آموزش خیاطی

 دوخت شورت زنانه

دوخت شورت زنانه-هنرآموز
3/5 - (2 امتیاز)

دوخت شورت زنانه، با پارچه های کشی نخی در انواع مختلف انجام می‌ شود. در این مطلب می خواهیم الگوهای مختلف شورت زنانه و دوخت آن را آموزش دهیم. پس با ما در ادامه همراه باشید.

الگوی شورت زنانه نخی

شورت زنانه، دارای دوخت بسیار آسانی می‌ باشد. الگوی اصلی شورت زنانه، با اندکی تغییرات می‌ تواند شورت هایی با مدل های مختلف ایجاد کند. برای دوختن شورت زنانه با پارچه نخی، نیاز به لوازمی داریم که از بازار، به راحتی قابل تهیه می‌ باشند. کش دو سانتی مخصوص لباس زیر، نخ تراویرا و پارچه دارای کشسانی ترجیحا نخی، از مهمترین لوازم دوخت این نوع شورت می‌ باشد. برای استفاده روزانه از این شورت، حتما به نخ بودن پارچه خود توجه کنید.

برای رسم الگوی این شورت، نیاز به اندازه دور باسن داریم. برای دوخت اختصاصی این لباس زیر، باید دور باسن فرد، اندازه گیری شود. بعد از اندازه گیری، با جای گذاری آن در فرمول زیر، اندازه دور کمر الگو و فاق آن بدست می آید. همواره دور کمر و فاق شورت، در یک اندازه درنظر گرفته می‌ شود.

دور کمر و فاق شورت = (دور باسن ÷ 4) _ 4 الی 5 سانتی متر

الگوی شورت زنانه نخی-هنرآموز

در ابتدا روی کاغذ الگو، مربعی به اندازه دور کمر فرمولی، رسم می کنیم. از قسمت راست مربع، حدود سه الی چهار سانتی متر پایین می آییم و قسمت پهلوی شورت را رسم می کنیم. همچنین از قسمت چپ و پایین کادر، حدود پنج سانتی متر خارج می شویم و جوجک شورت را رسم می کنیم. از انتهای جوجک باید به انتهای پهلوی شورت، خط صافی رسم کنیم. این خط را نصف می کنیم و از نقطه علامت گذاری شده حدود سه الی چهار سانتی متر داخل می رویم و هلال قسمت ران شورت را رسم می کنیم.

در آموزش خیاطی، پشت لباس های مخصوص پایین تنه، بزرگتر درنظر گرفته می‌ شوند. برای پشت شورت نیز، کادری مربع به طول دور کمر فرمولی رسم می کنیم. از قسمت راست و بالای کادر، حدود سه الی چهار سانتی متر پایین می آییم و پهلوی شورت را طراحی می کنیم. از سمت چپ و پایین کادر، حدود شش سانتی متر خارج می شویم و جوجک شورت را طراحی می کنیم. جوجک و پهلوی شورت را با خط صافی به هم وصل می کنیم. از روی خط صاف رسم شده خطی منحنی طراحی می کنیم که قوس منحنی به سمت بیرون باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت سرویس خواب

برای دوخت لباس زیر زنانه، نیاز داریم تا یک مرغک تهیه کنیم. خطی به طول شش الی ده سانتی متر روی کاغذ رسم می کنیم. در الگوی شورت، شش سانتی متر برای سایزهای کوچک و ده سانتی متر برای سایزهای بزرگ، برای طول مرغک درنظر می گیریم. از بالای کادر، به عرض پنج سانتی متر برای جوجک فاق جلو بیرون می رویم. از پایین کادر نیز شش سانتی متر برای جوجک پشت شورت خارج می شویم و به صورت هلال، به هم وصل می کنیم.

پارچه برای دوخت شورت زنانه

شورت زنانه با پارچه های دارای کشسانی زیاد دوخته می‌ شود. پارچه های نخی غیر کشسان، نمی توانند مقدار کشسانی مناسبی در هنگام تنخوری لباس زیر ایجاد کنند. برای دوخت شورت های ساده یا لامبادا، می‌ توان از پارچه های تریکو، سوپر نخ، پنبه ای و همچنین پارچه های توری کشسان استفاده کرد.

دوخت شورت زنانه در منزل

برای دوخت شورت زنانه نخی، باید از الگوهای جلو و پشت تهیه شده، یک عدد روی دولای بسته برش بزنیم. مرغک را نیز دو عدد برش می زنیم تا دوخت آن ها را شروع کنیم. توجه کنید که در هنگام برش زدن هر تکه از شورت، جای دوخت دو سانتی متری برای دور تا دور تکه ها درنظر بگیرید.

ابتدا باید مرغک را طبق الگوی طراحی شده به قسمت جوجک تکه پشت و جلوی شورت وصل کنیم. برای دوخت این تکه باید تکه جلو و پشت شورت در بین دو عدد مرغک قرار بگیرد و از روی آن چرخ شود. در این صورت، درز مرغک، به بیرون دید نخواهد داشت و دوختی تمیز خواهیم داشت.

بعد از دوخت مرغک، نوبت به دوخت پهلوهای شورت می رسد. پهلوهای شورت با دوخت ریز، چرخ می‌ شود و سپس با سردوز، تمیزدوزی می‌ شود.

در این مرحله از آموزش دوخت شورت زنانه ساده، نوبت به کش کاری شورت می رسد. شورت موردنظر، باید با کش مخصوص دوخت شورت در پهنای یک الی دو سانتی متری، در قسمت ران و دور کمر، کش کاری شود. برای این کار، حدود دو سانتی متر جای دوختی که درنظر گرفته بودیم را استفاده می کنیم. به این صورت که کش را در لبه دور ران و کمر شورت قرار می دهیم و چرخ می کنیم. بعد ار دوخت لبه کش، آن را به داخل برمی گردانیم به صورتی که با جای دوخت پارچه شورت، کاور شود. بار دیگر روی آن را به صورت زیگزاگ یا بخیه ساده، می دوزیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت مانتو ابروبادی

کش موردنظر باید به اندازه دور ران و دور کمر شورت باشد و در هنگام دوخت، کش و پارچه شورت، مقداری با دست در زیر چرخ کشیده شده و دوخته شود. در این صورت بعد از تنخوری، به راحتی کش می آید.

الگوی شورت زنانه سایز بندی

برای دوخت شورت زنانه بازاری، از اندازه های محدود برای الگوسازی شورت استفاده می‌ شود. حدود سه الی چهار سایز برای دوخت شورت زنانه تولیدی استفاده می‌ شود که هر یک دارای اندازه باسن معینی هستند.

در تصویر زیر، سایز و اندازه دور باسن و فاق برای شورت های اسمال، لارج، ایکس لارج و دو ایکس لارج وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن ها، دوختن شورت را در نوع بازاری داشته باشید.

الگوی شورت زنانه سایز بندی-هنرآموز

دوخت شورت زنانه با چرخ میاندوز

دوختن شورت به روش بازاری، تنها به سایز و اندازه خاص آن ها اکتفا نمی کند. بلکه استفاده از چرخ های میاندوز نیز، روشی مهم برای این کار است. دوخت شورت زنانه با میاندوز، استفاده از چرخ های خانگی و راسته دوز را بی نیاز می سازد. به این صورت که با یک بار چرخ کردن، پارچه هم بخیه می خورد و هم پاکدوزی می‌ شود. دستگاه های میاندوز مخصوص دوخت لباس زیر، از چهار الی پنج نخ استفاده می کنند که نخ ها نیز در نوع تراویرا در نوع رنگی می‌ باشند.

دوخت شورت زنانه با چرخ میاندوز-هنرآموز

 آموزش دوخت شورت زنانه گیپور

با استفاده از الگوی اصلی شورت زنانه، می‌ تواند شورت توری بدوزید. فقط کافیست که پارچه توری با کشسانی مناسب تهیه کنید. سپس الگوی های شورت را روی پارچه قرار داده و برش بزنید. در نظر داشته باشید که مرغک باید دو عدد برش بخورد. اما در شورت توری، باید یک عدد مرغک از جنس پارچه توری و یک عدد مرغک دیگر از جنس پارچه نخی برش بخورد.

مرغک پارچه نخی در قسمت داخلی فاق قرار می گیرد که در ارتباط مستقیم با پوست بدن می‌ باشد. اما مرغک پارچه توری، در قسمت رویی شورت دوخته می‌ شود که زیبایی را برای لباس زیر ایجاد کند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت لباس مجلسی ساده و شیک بدون الگو

 الگو آموزش دوخت شورت زنانه لامبادا

شورت لامبادا از شورت های پرطرفدار زنانه می‌ باشد که با قیمت بسیار بالایی نیز در بازار به فروش می رسد. شما می توانید با استفاده از آموزش الگوی اصلی شورت لامبادا، در خانه این نوع از لباس زیر را با هر پارچه کشسان دلخواه، تهیه کرده و بدوزید.

الگو آموزش دوخت شورت زنانه لامبادا-هنرآموز

برای رسم الگوی اصلی این شورت، باید کادری مربعی به طور دور کمر فرموله رسم کنیم.

دور کمر فرموله شورت = (دور باسن ÷ 4) _5 الی 6 سانتی متر

نقاط (AE) و (AB) به اندازه دور کمر فرموله روی کاغذ رسم می شوند. از نقطه E به اندازه دو سه سانتی متر داخل و یه سانتی متر بالا می رویم و نقطه O را علامت می گذاریم. از نقطه A حدود سه سانتی متر پایین می آییم و خط D را علامت می زنیم. نقاط A و D را به هم وصل می کنیم.

از نقطه B به اندازه سه سانتی متر به راست می رویم و خطی رسم می کنیم تا فاق شورت را طراحی کنیم. از نقطه C به نقطه E با خطی صاف وصل می کنیم. وسط این خط را پیدا می کنیم و حدود پنج الی شش سانتی متر به داخل می رویم و هلالی رسم می کنیم.

برای مرغک شورت نیز، پنج سانتی متر از فاق شورت بالا می رویم و خطی افقی رسم می کنیم و آن قسمت را روی کاغذ دیگر کپی می کنیم. توجه کنید که خط BC در دو لای بسته می‌ باشد و خط وسط جلوی مرغک هم دولای بسته است.

از این الگو، به صورت دو عدد برای پشت و جلوی الگو، روی دولای بسته برش می خورد. چون جلو و پشت الگوی شورت لامبادا، یک اندازه می‌ باشد. از مرغک هم دو عدد برش می خورد.

شورت لامبادا-هنرآموز

برای دوخت این شورت هم از کش کاری ران و کمر شورت استفاده می‌ شود اما برای زیبایی بیشتر، بهتر است دور ران، کش کاری نشود و برای دور کمر هم از کش های پهن نوشته دار برای زیبایی بیشتر استفاده شود. روش دوخت این شورت هم مانند شورت ساده زنانه می‌ باشد و باید مرحله به مرحله، دوخت آن را پیش برد.

سخن نهایی

برای دوخت شورت زنانه در اندازه ای شخصی، بهتر است آموزش الگوی اصلی شورت را فرا بگیرید و سپس شورتی با تنخوری زیبا بدوزید. در مجموعه هنرآموز، بهترین روش های دوختی لباس زیر، آموزش داده می‌ شود تا مبتدیان به راحتی در منزل، دوخت البسه دلخواه را انجام دهند.

الگوی شورت-هنرآموز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *