آموزش خیاطی, آموزش دوخت سرویس آشپزخانه

آموزش دوخت دستمال آشپزخانه

دوخت دستمال آشپزخانه-هنر آموز
Rate this post

دوخت دستمال آشپزخانه به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین ملزومات قلب تپنده خانه یعنی آشپزخانه، هنری است که در مقاله امروز از سری مقاله های آموزش خیاطی از سایت هنرآموز، قرار است به آن بپردازیم.

کابینت، ظروف، اجاق گاز، توستر و … همه این ها نیاز به نظافت روزانه و حتی گاهی لحظه ای دارند که باید از پس تمام آن ها بر بیایید. برای این منظور نیاز به یک یار باوفا و قدرتمند یعنی دستمال آشپزخانه با دوام و جذاب دارید که آنقدر نرم و راحت و دوست داشتنی باشد تا نظافت و تمیزکاری را به یک کار با لذت تبدیل کند. پس برای داشتن یک چنین دستمال آشپزخانه رویایی باید نحوه دوخت آن را بدانید؛ چون این دستمال های استثنایی در بازار پیدا نمی شود و فقط از دستان هنرمند یک بانو چیده می شوند.

با این آموزش فقط به دنبال ایده دوخت دستمال آشپزخانه باش

طریقه دوخت دستمال آشپزخانه دقیقا چیزی است که باید یاد بگیرید و حتما لازم نبست هر بار برای یادگیری یک مدل خاص به دنبال آموزش همان مدل بروید. کافی است تا یک بار برای همیشه آموزش دوخت دستمال آشپزخانه به صورت کلی و اصول آن را بیاموزید تا با دیدن تنها ایده های نو و تازه دست به کار شوید و خود به خود الگوی کار را پیدا کنید و از روی عکس دستمال آشپزخانه بدوزید. لازم به ذکر است که دستمال آشپزخانه زیر مجموعه دوخت سرویس آشپزخانه است که آموزش کامل آن در هنر آموز موجود می باشد.

آموزش دوخت انواع دستمال آشپزخانه در یک جلسه

شاید برایتان کمی عجیب باشد که مگر می شود تمام مدل های دستمال آشپزخانه را در یک جلسه فراگرفت؟ باید بگوییم که نه تنها می شود؛ بلکه آنچنان شما را حرفه ای می کند که لازم نیست دیگر برای دوخت دستمال آشپزخانه پارچه ای به تصاویر و عکس ها دقت کنید چون خودتان می توانید ایده بدهید و و مدل طراحی کنید و حتی از دم دست ترین وسایل ممکن در اطرافتان یک دستمال آشپزخانه زیبا درست کنید و هر چقدر این وسایل دور و اطراف متنوع تر باشد کار شما زیباتر از آب در می آید. اما قبل از اینکه به آموزش دوخت دستمال آشپزخانه بپردازیم، نکات لازم و ریز جزئیاتی که حین کار و به آن ها توجه خواهید کرد را ذکر می کنیم.

اندازه استاندارد دستمال آشپزخانه

راحت و آسوده باشید چون اندازه استانداردی برای این دستمال ها تعیین نشده است، اما به طور کلی بسته به استفاده ای که از آن ها دارید می توانید خودتان آن ها را به اندازه دلخواه ببرید و در بازار هم از اندازه 30 در 30 وجود دارد تا اندازه های بزرگتر مانند 70 در 30،  که دستمال های بزرگتر را معمولا بیشتر می پسندند چون می توانند با ان سطوح بزرگتر را با سرعت بیشتری تمیز کنند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت روسری

جنس مناسب پارچه برای دوخت دستمال آشپزخانه

معمولا از پارچه های حوله ای برای دوخت دستمال آشپزخانه استفاده می کنند که به آن ها میکروفایبر حوله ای گفته می شود و جذب نم بالایی دارد. نوع دیگر این دستمال ها از جنس پشم گوسفند و بدون پرز است که برای نمگیری ظروف هم بسیار عالی است، اما کمی قیمت آن گران تر از دیگر موارد است. به طور کلی سعی کنید در پارچه ای که انتخاب می کنید حتما پنبه به کار رفته باشد تا قدرت جذب رطوبت پارچه بالا باشد.

برای اینکه از این پارچه ها برای تمیزکاری و نظافت سطوحی مثل کابینت، کانتر، ظروف و از بین بردن لکه ها در سطوح مختلف آشپزخانه استفاده می کنید، باید از دوام و کیفیت خوبی برخوردار باشد که برای این منظور بیشتر آن ها را از جنس حوله ای درست می کنند.

سعی کنید آن ها را هر هفته بشویید و با سرکه و جوش شیرین بو زدایی کنید تا در اثر استفاده مکرر به محلی برای تجمع میکروب ها تبدیل نشود.

با هر بار استفاده از آن ها و بعد از خشک کردن ظروف، آن ها را روی بندی آویزان کنید و روی همدیگر قرار ندهید تا سریعا خشک شوند قارچ نزنند.

دوخت دستمال آشپزخانه ساده اما پرکار

ما در این مقاله به آموزش دوخت دو مدل دستمال آشپزخانه می پردازیم که با استفاده از پارچه حوله ای است و شاید در نظر اول برایتان مشکل باشد، اما زیبایی و جذابیت کار شما را به دوختن این دستمال های آشپزخانه فانتزی علاقه مند می کند. با دنبال کردن این دو آموزش و دوختن آن ها ایرادات کار خود را متوجه می شوید و در دفعه بعد حرفه ای تر عمل خواهید کرد.

آموزش دوخت دستمال آشپزخانه عروس

آموزش دوخت دستمال آشپزخانه عروس-هنر آموز

ابتدا کاغذی بردارید و به ابعاد 18 در 18 از آن جدا کنید و شکل قلب را در این ابعاد در آورید. با الگوی کاغذی یک قلب پارچه ای از پارچه اصلی و یک پشم شیشه قلبی درآورید.

الگوی قلب روی کاغذ-هنر اموز

پارچه اصلی را روی پشم شیشه قرار دهید و با سوزن ته گرد آن ها را روی هم فیکس کنید.

فیکس کردن پارچه اصلی-هنر آموز

نوار کتان یا گیپوری به عرض سه سانتی متر بردارید. اگر عرض نوار کمتر از سه سانت  باشد نمای کار چندان دلپسند نمی شود.

نوار کتان برای دور دستمال-هنر آموز

لبه نوار را تا بزنید تا ریش ریش نشود و از یک سر کار شروع کنید به قراردادن نوار. از هر طرفی که دوست دارید، می توانید نوار زدن را آغاز کنید و فرقی نمی کند دقیقا از چه جایی باشد.

قرار دادن نوار دستمال-هنر آموز

نوار را ذره ذره به صورت پیلی دار روی کار با سوزن وصل کنید تا به انتها برسد.

پیلی زدن نوار دور دستمال-هنر آموز

نصب نوار با سوزن ته گرد-هنر آموز

با الگوی قلب یک قلب پارچه ای دیگر برای پشت کار تهیه کنید و روی آن چسب نر و ماده بدوزید. (این مدل چسب را از خرازی ها می توانید تهیه کنید. چسبی دوطرفه است که یک طرف آن را به یک سمت کار می دوزند و طرف دیگر را به سمت دیگر کار).

طوریکه لبه های چسب از طرفین سه سانتی فاصله داشته باشد. می توانید یک بندینک هم به پشت کار بدوزید تا حوله را از این بندینک به دیوار  آویزان کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت مانتو ابروبادی

بعد این کار را برگردانید و روی قلب اصلی قرار هید طوریکه پشت کار به شما باشد و راسته کار داخل قرار بگیرد. با سوزن این دو تا قلب را فیکس کنید تا بدوزید. توجه کنید قسمتی که در تصویر نشان داده شده را ندوزید تا بعدا کار را برگردانید. اگر این قسمتی که نباید بدوزید را در قسمت بدون هلال قلب در نظر بگیرید کار راحت تر بر می گردد.

بعد از دوخت، قسمت های هلالی قلب را چرت بزنید و سپس کار را برگردانید و قسمتی که باز گذاشته بودید با دست پس دوزی کنید و یا کوک ریز بزنید؛ طوریکه از جلو معلوم نباشد. تمام شده کار را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

حوله یا دستمالی به ابعاد 35 در 45 بردارید. اگر مانند تصویر شما هم حوله ای برداشته اید و می خواهیدآن را اندازه کنید، پس از برش حوله به ابعاد دلخواه لبه آن را نواردوزی کنید تا ریش ریش نشود. همچنین روبانی به عرض سه تا پنج سانتی متر را به لبه پایینی دستمال بدوزید ( این کار برای نمای بهتر است و الزامی نیست). روی قسمتی که نواردوزی شده را کوک بزنید تا آن را به اندازه قلبی که دوخته اید چین بدهید و دوخت بزنید.

نخ کوکی را که زده اید بکشید تا به اندازه قلب دربیاید.

وقتی حوله به اندازه و متناسب با عرض قلب شد آن را در همان جا کوک محکم بزنید تا اندازه اش تغییر نکند و طرف دیگر چسب نر و ماده را که از قبل برایتان مانده را روی لبه حوله بدوزید.

حالا قلب را روی حوله بچسبانید. دستمال سفره شما آماده است.

دوخت دستمال آشپزخانه پارچه ای با یقه دلبری

این آموزش با حوله است اما شما می توانید آن را روی پارچه های معمولی و لی نمگیر پیاده کنید که به مراتب آسان تر خواهد شد.

کاغذی را از وسط تا کنید طوری که ابعاد مستطیل حاصله 22 در 12 باشد.

از قسمت باز کاغذ اندازه می زنیم و 5 سانت می رویم داخل و 5 سانت می رویم پایین و خطی رسم می کنیم. از قسمت باز کاغذ هم 9 سانت می رویم پایین و علامت می زنیم و نقطه ها را به هم وصل می کنیم و برش می زنیم.

.

الگو را از وسط باز می کنیم.

از وسط یقه به اندازه 4 سانت پایین می آییم و علامت می زنیم.

طوریکه بخواهیم یقه کار را رسم کنیم به فاصله همین 4 سانت از لبه کار هلالی را رسم می کنیم و سپس از خط رسم شده تا قسمت بند لباس را اندازه می گیریم که در اینجا 7 و نیم سانت است.

ابتدا از الگوی حاصله دو تا پارچه اصلی و دو تا پشم شیشه چسب دار ببرید.

از همان قسمتی که به اندازه 4 سانت یقه لباس را هلالی کشیدیم الگو را برش زده و دو یقه از پارچه رنگ دیگر به همراه پشم شیشه به همان شکل برش می زنیم.

پارچه اصلی را روی پشم شیشه قرار می دهیم و با اتو به هم می چسبانیم باید دقت کنیم که از روی پارچه اتو کنیم نه از سمت پشم شیشه.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت جانماز

یقه کار را هم به وسیله حرارت اتو به پشم شیشه می چسبانیم و روی لباس می دوزیم.

همین کار را برای تکه پشت لباس هم انجام می دهیم

قسمت پایین لباس را اندازه می زنیم و به اندازه سه برابر آن نوار رنگ دیگر از پارچه با عرض 15 سانت تهیه کرده و روی قسمت پایین لباس را به صورت پیلی دار وصل کرده و می دوزیم.

همین کار را برای پشت لباس هم انجام می دهیم

برای یقه لباس از جلو با نواری که همرنگ یقه پشت لباس است نوار اریب درست کرده و لبه های یقه جلو را نواردوزی می کنیم.

هر دو کار را رو بروی هم قرا داده و درز ها را می دوزیم و کار را برگردان می کنیم.

در مرحله بعد برای قسمت آستین ها دوباره از همان پارچه ای که برای قسمت پایین لباس پیلی دوخته ایم پیلی وصل کرده و بمی دوزیم.

مانند آموزش قبل حوله یا دستمال نمگیری را آماده و نوار دوزی می کنیم و به پشت کار با چسب نر و ماده وصل می کنیم.

این کار چون بندینک برای آویزان کردن ندارد، آن را با چوب لباسی اویزان می کنیم.

طریقه شست و شو و ضدعفونی کردن دستمال های میکروفایبر

چون این دستمال ها تبدیل به پراستفاده ترین دستمال های آشپزخانه شده اند به خاطر سهولت در استفاده و لطافتی که دارند، در این بخش روش شست و شوی آن ها را به شما آموزش خواهیم داد.

برای از بین بردن لکه های این مدل پارچه ها نباید از سفید کننده ها کلری، وایتکس و محلول های تمیز کننده اسیدی استفاده کنید؛ زیرا الیاف پارچه ها آسیب پذیر می شوند و از عمر آن ها کم می شود.

صابون های مایعی که نرم کنندگی دارند هم برای این جنس پارچه ها مناسب نیست. به طور کلی سعی نکنید آن ها را با استفاده از نرم کننده های شیمیایی بشویید. همچنین این دستمال ها را نباید زیر آب داغ بگیرید؛ چون الیاف و فیبرهای موجود در پارچه در اثر تماس با آب داغ ذوب می شود از بین می رود و پارچه دچار چروک دائمی می شود. که این مطلب تاثیر زیادی بر کاهش قدرت تمیز کنندگی ان ها دارد.

این پارچه ها را در آبی که حاوی 3 تا 5 قاشق سوپ خوری ماده شوینده معمولی است بخیسانید.  می توانید از شوینده های مخصوص میکروفایبر هم استفاده کنید. به محض خیس خوردن کل پارچه آن را بشویید و با آب گرم آبکشی کنید و در هوای آزاد آن را خشک کنید. اگر آن ها را با ماشین لباسشویی می شویید دقت کنید که این پارچه ها را با پارچه های جنس دیگر یکجا نگذارید چون از پارچه های دیگر پرز گرفته و جدا کردن این پرزها بسیار مشکل است. آب ماشین را روی سرد و گرم قرار دهید و مواظب باشید که با آب داغ نشویید و در پایان اگر از خشک کن استفاده می کنید ان را روی کمترین درجه قرار دهید.

خلاصه:

در این مقاله به ذکر نکات کاربردی در رابطه با دستمال آشپزخانه پرداختیم و دو مدل دوخت دستمال آشپزخانه زیبا و خواستنی را برای شما عزیزان تدارک دیدیم که امیدواریم از دوختن آن ها نهایت لذت را ببرید.

2 نظر در “آموزش دوخت دستمال آشپزخانه

  1. دلارام گفت:

    سلام
    مقالتون عالی بود.
    مو به مو به بهترین شکل توضیح دادید.
    من از این آموزش استفاده کردم و شبیهش درست کردم
    خیلی خوب بود که عکس گذاشتید
    مرسی🌵

  2. هانیه گفت:

    سلام
    خیلی دوست داشتم آموزش رو
    نمونه ی این دستمال رو درست کردم
    خیلی قشنگ شد
    ممنونم بابت آموزش خوبتون 🌹❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *