آموزش خیاطی

الگوی شلوار زنانه به روش ساده

الگوی شلوار زنانه-هنر آموز
3.7/5 - (11 امتیاز)

الگوی شلوار زنانه را بدون کمک و بدون مربی خیاطی، خودتان در خانه تهیه کنید. حتما می پرسید آیا چنین چیزی ممکن است؟ بله ممکن است اگر مقاله آموزشی امروز را دنبال کنید، به راحتی آب خوردن می توانید خودتان به تنهایی در خانه و بدون اینکه کتاب های مختلف و قطور را در مورد آموزش خیاطی بخوانید، یک الگوی شلوار ساده را رسم کنید.

 

اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی شلوار زنانه

 برای این کار نیاز به سه اندازه دارید؛ یکی اندازه دور باسن فرد، دیگری اندازه دور مچ پای فرد و سومی اندازه قد شلوار.

به طور کلی تمام کاری که قرار است در رسم الگوی شلوار ساده انجام دهید این است که با همین دو اندازه ای که در اختیار دارید( دور باسن و دور مچ)، و با محاسبه آن ها و کم و زیاد کردن شان، الگوی شلوار زنانه راحتی و ساده را تهیه کنید.

فقط باید یادتان باشد که اندازه پارچه ای که انتخاب می کنید با توجه به لاغری و چاقی افراد متفاوت است و عرض متفاوتی دارد؛ مثلا برای افراد عادی عرض پارچه 120 سانت و برای افراد چاق تر پارچه با عرض 150 سانتی متر مناسب است.

اهمیت یاد گرفتن رسم الگوی شلوار زنانه راحتی

الگوی شلوار زنانه ای که در این قسمت به شما آموزش داده خواهد شد، برای استفاده در منزل است. این الگوی شلوار ساده و راحتی، یکی از پر استفاده ترین لباس های راحتی در منزل است که اگر آن را به طور کامل یاد بگیرید در مراحل بعد و در آموزش های بعدی که نصب زیپ به شلوار و رسم الگوی شلوار زنانه راسته و … است، به راحتی عمل خواهید کرد. در واقع آموزش الگوی شلوار زنانه امروز، آموزش پایه ای برای افراد مبتدی است که هیچ اطلاعی در زمینه خیاطی ندارند و یا تنها کلاس های ابتدایی در این زمینه را گذرانده اند.

آیا برای دوخت شلوار زنانه راحتی نیاز به رسم الگوی شلوار زنانه است؟

خب دوستان هنرمند و خلاق سایت هنر آموز، بگذارید خیالتان را راحت کنم و بگویم برای دوخت شلوار زنانه راحتی، به علت راحت بودن و سادگی کار، به طور کلی اصلا از الگو استفاده نمی کنند. غالب خیاطان روی پارچه چند تا خط و علامت ایجاد می کنند و پارچه را جلوی چشمان حیرت زده افراد مبتدی برش می زنند؛ چون این کار برای آن ها به یک روزمره تبدیل شده است و تمام ریزنکات آن را می دانند و به قولی شلوار را از حفظند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت پیشبند آشپزخانه

ولی اصلا جای نگرانی نیست، چون ما به شما این الگوی راحت و آسان را آموزش خواهیم داد تا با تمرین و تکرار بتوانید بلاخره آن را به حافظه بسپرید.

 آموزش رسم الگوی شلوار زنانه به زبان ساده و جذاب

قدم اول آماده کردن چند وسیله است مانند گونیا و خط کش یک چهارم خیاطی، کاغذ برگه آچار، خودکار و متر خیاطی.

ترفند آموزشی خیاطی

 ما برای شما این اندازه ها را در سایز واقعی اما با گونیا و خط کش یک چهارم انجام میدهیم. شما هم می توانید برای سهولت در انجام کار همین رویه را در پیش بگیرید؛ زیرا اگر از همان ابتدای کار به سراغ متر و خط کش با اندازه های واقعی بروید، باید کاغذ بیشتری صرف کنید و اینکه حین انجام کار به علت بزرگی الگو، کمی گیج و دلزده می شوید؛ بنابراین بهترین کار برای شروع یادگیری رسم الگو، استفاده از خط کش و گونیای یک چهارم است.

شما می توانید این لوازم مورد نیاز برای خیاطی را از مراکز فروش این لوازم و یا برخی از خرازی ها تهیه کنید.

قدم دوم:

با استفاده از متر خیاطی، دور باسن فرد مورد نظر و یا خودتان را اندازه بزنید که برای نمونه ما اینجا اندازه دور باسن را 100 سانت در نظر گرفته ایم.

سپس اندازه دور مچ پای فرد را نیز بگیرید و یادداشت کنید که در اینجا دور مچ پا 32 سانت است.

دور باسن را یک چهارم کنید و عدد حاصله را یادداشت کنید. ( دراینجا 25 سانت می شود.)

دور باسن را یک دهم کنید و عدد حاصله را یادداشت کنید( در اینجا 10 سانت می شود).

دور باسن را یک بیستم کنید و یادداشت کنید. ( در اینجا 5 سانت می شود).

دور مچ پا را هم یک دوم کنید و یادداشت کنید. ( در اینجا 16 سانت می شود).

اندازه گیری ها برای الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

قدم سوم رسم الگوی شلوار زنانه است.

رسم الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

کاغذی که آماده کرده اید را بردارید و دو خط عمود بر هم به کمک گونیا یا خط کش در وسط آن رسم کنید. این خطی که تا پایان کاغذ رسم می شود، همان خط راسته شلوار است که اندازه آن به مقدار قد شلواری باید باشد که در آخر انتظار دارید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو

 در انتهای خط قد شلوار از دو طرف خط مچ پا را رسم می کنید به گونه ای که از همین خط مرکزی، 16 سانت( یک دوم اندازه مچ) به طرفین خطی خارج می کنید. این خط افقی دم پای شلوار است.

خط افقی دمپای شلوار-هنر آموز

از قسمت بالای کاغذ یعنی همان قسمت کمر شلوار، از خط مرکزی به اندازه یک چهارم دور باسن به اضافه دو سانت به طرفین خارج شوید و علامت بزنید. همچنین از همین نقطه مرکزی به اندازه یک چهارم دور باسن به اضافه دو سانت  به سمت پایین یعنی روی خط قد شلوار، پایین بروید و علامت بزنید.

رسم الگوی کمر شلوار زنانه-هنر آموز

به کمک گونیا این نقاط به دست آمده را به یکدیگر وصل کنید؛ به گونه ای که خطوط بر هم عمود شوند. برای این منظور، از نقطه ای که به اندازه یک چهارم دور باسن به اضافه دو سانت پایین آمده بودید، به طرفین خط مرکزی خطی عمود بر خط قد شلوار رسم کنید و سپس بر این خط رسم شده از آن نقاطی که روی کمر شلوار علامت زده بدید خط های عمودی بر این خط رسم کنید و دو مربع کنار یکدیگر ایجاد کنید. مانند تصویر زیر:

رسم الگوی خط باسن-هنر آموز

از قسمت کنج مربع هایی که  رسم کرده اید، در یک طرف خط مرکزی به اندازه یک دهم دور باسن و در طرف مقابل آن به اندازه یک بیستم دور باسن خارج شوید و علامت بزنید و این خطوط را تا آخر کاغذ ادامه دهید. بدین ترتیب قسمت پشت شلوار از قسمت جلوی آن قابل تشخیص می شود.

آن قسمتی که اندازه یک بیستم دور باسن را در آن علامت زده اید، قسمت جلوی شلوار است. با خودکار قسمت پشت و جلوی شلوار را مشخص کنید.

قسمت پشت و جلوی شلوار را مشخص کنید-هنر آموز

سپس در قسمت پشت شلوار، به همان اندازه ای که از خط مرکزی خارج شده اید( یعنی دور باسن) روی خط عمودی ضلع مربع بالا بروید و علامت بزنید و دو نقطه حاصله را به شکل حلال به هم وصل کنید.

همین کار را برای قسمت جلوی شلوار هم انجام بدهید و به اندازه یک بیستم دور باسن از ضلع مربع بالا بروید و دو نقطه را به صورت هلال به یکدیگر وصل کنید.

وصل کردن دو نقطه الگوی باسن-هنر آموز

اتصال دو نقطه الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

از قسمت پشت شلوار، بخش دمپا، به اندازه دو سانت به طول مچ پا اضافه کنید و این بخش را با خط کش به قسمت انتهایی خط افقی که یک دهم را در آن معین کرده اید، وصل کنید.

اضافه کردن به طول مچ پا-هنر آموز

ضلع دیگر الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

 در طرف دیگر قسمت مچ پا را به همان قسمت انتهایی جلوی شلوار که یک بیستم را تعیین کرده اید، وصل کنید با این تفاوت که در اینجا دیگر نیازی نیست تا اندازه مچ سمت جلوی شلوار دو سانت اضافه کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت پیراهن زنانه

وصل کردن قسمت الگوی مچ پا-هنر آموز

سپس این خطوط رسم شده را به شکل هلال درآورید تا فرم شلوار زیباتر شود. آن قسمت هایی که باید قیچی شود همین قسمت هلال شده است نه آن خطوط صاف ابتدایی.

هلال کردن خطوط وصل شد-هنر آموز

همانطور که در تصویر بالا می بینید در انتهای کار، ما از قسمت پشت شلوار، از روی ضلع مربع به اندازه یک سانتی متر بالا رفته ایم. این خط کوچک باید به قسمت مرکزی یعنی همان خط قد شلوار وصل شود.

در انتها الگو را برش می زنید.

رسم نهایی الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

در تصویر کاملا مشهود است که یک سانت از قسمت پشت شلوار بالا رفته و خط را به ابتدای خط مرکزی وصل می کنیم.

الگوی شلواز زنانه آماده است. کافی است تا آن را به روی پارچه منتقل کنید که برای این منظورهم باید تکنیک ها و ترفندهایی را بدانید.

خلاصه:

در این قسمت از سری مقاله های آموزشي سایت هنرآموز، یک نمونه از پرتقاضاترین و پرکاربرد ترین آموزش ها را ارائه دادیم؛ یعنی آموزش رسم الگوی شلوار زنانه به روشی ساده. این آموزش کاملا ساده و به همراه تصویر است که برای افراد مبتدی کاملا واضح است.

 در این مقاله سعی شده است تا از مطالب و اندازه های اضافی که ذهن افراد مبتدی را با گنگی رو به رو می کند صرف نظر شود.

سوالات متداول

برای الگو کشی چه لوازمی احتیاج دارم؟

مداد
پاک کن
چسب نواری
گونیا یک چهارم و یک دوم
قیچی کاغذ
خط کش منحنی
دفتر اندازه گیری
مترخیاطی

برای کسانی که باسن برجسته ای دارند چگونه باید اندازه پشت را بزرگتر کرد اما الگوی جلو را دست نزد؟

اگر باسن برجسته تر از حد نرمال بود، روی الگوی پشت، خط باسن را برش زده، 2 تا 3 سانت اوازمان بدهید. با این کار فاق را بلند تر کردیم و دیگر فاق به داخل کشیده نمی شود. البته این مورد در قسمت های آموزش حرفه ای ذکر می شود.

علت پیچ خوردن دمپای شلوار چیست؟

یکی از علت های این اشکال، دقت نکردن در رسم الگو و دقیق نگذاشتن الگو روی پارچه است. چون هنگام گذاشتن الگو روی پارچه باید از خط راسته شلوار هم از قسمت دمپا و هم از قسمت کمر، به طرفین پارچه یا سمت ترکی پارچه فاصله یکسان باشد که به این عمل رعایت راستای شلوار می گویند.

فاق شلوار کجاست؟

فاق شلوار به قسمتی از کمر تا باسن گفته می‌شود که درست اندازه گرفتن آن در راحتی و زیبایی شلوار بسیار مهم است که در شلوار های راحتی و ساده ای که در منزل استفاده می شود، معمولا این اندازه مهم نیست.

یک نظر در “الگوی شلوار زنانه به روش ساده

  1. تیموزی گفت:

    باتشکر بابت سایت خوبتون
    دوخت این شلوار رو قبلاً آموزششو رو دیده بودم
    آموزش شما هم با تمامی نکات عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *