آموزش خیاطی

دوخت لباس دخترانه

دوخت لباس دخترانه-هنرآموز
4.2/5 - (18 امتیاز)

دوخت لباس دخترانه به صورت حرفه ای لازمه گذراندن دوره های آموزش خیاطی است اما هستند کسانی که بدون شرکت در هیچ کلاسی و فقط با تکیه بر پشتکار و علاقه شان، در این حرفه، ماهرانه عمل می کنند.

دوخت لباس دخترانه بچگانه امروزه در انواع مدل ها و با استفاده از پارچه های مختلف انجام می گیرد. دوخت لباس دخترانه با پارچه نخی پنبه ای، کتان و دیگر پارچه های لطیف انتخاب مناسبی هستند زیرا پوست این قشر از جامعه بسیار حساس است و در تماس با پارچه هایی که دارای موادی مانند پلی استر هستند، واکنش نشان می دهد.

 هرچه سن کودک کمتر باشد، میزان حساسیت بالاتر است، به همین دلیل اکثر لباس های نوزادی از الیاف طبیعی تهیه می شوند اما این روند به تدریج در لباس های کودکان یکسال به بالا کاهش می یابد و برای کمتر شدن هزینه تولید و در نتیجه هزینه خرید، مواد مضر را جایگزین الیاف طبیعی می کنند.

دوخت لباس دخترانه شیک

دوخت لباس دخترانه-هنرآموز

دوخت لباس دخترانه تابستانی که مناسب مهمانی باشد، ممکن است سخت به نظر برسد اما با این آموزش می توانید به شیوه ای آسان، لباسی برازنده و شیک برای دلبندتان آماده کنید.

برای دوخت این لباس زیبا به پارچه هایی نظیر ساتن و گیپور، زیپ و دیگر ملزومات خیاطی نیاز دارید. در دوخت این لباس از روش روبر استفاده شده است. یکی از لباس های کودک تان را اتو کنید و بر روی پارچه اصلی که می تواند از جنس هایی مانند ساتن لطیف باشد، قرار دهید.

 پارچه را به صورت دولا پهن کرده و لباس را تا کنید و دولای بسته آن را روی دولای بسته پارچه قرار دهید. با در نظر گرفتن یک سانتیمتر حق دوخت، الگوی لباس را رسم کنید. برای رسم یقه، از ابعاد یقه لباس نمونه استفاده کرده و دو هلالی رسم کنید. هلال کوچکتر یا گردی کوچکتر متعلق به یقه بالاتنه پشت و دیگری مربوط به قسمت جلوی لباس است.

سپس خط کمر را روی الگو مشخص کنید و در نهایت آن را برش بزنید. دقت داشته باشید که به هنگام برش، یقه پشت را که کوچکتر است، قیچی کنید.

روش روبر-هنرآموز

برش الگو-هنرآموز

قسمت جلو و پشت لباس را از یکدیگر جداکنید. همان طور که گفته شد گردی یقه جلو همیشه از گردی یقه پشت بزرگتر است. در اینجا نیز باید این قاعده رعایت شود.

بعد از گشاد کردن یقه جلو، وسط یقه پشت و وسط خط کمر پشت را پیدا کرده و این دو نقطه را به یکدیگر وصل کنید. این خط را برش بزنید تا بالاتنه پشت لباس به دو نیم گردد.

حال دو تکه بالاتنه پشت را روی پارچه گیپوری که یک لا پهن شده است، قرار دهید و اندازه هرکدام، نوع گیپوری آن را نیز برش بزنید. سپس تکه گیپوری و پارچه ای را طوری روی هم قرار دهید که قسمت راسته هر دو به سمت داخل باشد. حالا سرشانه و پهلوها را چرخ کنید و بخشی که مربوط به زیپ است را باز بگذارید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت جاسوزنی (آموزش تصویری صفر تا صد)

 سپس ماشین زیپ را باز کنید و هر طرف آن را بین گیپور و پارچه اصلی قرار داده و چرخ کنید. کار را برگردانید.   

کپی روی گیپور-هنرآموز

برش گیپوری-هنرآموز

                                                                                                          برای برش دامن، ابتدا پارچه را به صورت دولا پهن کنید. حال مستطیلی به طول دلخواه و عرضی برابر با یک دوم اندازه دور کمر رسم کرده و برش بزنید. قسمت دولای بسته را نیز برش بزنید تا دامن های پیش و پشت لباس از یکدیگر جدا شوند.

 نکته: یک دوم اندازه کمر همان اندازه کمر لباس در قسمت پیش و جلو است.

اندازه گیره و برش دامن -هنرآموز

از پارچه گیپور نیز دو دامن به اندازه دامن های قبلی برش بزنید با این تفاوت که  اندازه آن را در قسمت کمر، 15 تا 20 سانتیمتر بزرگتر بگیرید. این اندازه برای ایجاد چین لازم است.

سپس گیپورهای بالاتنه را به بالاتنه وصل کنید. منظور از وصل کردن، ثابت کردن آن با کمک سنجاق و سوزن ته گرد است.

 گیپورهای دامن را از قسمتی که قرار است به بالاتنه وصل شود، یا با دست یا با چرخ کوک درشت بزنید. دقت داشته باشید که ابتدا و انتهای دوخت را سرقائمی یا همان دوخت رفت و برگشتی که در آغاز و پایان کار زده می شود، نزنید. نخ کوک را از دو طرف به آرامی بکشید تا دامن چین بخورد. به اندازه ای کار را چین بدهید که وقتی آن را به کمری لباس وصل می کنید، نه بزرگتر و نه کوچکتر از آن باشد.

وصل دامن ها-هنرآموز

انتهای سرشانه ها یا به عبارتی دیگر، ابتدای حلقه آستین ها را علامت بزنید. وسط خط کمر در قسمت پیش و جلوی لباس را نیز مشخص کرده و علامت بزنید. نقطه مشخص شده در سرشانه را با خطی صاف یکبار به وسط خط کمر جلو و بار دیگر به وسط خط کمر قسمت پشت لباس وصل کنید. همین کار را با سرشانه دیگر نیز انجام دهید. این خطوط محل قرار گرفتن چین هایی است که بر روی لباس دوخته می شوند.

تمام خطوط رسم شده باید دارای طول یکسانی باشند. از پارچه گیپور، نواری به عرض 5 سانتیمتر و به طول یک و نیم برابر طول خط سرشانه تا کمر، برش بزنید. مانند دامن، قسمتی که قرار است به لباس وصل شود را کوک درشت زده و چین بدهید. از این نوار 3 عدد دیگر نیز آماده کنید. بعد از چین دادن، آن ها را روی خطوط چرخ کنید.

محل دوخت چین-هنرآموز

دوخت چین ها روی لباس-هنرآموز

 بعد از اتمام دوخت چین ها، ابتدا دامن ها را به بالاتنه پشت و جلو دوخت بزنید. بالاتنه ها نیز از قسمت سرشانه به یکدیگر وصل کرده و چرخ کنید. لبه حلقه آستین و دامن را نیم سانتی متر به داخل تا داده و تمیزدوزی کنید و در نهایت پهلوهای لباس را نیز بدوزید. دوخت لباس دخترانه مجلسی شما به پایان رسید. می توانید از گیپور یک آکسسوری مانند تل، گیره مو و… درست کنید تا با لباس ست باشد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شال

دوخت لباس دخترانه-هنرآموز

 

دوخت لباس دخترانه نوجوان

آموزش دوخت لباس دخترانه-هنرآموز

دوخت لباس دخترانه با پارچه نخی می تواند یک سورپرایز زیبا برای فرزندتان باشد. برای دوخت این تونیک آزاد و تابستانی به یک قد پارچه، نوار قیطان و لوازم ثابت خیاطی احتیاج دارید. 

ابتدا پارچه را به صورت چهارلا پهن کنید. اگر پارچه لیز است، با سنجاق زدن در قسمت های مختلف، آن را ثابت کنید. سپس از قسمت دولای باز پارچه، 25 سانتیمتر به سمت پایین آن بروید و علامت بزنید. از این علامت خطی عمود بر دولای بسته پارچه رسم کنید. حالا از قسمت دولای بسته، بر روی خط رسم شده، 27 سانتیمتر جلو بروید و نشانه گذاری کنید. این نقطه را توسط خطی هلالی به محل 25 سانتیمتر وصل کنید.

اندازه سرآستین-هنرآموز

الگوکشی تونیک-هنرآموز

در قسمت دولای بسته، از ابتدای خط 27 سانتیمتری تا انتهای پارچه را اندازه بگیرید و وسط آن را علامت بزنید. از این علامت 30 سانتیمتر به موازات عرض پارچه جلو بروید و نشانه گذای کنید. هلالی که در مرحله قبل رسم کرده بودید، را با خطی به گوشه دولای باز در انتهای پارچه رسم کنید. خط رسم شده باید از محل علامت 30 سانتیمتر، عبور کند. حالا از روی خطوط رسم شده، پارچه را برش بزنید.

                                             مقدار آزادی لباس-هنرآموز                                                             

رسم خط پهلو-هنرآموز

برش خط پهلو-هنرآموز

پهلوهای این تونیک بلند تر از قسمت جلو و پشت است. برای طراحی این مدل، به مقدار دلخواه از انتهای باز پارچه به سمت بالا بروید و علامت بزنید. حال این محل را توسط خطی هلالی به گوشه باز پارچه وصل کرده و سپس برش بزنید.

طراحی انتهای تونیک-هنرآموز

برش هلالی رسم شده-هنرآموز

از گوشه دولای بسته، 8 سانتیمتر به سمت دولای باز و مجددا از همین گوشه 3 سانتیمتر به سمت پایین رفته و علامت بزنید. این دو علامت را طوری به یکدیگر وصل کنید که گردی یقه شکل بگیرد. سپس آن را نیز برش بزنید.

رسم یقه-هنرآموز

                                                                                                             مانند تصویر، آستین ها را روی یکدیگر قرار دهید تا نوع تای لباس عوض شود. با این کار قسمت پیش و پشت لباس از یکدیگر جدا می شوند و به راحتی می توانید یقه جلو را طراحی کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کاور قیچی

طراحی یقه جلو-هنرآموز

یک طرف لباس را به عنوان پیش لباس انتخاب کنید، سپس ابتدای متر را در وسط یقه نگه دارید و ادامه آن را در قسمت پیش، حرکت دهید تا به اندازه 21 سانتیمتر برسید. از این نقطه خطی هلالی به وسط یقه رسم کرده و برش بزنید.

برش یقه جلو-هنرآموز

لباس را به صورت یک لا پهن کنید. مانند تصویر در هر طرف یقه جلو، سه نقطه را مشخص کنید. فاصله این نقاط از یکدیگر 4 سانتیمتر باشد.

تعیین محل های دوخت قیطان-هنرآموز

 در این مرحله، دور یقه را نیم سانتیمتر به سمت داخل تا کرده و چرخ کنید. همچنین می توانید از نوار اریب برای تمیزدوزی دور یقه استفاده کنید. نوار قیطان را به طول دلخواه قیچی کرده و دو سر آن حرارت دهید تا ریش نگردد. سپس آن را روی علامت هایی که دور یقه گذاشته بودید، به شکل ضربدری قرار دهید و سنجاق بزنید. نقطه های تقاطع نوارهای قیطان با یکدیگر را با نخ همرنگ قیطان و نقطه های تقاطع قیطان با یقه را با نخ همرنگ لباس چرخ کنید. 

نحوه قرارگیری قیطان روی یقه-هنرآموز

آموزش دوخت لباس دخترانه-هنرآموز

 

خلاصه

اگر به دوخت لباس علاقه دارید اما از محاسبات و الگوکشی خاطره خوشی ندارید، اگر می خواهید خود لباس کودکتان را بدوزید تا مجبور نباشید که حداقل هفته ای یکبار، بازار را برای یافتن لباسی که باب دلتان است، بالا و پایین کنید و…، با صرف کمی حوصله می توانید از طریق سایت های آموزشی مانند هنر آموز و با استفاده از روش های آسانی مانند روش های بدون الگو، لباس های زیبایی را با دستان خویش پدید آورید.

در صورت نیاز به آموزش دوخت لباس دخترانه ساده بدون الگو می توانید به آموزش مربوط به این صفحه مراجعه کنید تا بدون الگو به دوخت لباس بپردازید.

سوالات متداول

 

لباس هایی که در تار و پود آن ها از موادی همچون پلی استر استفاده شده، باعث ایجاد چه مشکلاتی می گردند؟

مشکلاتی که در استفاده طولانی مدت از این نوع لباس ها به وجود می آیند، بی شمار هستند اما مهم ترین آن، این است که مانع از رد و بدل شدن هوا در بدن می شود. این کار به مرور باعث حبس شدن عروق در بدن شده و در صورت بی توجهی، سلامتی شخص به خطر می افتد.

کودک من مدام لباس های مرا می پوشد و به لباس های خودش علاقه ای نشان نمی دهد، دلیل و چاره آن چیست؟

دلیل و چاره این امر را باید از کارشناسان کودک جویا شوید. پیشنهادی که ما می توانیم بدهیم این است که از ست های مادر فرزندی یا پدر پسری استفاده کنید. بنابر نظر روانشناسان، این کار می تواند نظر کودک را از لباس های بزرگسالان معطوف لباس های خودشان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *