

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک بدون الگو

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک-هنرآموز
Rate this post

 

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک موضوع بی نهایت جذاب و وسوسه کننده ای است که برای مقاله امروز سایت هنر آموز تهیه دیده ایم.

داشتن چند دست لباس مجلسی با مدل ها و طرح های کاملا متفاوت، تنها چیزی است که می شود گفت دغدغه تمام بانوان است. اینکه برای هر مهمانی و مجلسی همیشه از قبل آماده باشند و بدون زحمت و گشت و گذار برای خرید لباس مجلسی، در خانه خودشان آن چیزی را که باب میلشان است را بدوزند و تقریبا بیشتر بانوان را به مطالبی با موضوع آموزش خیاطی و آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک علاقمند می کند.

خب باید بگوییم واقعیت امر این است که از بین این آموزش ها، آن مواردی که به آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک می پردازد و بدون الگو هستند و مستقیم و ساده روی پارچه پیاده می شود بسیار مناسب است؛ چراکه اندازه گرفتن های دقیق در خیاطی و دوختن از روی آن ها  کمی کار را مشکل می کند و در صورتیکه کوچکترین اشتباهی در قسمت اندازه گیری ها اتفاق بیفتد، نتیجه کار چندان رضایت بخش نخواهد بود و نمی شود خستگی کار را به همراه نتیجه نگرفتن از کار تحمل کرد.

آموزش دوخت لباس مجلسی بدون الگو

با توجه به آسان بودن دوخت لباس های بدون الگو، خصوصا برای کسانیکه قصد ندارند خیاطی را به صورت تخصصی و اصولی بیاموزند، بسیار مفرح و لذت بخش است؛ زیرا در مدت زمان کمی می توانند لباس مجلسی بدوزند و دیگر لازم نیست مدام همه اندازه ها و پارچه های مورد نیاز را حساب و کتاب کنند. این روش دوخت لباس، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و به همین دلایلی که بیان شد، ما نیز یک مدل آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک بدون الگو را آماده کرده ایم که در ادامه به آن می پردازیم.

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک به زبان ساده

 در این مدل لباس مجلسی نیازی به الگو ندارید و مهارت خاصی در حرفه خیاطی هم چندان نیاز نیست، به جز اینکه باید کار با چرخ و دوختن را بدانید؛ هرچه در این قسمت ماهرتر عمل کنید در آخر لباسی که می دوزید بسیار زیبا با دوختی تمیز خواهد شد.

برای شروع ابتدا الگوی اولیه کار را به صورت تصویری و قدم به قدم به شما آموزش خواهیم داد. کاری که شما انجام می دهید این است که دقیقا همین الگوی اولیه و ساده را مستقیما بر روی پارچه پیاده سازی کنید.

لباسی که می دوزید یک مدل شومیز مجلسی ساده و بسیار شیک است که در قسمت کمر چین خورده و در قسمت پشت، کمری آن به صورت پاپیون بسته می شود و یک دکمه در قسمت پشت یقه دوخته شده است که برای سهولت در پوشیدن لباس است.

مراحل برش و دوخت شومیز مجلسی

الف) قدم اول کشیدن الگوی مورد نظر بر روی پارچه است. شما ابتدا پارچه را تا می زنید طوری که از قسمت ترکی پارچه لبه پارچه را روی کار دو لا می کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دمکنی آشپزخانه

همانطور که در تصویر می بینید، خط عمودی همان قسمت دولای پارچه است که باید از گوشه به اندازه دلخواه پایین بروید و اندازه بازی یقه را معین کنید مثلا ده سانتی متر بازی یقه است. ( می توانید این اندازه را بیشتر کنید اگر بقه بازتری می خواهید که در این صورت دیگر نیازی به دوختن دکمه در قسمت پشت بقه کار نیست).

برای این منظور،ابتدای متر را در انتهای گردن قرار داده و اندازه باز بودن یقه را مشخص کنید که می خواهید تا کجا باز باشد.

از قسمت گوشه به اندازه 6 تا 7 سانت به سمت چپ خط بروید و نقطه دیگر را علامت بگذارید و این دو را به شکل هلال به هم رسم کنید.

محل یقه روی پارچه-هنرآموز

رسم یقه-هنرآموز

برای قد آستین هم می توانید یا به طور جداگانه از شانه تا هرجایی که می خواهید قد آستینتان باشد را اندازه بزنید و قد سرشانه را هم بدست آورید و یا اینکه از همان گوشه گردن تا هرجایی از دست را که می خواهید قد آستین باشد، متر را بگذارید و قد آستین و سرشانه را یکسره بدست آورید و در خط افقی روی تصویر آن را تعیین کنید.

خط عمودی همان قد لباس است که برای تعیین کردن آن، ابتدای متر را گوشه گردن گذاشته و بگذارید متر از روی سینه هم گذشته و به کمر برسد. این می شود اندازه قد شومیز مجلسی شما.

قدلباس-هنرآموز

بعد از اینکه قد لباس را تعیین کردید، خط کمر را رسم می کنید به این صورت که از انتهای قد لباس که تا کمر است خطی افقی به سمت چپ می کشید.( حتما قد لباس باید تا کمر باشد و اگر از آن بلندتر باشد نمای جالبی پیدا نمی کند، چون قرار است یک کمری هم به انتهای لباس دوخته شوید).

از قسمت قد آستین خطی عمودی به خط کمر رسم کنید و یک مربع بدست آورید.

رسم آستین-هنرآموز

گشادی آستین-هنرآموز

در قسمت کمر ما قرار است به پارچه چین بدهیم، به اندازه یک چهارم دور کمر جدا کنید و علامت بزنید.

محل چیندزی-هنرآموز

برای کمری لباس، روی پارچه مستطیلی رسم کنید که عرض آن دوبرابر 6 الی 10 سانت به اضافه دو سانت است و طول آن به اندازه طول دور کمر به اضاقه 130 سانت یا 150 سانت باشد.

محل رسم کمری-هنرآموز

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک-هنراموز

 

ب) قدم دوم دوختن دو تکه پشت و جلوی شومیز است. برای این کار ابتدا همان الگویی که برای قسمت جلو تهیه کردید را روی پارچه دیگری برای قسمت پشت نیز پیاده سازی کنید، با این تفاوت که دیگر نباید قسمت یقه را باز بگذارید و باید به اندازه دو سانت پایین بیایید.

لبه های هر دو تکه پشت و جلو را یک دور سردوز بزنید و به کمک سوزن ته گرد، نظیر به نظیر لبه ها را روی فیکس کنید و بدوزید. در قسمت پهلوها فقط به اندازه پنج سانت دوخت بزنید و اگر می خواهید کمی بیشتر پوشیده باشد طول دوخت را بیشتر کنید. برای یقه پشت و جلو سجاف برش بزنید و روی هرکدام لایی چسب بچسبانید و سجاف ها را از وسط تا کنید و مرکز آن را پیداکنید و وسط یقه پشت و جلو را هم پیدا کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت عبا بدون الگو

لایی سجاف-هنرآموز

وصل سجاف ها به یقه-هنرآموز

سجاف یقه جلو-هنرآموز

سجاف یقه پشت-هنرآموز

ج) قدم سوم، وصل کردن سجاف پشت به یقه و دوخت دکمه به یقه است.

ابتدا سجاف پشت را از قسمت چرت وسط آن به وسط یقه پشت فیکس کنید و قسمت درز سجاف را اتو بزنید و و خط تایی ایجاد کنید تا به کمک آن مکان دوخت بندینک پشت یقه مشخص شود.

کل سجاف را با سوزن ته گرد به سرتاسر یقه پشت وصل کنید و شروع به دوختن کنید.

آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک،محل بندینک-هنرآموز

 

دوخت سجاف پشت-هنرآموز

مطابق تصویر، تا اول جایی که با خط اتو معین کردید بدوزید، سپس بدون اینکه سوزن را از داخل کار درآورید پایه را بلند کنید و کار را بچرخانید و در امتداد خط اتو قرار دهید.

قرارگیری سجاف و سوزن چرخ-هنرآموز

به کمک گچ خیاطی یا خودکار علامت جای دوخت بندینک را مشخص کنید، چون این قسمت نباید دوخته شود.

ندوختن محل بندینک-هنرآموز

شروع به دوختن کنید و به محض اینکه به این علامت بندینک رسیدید، برگردید و دوخت خود را محکم کنید و سپس پایه را برداشته و از روی این علامت پرش کنید و پایه را بعد از آن قرار دهید و ادامه دوخت را کامل کنید. سپس دوباره کار را کمی بچرخانید به همان روشی که گفتیم و دوباره درز را به سمت بالای یقه بدوزید.

جابه جایی سجاف-هنرآموز

قرارگیری سجاف و سوزن چرخ-هنرآموز

 به انتهای درز سجاف که رسیدید دوباره کار را بچرخانید و ادامه سجاف را به یقه بدوزید.

نمای پایانی دوخت سجاف یقه پشت-هنرآموز

پس از اتمام دوخت سجاف یقه پشت، کار را بردارید و از طرف راسته آن، بین آن دو خط دوختی که اطراف درز سجاف دوختید، را با قیچی ببرید. همانطور که می بینید، این قسمت به شکل هفتی باز شده و آماده وصل کردن بندینک است.

محل هفتی شکل بندینک-هنرآموز

د) قدم چهارم، وصل کردن بندینک به پشت یقه است.

ابتدا یک تکه پارچه را مستطیل شکل برش بزنید و تا کنید بدوزید. برای برگرداندن بندینک به روی راسته، ابتدا نخ و سوزنی آماده کنید و یک سر بندینک را محکم بدوزید و سپس سوزن را از داخل کانال بندنک عبور دهید و از سر دیگر آن خارج کنید تا کم کم سر دیگر بندینک را از داخل کانال خارج کنید. سعی کنید نخ محکمی را انتخاب کنید تا حین کار پاره نشود.

آماده کردن بندینک-هنرآموز

راسته کردن بندینک-هنرآموز

سپس بندینک را از وسط تا زده و در همان سمت پشت یقه که از قبل علامت زده بودید و دوخت نزدید قرار دهید و روی آن را بدوزید.

محل دوخت بندینک-هنرآموز

ه) قدم پنجم وصل کردن سجاف جلو به یقه جلوی لباس است.

سجاف جلو را هم از همان قسمت وسط که چرت خورده بر روی وسط یقه جلو قرار دهید و سرتاسر کار را با سوزن ته گرد فیکس کنید و شروع کنید به دوختن.

یقه جلوی لباس-هنرآموز

دوخت سجاف جلو-هنرآموز

این قسمت نکته خاصی ندارد و تا پایان یقه را یکسره بدوزید. بعد از اتمام کار سجاف یقه را برگردانید و یک دور دوخت سنگین انجام دهید و درز را به سمت شحاف بخوابانید و در پایان روی آن را اتو بزنید.

دوخت یقه از رو-هنرآموز

و) قدم ششم دوخت سرآستین است. شماره دوخت را روی سه و نیم گذاشته و لبه آستین را به داخل تا زدیه و دوخت نیش انجام دهید.

دوخت لبه آستین-هنرآموز

ز) قدم هفتم آماده کردن کمری لباس است. برای این منظور اندازه دوبرابر عرض کمری لباس که مثلا 6 یا 8 یا 10 سانت است به اضافه دوسانت جای دوخت برش بزنید. به این خاطر عرض آن را دوبرابر در نظر می گیریم؛ چون باید دولا باشد و دوخت بخورد. پس از برش آن را از وسط عرض تا زنید و اتو کنید تا خط تا در سرتاسر آن ایجاد شود. سپس بعد از اتو نصفه بالایی یا پایینی این کمری را لایی بچسبانید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت جاسیخی (آموزش ساده و تصویری)

بعد از این کار، طرف دیگری را که لایی ندارد روی کار برگردانید و لبه های هر دو طرف را دقیقا روی هم قرار دهید و وسط کمری را پیدا کنید و چرت بزنید. از هر دو طرف نوار کمری هم به شکل اریب، تکه ای را جدا کنید تا نمای جالب تری را پیدا کند.

از وسط کمری ده سانت را ندوزید و باقی لبه های آن را که روی هم قرار دادید را بدوزید و از همان قسمتی که باز مانده کمری را راسته کنید. سپس آن ده سانتی را که باز گذاشته بودید را سردوز بزنید.

آماده کردن کمری-هنرآموز

 ح) قدم هشتم وصل کردن کمری به لباس است.

برای این منظور، ابتدا دور تا دور لبه پایین لباس را بدوزید چین کش کنید؛ به این نحو که ابتدا و انتهای دوخت را دوخت سرقایمی نزنید و شماره دوخت را روی پنج بگذارید. سپس در آخر آن را به اندازه دور کمر چین بدهید.

حواستان باشد که قبل از دوختن پنج سانت از وسط پشت لباس را ندوزید تا جایی برای گره خوردن پاپیون باز باشد.

دوخت پایین لباس-هنرآموز

چین دادن پایین لباس-هنرآموز

وسط این چین خورده را پیدا کرده و وسط کمری را هم پیدا کنید و روی هم بگذارید و بدوزید.

وصل کمری به پایین لباس-هنرآموز

تنظیم چین ها-هنرآموز

شومیز شما آماده است.

خلاصه:

در این مقاله به آموزش دوخت یک مدل لباس مجلسی ساده و شیک پرداختیم و تمام مراحل را به صورت تصویری و کاملا واضح بیان کرده ایم. امیدواریم از دوختن این مدل لباس مجلسی زیبا لذت ببرید.

 

سوالات متداول

منظور از دوخت سنگین که در قسمت یقه انجام شد چیست؟

زمانی که می خواهیم سجافی را روی لباس وصل کنیم، برای تمیزی کار و جلوگیری از اینکه سجاف از کار بیرون بزند و دیده شود، دوخت سنگین انجام می دهیم. به این صورت که درز بین سجاف و لباس را به سمت سجاف می خوابانیم و از روی قسمت راسته لباس، لب به لب این قسمت را دوخت می زنیم. این کار باعث می شود تا سجاف به سمت داخل لباس کشیده شود و با هر بار پوشیدن و درآوردن لباس سجاف آن از کار بیرون نزند.

چرا هنگام دوخت پارچه زیر کار دوخت شل می شود؟

یک علت آن استفاده از پارچه های نازک و لطیف است. برای پیشگیری از این مشکل، زیر پایه چرخ را چسب نواری بچسبانید تا پایه راحت روی لباس سر بخورد.

هنگام آغاز دوخت، لبه پارچه به داخل کار جمع میشود آیا می شود از این معضل جلوگیری کرد؟

اگر از ابتدای دوخت پایه چرخ را کمی جلوتر از جایی که میخواهید دوخت آن قسمت را شروع کنید قرار دهید دیگر با این مشکل مواجه نخواهید شد. در این حالت شما به جای اینکه پایه چرخ را ابتدای پارچه قرار دهید آن را کمی جلوتر از لبه قرار داده و کوک می زنید و برگشت میکنید تا هم دوخت را مجکم کنید و هم ابتدای کار هم دوخته شود.

یک نظر در “آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک بدون الگو

  1. لیلا گفت:

    خیلی ممنون از آموزش شما
    مدل جالبی هست
    بنده هنرآموز طراحی دوخت هستم و یه ماهه دارم دوره رو میگذرونم انشالله با آموزش شما این مدل مجلسی زیبا رو میدوزم
    تشکر میکنم از سایت خوب شما 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *