آموزش خیاطی

الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار

الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار-هنر آموز
4.5/5 - (6 امتیاز)

الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار، آموزشی است که امروز در سایت هنرآموز به آن پرداخته شده است. آموزش خیاطی به زبان ساده هدفی است که سایت هنر آموز سعی در انجام آن دارد.

الگوی شلوار زیپ دار یا آموزش رسم الگوی شلوار زنانه زیپ دار،  بر روی الگوی پایه شلوار رسم می گردد. برای رسم این الگو سعی کنید در محیطی آرام قرار بگیرید تا تمرکزتان برهم نریزد.

آموزش الگوی شلوار زنانه

رسم الگوی شلوار زنانه یا همان بدون زیپ، با استفاده از الگوی پایه شلوار به راحتی امکان پذیر است. این الگو، به هنگام رسم الگوی تمام مدل شلوارهای زنانه مانند الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار، شما را از سردرگمی های احتمالی نجات می دهد و کمک می کند تا یک الگوی دقیق بکشید.

آموزش رسم الگوی پایه شلوار در مقاله الگوی شلوار راسته به صورت کامل آمده است. در ذیل الگوی جلو و پشت شلوار را مشاهده می کنید. تصویر اول الگوی جلوی شلوار و تصویر دوم الگوی پشت شلوار است.

آموزش الگوی شلوار زنانه-هنر آموز

آموزش الگوی انواع شلوار زنانه-هنر آموز

الگوی شلوار ساده

الگوی شلوار ساده-هنر آموز

بعد از اینکه با الگوی شلوار پایه آشنا شدید، با استفاده از آن می توانید الگوی شلوار ساده کمرکشی را رسم کنید. برای این کار، ابتدا الگوی پایه را مطابق اندازه هایی که دارید، رسم کنید، سپس به ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

1- از کمر شلوار به اندازه 3 سانتی متر به سمت پایین حرکت کرده و علامت بزنید. سپس خطی موازی با خط کمر رسم کنید.

علامت زدن الگو شلوار راسته زیپ دار-هنر آموز

2- از خط فاق، خطی عمود بر خط دمپا رسم کنید. مانند تصویر این خط را از دو طرف الگوی پشت و جلو به آن اضافه کنید. در این قسمت مقدار گشادی در دو طرف دمپا باید با هم برابر باشد، پس یا قسمت کم را زیاد کنید یا قسمت زیاد را کم کنید. این امر کاملا سلیقه ای است. از روی خطوط قرمز مطابق تصویر، الگو را برش بزنید. ناگفته نماند که برش خط قرمز در قسمت کمر، برای کش خور کردن شلوار است. اگر بخواهید الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار را به این روش کمی آزادتر کنید، قسمت کمر نیازی به تغییر ندارد، چرا که شلوار زنانه زیپ دار با کش همخوانی ندارد مگر آن که زیپ آن، برای دیزاین باشد و جنبه کاربردی نداشته باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت پیراهن زنانه بدون الگو

با گونیا عمود رسم کنید-هنر آموز

دو خط عمود وصل کنید-هنر آموز

اتصال دوخط الگوی شلوار راسته زنانه زیپ دار-هنر آموز

 

3- بعد از برش، از خط زانو 5 سانتی متر به سمت بالا بروید و خطی موازی با خط زانو رسم کنید. سپس مانند تصویر، تا نیم سانتی متر مانده به پایان آن را برش بزنید. این برش را اوازمان می نامند. از آن برای گشاد کردن، تزئین، رفع ایرادات اندامی و… استفاده می کنند. در این آموزش از اوازمان برای رفع کشیدگی شلوار در قسمت ران برای افراد تپل استفاده می شود.

رسم خط موازی با زانو-هنر آموز

برش الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار-هنر آموز

4- ابتدا زیر اوازمان، کاغذ دیگری قرار دهید، سپس اوازمان را به اندازه ای که می خواهید، باز کنید و با چسب نواری بر روی کاغذ زیرینش، محکم کنید. این کار را بر روی هر دو الگوی پشت و جلو انجام دهید.

قرار دادن کاغذ زیر آوازمان-هنر آموز

قرار دادن کاغذ زیرین-هنر آموز

بازکردن آوازمان به اندازه دلخواه-هنر آموز

الگوی شما آماده است. آن را بر روی پارچه گذاشته و با در نظر گرفتن حداکثر 1.5 سانتی متر جای دوخت، برش بزنید. این الگو هم برای دوخت شلوار بیرونی و هم دوخت شلوار راحتی کاملا مناسب است.

الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار (الگو شلوار زیپ دار)

برای رسم الگوی این شلوار نیز، ابتدا الگوی پایه را رسم کنید. سپس از سمت راست خط باسن و خط کمر5 سانتی متر به سمت راست حرکت کرده و علامت بزنید. این دو نقطه را به هم وصل کنید تا نقاب زیپ شلوار شکل بگیرد. (به بلیطی یا لبه اضافی زیرین زیپ شلوار نقاب یا سجاف گفته می شود). تصویر زیر شکل نهایی نقاب را با خطوط بنفش نشان می دهد. طول نقاب معمولا بین 18 تا 20 سانتی متر است. در این تصویر طول نقاب 18 سانتی متر در نظر گرفته شده است و علت شیب دار شدن آن، رفع کشیدگی نقاب بعد از دوخت زیپ است، پس پیشنهاد می شود نقاب را مانند تصویر، کمی شیبدار کنید.

الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار (الگو شلوار زیپ دار)-هنر آموز

توضیحات تکمیلی

انواع شلوار های زنانه

امروزه تنوع در مدل شلوارها به مرز بی نهایت نزدیک می شود. در گذشته فقط یک مدل شلوار راسته رایج بود که با گشاد کردن آن، به شلوار خانگی تغییر کاربری می داد. اما اکنون به راحتی می توان در همه قسمت های شلوار تغییر ایجاد و آن را به یک مدل جدید تبدیل کرد.

همان طور که بارها گفته شد، اساس و مبنای تمام شلوارها، شلوار راسته است. شلوار راسته گشاد، جذب، سندبادی، بگ، نیم بگ، دامنی، بوت کات و… از انواع شلوارهای زنانه است که می توانید متناسب با نیازتان آن ها را خریداری کرده یا خود بدوزید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت روبالشتی

چنانچه قصد دوخت شلوار در منزل را دارید، باید آشنائی جزئی با انواع پارچه ها داشته باشید. با انتخاب پارچه اشتباه، حتی در صورت داشتن الگوکشی و دوخت حرفه ای، نتیجه، آنی که باید، نخواهد شد.

بهترین جنس پارچه برای دوخت شلوار زنانه، پارچه ای است که دارای مقداری کشسانی باشد. چنانچه قصد دارید از پارچه ای با جنس خشک استفاده کنید، به یاد داشته باشید که در زمان کشیدن الگو، نیم سانتی متر به قد فاق، دو سانتی متر به دور کمر و سه سانتی متر به دور باسن اضافه کنید. این ابعاد باعث می شود تا الگو، یک سایز بزرگتر از سایز اصلی تان رسم گردد. اگر هم قصد استفاده جدول اندازه های استاندارد را دارید، یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید تا شلوار در تن تان راحت باشد.

اگر هم پارچه ای کشی مانند غواصی، ریون و… را برای دوخت شلوار در نظر گرفته اید، مقادیر گفته شده را از همان اندازه ها کم کنید تا الگوی رسم شده، یک سایز کوچک تر از سایز اصلی تان باشد. با این کار شلوار کاملا فیت تن خواهد بود.

رسم الگو با سایز اصلی خودتان فقط بر روی پارچه هایی که نه خشک باشند نه خیلی کشی، امکان پذیر است.

 

طریقه اندازه گیری جهت رسم الگوی شلوار

اندازه گیری دور کمر

دقیقا جایی که تمایل دارید کمر شلوار آنجا بسته شود را اندازه بگیرید. این محل می تواند خود گودی کمر، یا بالاتر یا پایین تر از آن باشد. پس صرفا خود گودی کمر، نمی تواند ملاکی برای اندازه گیری دور کمر باشد.

اندازه گیری دور باسن

دور باسن را طوری اندازه بگیرید که متر، کمی آزادی برای حرکت را داشته باشد.

قد فاق یا بلندی فاق

برای بدست آوردن این اندازه بهتر است فرد روی صندلی بنشیند و سپس با متر از خط کمرش تا روی نشیمن صندلی را اندازه بگیرید.

قد شلوار

از خط کمر تا روی زمین را اندازه بگیرید.

گشادی دمپا

اندازه این بخش کاملا سلیقه ای و بنابه خواست فرد است.

خلاصه

در مقاله امروز به آموزش شلوار زنانه راسته زیپ دار پرداخته شد. الگو شلوار زیپ دار به راحتی با کمک الگوی پایه شلوار زنانه، قابل رسم کردن است. اگر خواهان دوخت هر شلواری برای هر جنسیتی با هر سنی، هستید، از الگوی پایه به عنوان یک اساس در الگوکشی استفاده کنید، برای مثال چنانچه قصد رسم الگوی شلوار زیپ دار و یا آموزش رسم الگوی شلوار زنانه زیپ دار به دیگران را دارید، اگر این دوخت یا آموزش در کنار الگوی پایه صورت بگیرد، قطعا از نتیجه کار خود رضایت خواهید داشت.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت مانتو ابروبادی

دوخت شلوار توسط خودتان این اطمینان را به شما و اطرافیان شما می دهد که فقط هزینه پارچه را داده اید و هزینه اضافی دیگری را متحمل نمی شوید. در شرایط اقتصادی امروز جامعه، این خودکفایی تاثیر بسزائی در زندگی ها می گذارد. شلوارهای موجود در بازار اغلب از روی جدول اندازه های استاندارد دوخته می شوند. این در حالی است که حداقل نیمی از افراد جامعه، دارای اندام منطبق با این اندازه های استاندارد نیستند. این اندازه نبودن ها نیز معمولا با پوشیدن گن به هنگام کوچکی سایز یا ساسون گرفتن به هنگام بزرگی کار، سرپوش گذاشته می شوند. با این اوصاف اگر بتوانید در دوخت شلوار، حرفه ای شوید، با اطمینان می توانید از داشتن آینده ای که در آن با حرفه خود، به استقلال خود و اقتصاد خانواده کمک می کنید، امیدوار باشید.

پرسش و پاسخ های خیاطی

آیا مقدار حق دوخت در تمامی شلوارها یکسان است؟

خیر. اندازه جای دوخت می تواند کاملا سلیقه ای باشد. اگر احتمال تنگ شدن شلوار را در آینده می دهید، حق دوخت نباید از 3 سانتی متر کمتر باشد. همچنین به هنگام برش، با توجه به جنس پارچه، مقدار جای دوخت را تعیین کنید. برای مثال پارچه های آهاردار و خشک، به جای دوخت بیشتری نسبت به پارچه های کشی نیاز دارند.

برای هر مدل شلوار، چگونه متراژ پارچه را مشخص کنیم؟

به هنگام تعیین متراژ پارچه ابتدا عرض پارچه را در نظر بگیرید. اغلب پارچه های موجود در بازار دارای عرضی برابر با 1.5 متر هستند. به طور معمول برای شلوارهای راسته، مقدار پارچه به اندازه یک قد و ده سانتی متر هم برای کمری کفایت می کند. برای سایر شلوارها که دارای جیب، کمربند پارچه ای، دمپاهای گشاد و… هستند، تا سقف دو متر می توانید پارچه تهیه کنید.

آیا می توانم از بین تمام شلوارها، مدلی را با اطمینان از اینکه بعد ها از انتخابش پشیمان نمی شوم، بدوزم؟

اگر به حالت اندام خود واقف باشید، برای مثال اگر بدانید که اندام شما گلابی شکل است یا سیبی، ساعت شنی است یا مثلثی و…، می توانید با اطمینان خاطر مدل شلواری را که مناسب شما است را انتخاب کرده و بدوزید، برای مثال افرادی که دارای اندام گلابی شکل هستند، باید از انتخاب شلوارهایی با مدل جذب خودداری کنند. این مدل شلوار به شدت شخص را بد تیپ نشان می دهند. شلوار مناسب برای این دسته از افراد، شلوار راسته و دمپا گشاد است.

2 نظر در “الگوی شلوار زنانه راسته زیپ دار

  1. هدیه گفت:

    خیلی ممنون بابت آموزش و سایت عالی شما
    بنده خودم هنرآموز هستم و کلا به دوخت و دوز علاقمندم
    و آموزش های شما رو هم میبینم بیشتر مشتاق میشم به این هنر سپاس فراوان

    1. هنرآموز گفت:

      خیلی هم عالی خوشحال میشیم اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *