آموزش خیاطی

آموزش دوخت مانتو ابروبادی

آموزش دوخت مانتو ابروبادی-هنرآموز
2/5 - (1 امتیاز)

آموزش دوخت مانتو ابروبادی، موضوعی است که مورد توجه اکثر بانوان قرار گرفته است. مانتوهای تهیه شده از پارچه های ابروبادی، بسیار خنک و سبک بوده و از لحاظ قیمت نیز متناسب با هر بودجه ای هستند.

اگر قصد دوخت مانتو ابروبادی با مدلی آزاد و راحت را دارید و در دوره های آموزش خیاطی شرکت نکرده اید، نگران نباشید. هنر آموز همواره سعی کرده است که آموزش ها را به زبانی ساده و با روشی آسان در اختیار شما قرار دهد تا احیانا اگر با خیاطی بیگانه اما در دل مشتاق به دوختن لباس مورد علاقه تان هستید، انجام این کار را برای شما امکان پذیر کند.

مانتوهای ابروبادی در مدل های متنوعی در بازار موجود هستند. آموزش دوخت مانتو ابروبادی دکمه دار، آموزش دوخت مانتو شلوار ابروبادی و چند مدل دیگر، عنوان هایی بودند که برای این مقاله در نظر گرفته شده بودند اما در نهایت مدلی را انتخاب کردیم که توانسته است توجه بسیاری را در مدت زمانی کم به سوی خود جلب کند: مانتوی ابروبادی دو تکه.

در ادامه به آموزش دوخت مانتو ابروبادی جلوبسته به صورت دو تکه و در دو روش مرسوم پرداخته شده است.

آموزش دوخت مانتو ساده و شیک

 آموزش دوخت مانتو ابروبادی-هنرآموز

برای دوخت این مانتوی ترند، لازم نیست در خیاطی حرفه ای باشید، همین که پشتکار داشته باشید و کار با چرخ خیاطی را بدانید، می توانید همگام با این آموزش، کار دوخت این مانتوی دو تکه را شروع کنید.

ابتدا تمام ملزومات مانند پارچه، قیچی، متر، خط کش و… را در دسترس خود قرار دهید تا در حین دوخت، از رفت و آمدهای اضافی و در نتیجه پرت شدن حواس تان، پیشگیری کرده باشید.

روش اول

آموزش دوخت مانتو ابروبادی با الگو

آموزش این مدل، ابتدا با یک چهارم اندازه های اصلی و بر روی کاغذ، انجام شده است. دلیل این کار، آن است که چنانچه تمایل داشتید قبل از دوخت مانتو در اندازه های واقعی، نمونه کوچک تر آن را بدوزید و سپس با اطمینان خاطر، به سراغ دوخت مانتو اصلی بروید، بتوانید از این روش استفاده کنید.

رسم الگوی مانتو با استفاده از یک چهارم اندازه های واقعی

ابتدا الگوی پایه بالاتنه را رسم کنید. الگوی پایه بالاتنه، اساس تمام الگوها محسوب می شود و کلیه طراحی ها و خلق مدل های جدید، همگی بر روی این الگو پیاده می گردند.

برای رسم الگوی پایه بالاتنه نیاز به اندازه هایی مانند قد بالاتنه، کارور پشت، کارور جلو، دور کمر، قد حلقه آستین، قد لباس، شیب سرشانه و… دارید. بعد از به دست آوردن اندازه های لازم، آن ها را تقسیم بر عدد 4 کنید و سپس الگوی پایه بالاتنه خود را رسم کنید.

بعد از آماده کردن الگوی پایه بالاتنه، به ترتیب زیر عمل کنید:

سرشانه را 2 سانتیمتر به سمت بیرون امتداد دهید. به همین اندازه، به قد حلقه آستین نیز اضافه کنید.

ویرایش حلقه آستین-هنرآموز

از خط باسن، 20 تا 25 سانتیمتر پایین بروید و علامت بزنید. سپس از این نقطه نیز 20 تا 25 سانتیمتر به سمت بیرون الگو رفته و نشانه گذاری کنید. حال این نقطه را مانند تصویر به انتهای حلقه آستین وصل کنید. همان طور که در تصویر می بینید، خطی که این دو نقطه را به هم وصل می کند، باید در محدوده خط کمر، کمی قوس داشته باشد یا به عبارتی هلالی شود تا فرم کار زیباتر گردد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت کلاه آشپزی

نکته: برای اینکه قوس زیبایی به این خط بدهید، می توانید ابتدا آن را به خط کمر وصل کرده و سپس قوس یا هلالی آن را طراحی کنید.

طراحی پهلو مرحله اول-هنرآموز

طراحی پهلو مرحله دوم-هنرآموز

طراحی پهلو مرحله سوم-هنرآموز

در این مرحله، لازم است پایین دامن مانتو اصلاح گردد. برای این کار، مانند تصویر 8 تا 10 سانتیمتر از انتهای قد لباس به بیرون الگو رفته و نشانه گذاری کنید. این نقطه را توسط خطی مستقیم به انتهای خط رسم شده در مرحله قبل، وصل کنید.

دوباره به نقطه انتهایی قد لباس برگردید و ابتدا 8 تا 10 سانتیمتر بر روی همان خط جدیدی که رسم کرده اید، جلو بروید و علامت بزنید.

برای بار سوم به نقطه انتهایی قد لباس رفته و این بار 4 تا5 سانتیمتر به سمت داخل الگو رفته و علامت بزنید. حال این دو علامت را با خطی هلالی به یکدیگر وصل کنید تا گوشه های تیز در دو طرف مانتو از بین بروند.

طراحی پهلو مرحله چهارم-هنرآموز

طراحی پایین دامن مانتو-هنرآموز

طراحی پایین دامن مانتو 2-هنرآموز

نحوه رسم هلالی گوشه ها-هنرآموز

نحوه رسم هلالی گوشه ها2-هنرآموز

آموزش دوخت مانتو ابروبادی دو تکه-هنرآموز

طراحی یقه از مهم ترین بخش های هر لباسی است که در ظاهر لباس بسیار تاثیرگذار است. یقه لباس چه ساده باشد و چه مدل دار، با طراحی دقیق و بعد از آن با دوخت تمیز، جلوه زیبایی به کار شما می دهد.

در این مدل، یقه مانتو دارای طراحی ویژه ای نیست و بدون نگرانی می توانید این کار را انجام دهید. ابتدا از خط گردن 4 سانتیمتر به سمت پایین رفته و علامت بزنید. از سرشانه نیز یک سانتیمتر به سمت داخل بروید و نشانه گذاری کنید. سپس این دو علامت را به صورت خطی هلالی به یکدیگر وصل کنید تا گردی یقه شکل بگیرد. همان طور که گفته شد، طراحی یقه در ظاهر نهایی کار، بسیار تاثیرگذار است، پس اگر هلالی کردن یقه به صورت دستی برای شما دشوار است، حتما از خط کش منحنی برای این کار استفاده کنید.

یقه ای که طراحی کرده اید مربوط به بالاتنه جلو مانتو است. برای یقه پشت مانتو، از خط گردن 3 تا 4 سانتیمتر به سمت بالا رفته و علامت بزنید. از قسمت سرشانه نیز 1 سانتیمتر به سمت چپ یا همان داخل الگو بروید و نشانه گذاری کنید. مانند یقه جلو، این دو نقطه را نیز با خطی هلالی به یکدیگر وصل کنید. در تصویر یقه پشت مانتو با خط قرمز و یقه جلو با خط مشکی مشخص شده است.

طراحی یقه 1-هنرآموز

طراحی یقه2-هنرآموز

گردی یقه جلو و پشت-هنرآموز

تا به اینجای کار، الگوی مانتوی شما با اندازه های یک چهارم آماده شده است. خطوط قرمز در تصویر نشان دهنده الگوی پشت و خطوط مشکی مربوط به الگوی جلوی مانتو است.

همان طور که در تصویر می بینید، برای زیبایی هر چه بیشتر کار، می توانید گوشه تیز در پهلوی مانتو را نیز گرد کنید. این کار کاملا سلیقه ای است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شال

ویرایش پهلوها-هنرآموز

الگوی کامل تکه زیرین مانتو-هنرآموز

در این مرحله نوبت به رسم الگوی تکه رویی مانتو است. برای این کار به پارچه ای با ابعاد 150 در 120 نیاز خواهید داشت. مطابق با تصویر، پارچه را تا بزنید تا چهار لا شود. در اینجا، کاغذ به منزله پارچه است.

چهارلا کردن پارچه-هنرآموز

از گوشه دولای بسته 2 سانتیمتر به سمت پایین رفته علامت بزنید و سپس این نقطه را با خطی به گوشه دولای باز در مقابل آن، وصل کنید. خط رسم شده را به عنوان خط سرشانه در نظر می گیریم. رسم این خط، باعث می شود بعد از پوشیدن مانتو، آستین های آن به سمت بالا کشیده نشود یا به اصطلاح به سمت بالا نپرد.

از گوشه دولای بسته 7 سانتیمتر یک بار در جهت طول و یک بار در جهت عرض پارچه حرکت کنید و علامت بزنید. این دو نقطه را به صورت هلالی به یکدیگر وصل کنید تا گردی یقه شکل بگیرد.

طراحی یقه تکه رویی مانتو-هنرآموز

از قسمت دولای باز، 8 سانتیمتر در جهت طول حرکت کنید و علامت بزنید. با خطی، این علامت را به گوشه یقه وصل کنید. خط رسم شده، نشان دهنده شیب سرشانه است.

شیب سرشانه-هنرآموز

رسم شیب سرشانه-هنرآموز

از انتهای شیب سرشانه (انتهای خط رسم شده در مرحله قبل) خطی به طول 18 تا 20 سانتیمتر به موازات طول، رسم کنید. این اندازه، مقدار گشادی آستین تکه رویی مانتو است.

گشادی آستین-هنرآموز

گشادی آستین2-هنرآموز

از گوشه دولای بسته 45 تا 50 سانتیمتر به سمت پایین رفته و این نقطه را مشخص کنید. این مقدار قد لباس رویی مانتو در بالاتنه پشت است. به یاد داشته باشید که قد لباس را برای بالاتنه جلو، 5 سانتیمتر کوتاه تر بگیرید.

از این علامت خطی به طول 30 تا 34 سانتیمتر، موازی با عرض رسم کنید و در ادامه، این خط را به صورت هلالی به انتهای خط سرآستین وصل کنید. الگوی تکه رویی مانتو نیز آماده گردید.

قد لباس-هنرآموز

طراحی تکه رویی-هنرآموز

طراحی تکه رویی2-هنرآموز

الگوی تکه رویی-هنرآموز

در اینجا خطوط قرمز نشان دهنده الگوی جلو هستند.

کوتاهی قد لباس در الگوی جلو-هنرآموز

روش دوم

آموزش دوخت مانتو ابروبادی بدون الگو

برای استفاده از این روش که به آن رسم الگو به صورت مستقیم روی پارچه نیز گفته می شود، نیاز به داشتن مهارت خاصی نیست. تمام کارهایی که بر روی کاغذ الگو در روش قبل انجام داده اید را به راحتی می توانید بر روی پارچه نیز انجام دهید. برای این کار به دو قد پارچه نیاز دارید. آن را به صورت چهارلا پهن کنید و درست مانند روش قبل، الگوی مانتو را رسم کنید. نکته ای که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید این است که ابتدا برش را انجام دهید و بعد از جدا کردن بالاتنه جلو و پشت از یکدیگر، طراحی یقه جلو را انجام دهید.

برای تکه رویی نیز به همین شیوه عمل کنید. الگو را رسم کنید، برش بزنید و بعد از جدا کردن بالاتنه جلو و پشت از یکدیگر، قد لباس در بالاتنه جلو را کوتاه کنید و مجدد طراحی هلالی پایین لباس را انجام دهید.

اگر با استفاده از روش اول اما این بار با اندازه های واقعی، الگو را بر روی کاغذ رسم کرده اید، لازم است نکته هایی را رعایت کنید:

1- معمولا بر روی الگوی کاغذی، حق دوخت در نظر گرفته نمی شود، به همین دلیل وقتی الگو را بر روی پارچه قرار داده و با کمک سنجاق فیکس کرده اید، قبل از برش الگو، دور تا دور آن را حق دوخت بدهید. نیم سانتیمتر برای یقه، 2تا3 سانتیمتر برای درز پهلوها و آستین ها، یک سانتیمتر برای حلقه آستین و سرشانه و 2 سانتیمتر هم برای پایین دامن مانتو، حق دوخت کافی است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت روسری

2- در روش با الگو، الگوی بالاتنه پشت و جلو به صورت جداگانه آماده می گردد، به همین دلیل پارچه باید به صورت دولا پهن گردد و هر دو الگو در امتداد یکدیگر قرار بگیرند.

3- حتما علاوه بر فیکس کردن الگو بر روی پارچه با کمک سنجاق، از وزنه های مخصوص این کار نیز استفاده کنید تا درصد تکان خوردن الگو را به حداقل برسانید.

4- الگو را بعد از استفاده دور نیندازید. شاید برای رسم الگوی مدل های دیگر، به کارتان آید.

بعد از انجام تمام مراحل فوق، برش پارچه های هر دو تکه مانتو را انجام دهید.

میزان حق دوخت-هنرآموز

برش الگوی رویه مانتو-هنرآموز

همان طور که در تصویر ابتدایی آموزش می بینید، تکه رویی مانتو دارای آستین های بلند است. اغلب پارچه ها دارای عرض یک و نیم متر هستند که این مقدار برای یک آستین کامل، کافی نیست. به همین دلیل یا آستین در این مدل مانتوهای آزاد به صورت سه ربع طراحی می شود یا تکه می خورد تا کامل شوند و یا به مقدار یک قد آستین، باید پارچه جداگانه تهیه گردد.

در این مدل نیز آستین باید به صورت کامل باشد. ابتدا 4 مستطیل به ابعاد 24 در 40 سانتیمتر برش بزنید، دو مستطیل از پارچه رویی و دو مستطیل از پارچه زیرین.

مانند تصویر، مستطیل ها را دو به دو به یکدیگر چرخ کنید و در نهایت آن را به آستین مانتو وصل کنید. بالاتنه پشت و جلو را به صورت راسته به راسته روی هم قرار دهید و سرشانه ها را به یکدیگر وصل کرده و چرخ کنید. سپس از سرآستین شروع به دوختن کنید تا به پایین دامن برسید.

پایین دامن مانتو را به داخل تا کرده و چرخ کنید. یقه ها را نیز نیم سانتیمتر به داخل تا بزنید و دوخت نیش بزنید. در نهایت لبه آستین ها را نیز به داخل تا کرده و بدوزید. تکه رویی مانتوی شما به همین سادگی آماده شد.

کامل کردن آستین-هنرآموز

تکه های مچی-هنرآموز

شیوه دوخت مچی آستین-هنرآموز

دوخت تکه زیرین مانتو نیز بسیار راحت است. ابتدا قسمت کمر را کشدوزی کنید. برای این کار از کش با عرض نیم سانتیمتری استفاده کنید. طول کش در این مدل ها، معمولا دوسوم خط کمر الگو است، اما بنابر بر سلیقه خودتان می توانید طول کش را کم یا زیاد کنید.

بعد از اتمام دوخت کش، بالاتنه پشت و جلو را  روی یکدیگر گذاشته و درست مانند مرحله قبل، تمیزدوزی های آن را انجام دهید. در این قسمت، آستینی وجود ندارد و باید حلقه آستین را تمیزدوزی کنید. دوخت مانتوی دو تکه شما به اتمام رسید.

کشدوزی کمر-هنرآموز

جان کلام

دوخت مانتو کار دشواری است اگر شما آن را دشوار بدانید! اما اگر علاقه و پشتکار داشته باشید به راحتی می توانید مدل های آزاد را برای خود یا اطرافیان تان آماده کنید. دوخت مانتوهای امروزی به دلیل آزادی در اندازه ها، بسیار ساده تر از گذشته است. حذف ساسون ها، برش های خاص و…، باعث شده است تا هنر خیاطی محبوب تر از هر زمان دیگری باشد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *