آموزش خیاطی

دوخت لباس پسرانه

دوخت لباس پسرانه-هنرآموز
3.7/5 - (8 امتیاز)

دوخت لباس پسرانه را می توان با استفاده از الگو و یا بدون الگو انجام داد. برای دوخت انواع لباس پسرانه نیازی به گذراندن دوره های آموزش خیاطی نیست. بلکه می توان از طریق فیلم های مربوط به آموزش خیاطی و دوخت انواع لباس پسرانه و همچنین به کمک الگوهای آماده این کار را انجام داد. برای دوخت چنین لباسی به پارچه ای مناسب نیاز است. از این رو لازم است بر اساس نوع لباس پارچه ای مناسب را برای دوخت آن انتخاب کرد.

دوخت لباس پسرانه تریکو

تریکو به پارچه‌ ای گفته می شود که در تار و پود آن از کش استفاده شده باشد. این پارچه در انواع مختلفی از جمله تریکو طرح دار، تریکو پنبه ای و تریکو کش دار تولید می شود. متریال اصلی بکار رفته در پارچه تریکو کش است از این رو از ان برای دوخت انواع لباس بخصوص لباس پسرانه استفاده می شود.

علاوه بر متریال کش بخش زیادی از این پارچه از نخ تولید شده که میزان آن در انواع کشباف متفاوت می باشد. در واقع هرچه حالت کشسانی پارچه بیشتر باشد، نخ کمتری در آن مورد استفاده قرار گرفته است. از پارچه تریکو به دلیل نرمی و لطافت خاص می توان برای دوخت انواع لباس پسرانه بچگانه و لباس های زمستانه استفاده کرد.

دوخت لباس پسرانه شیک

برای دوختن لباس پسرانه شیک ابتدا باید سایز ها را مورد بررسی قرار داد. به این معنی که اندازه های گرفته شده باید با اندازه های فرد کاملا مطابقت داشته باشند. در صورت دوخت لباس برای پسر بچه ها، بهتر است جدول سایز را تهیه کرده و از طریق آن اندازه ها را انتخاب نمود.

با این کار لباس دوخته شده کاملا اندازه بوده و فرد با پوشیدن آن احساس راحتی خواهد کرد. با این حال اگر قصد دوختن لباس پسرانه برای سنین بالاتر را دارید باید اندازه ها توسط خود شما گرفته شوند. البته دوخت لباس برای سنین بالاتر به مراتب راحت تر از دوخت لباس بچه ها است.

آموزش دوخت لباس راحتی پسرانه

آموزش دوخت لباس پسرانه و یادگیری مراحل دوخت آن بسیار آسان است. با توجه به این که لباس راحتی پسرانه معمولا شامل شلوار و یک پیراهن می باشد دوخت آن نیاز به زمان بسیار کمی نیاز دارد. البته بهتر است برای دوخت این نوع لباس پسرانه به دو نکته مهم دقت کرد. اول این که پارچه مورد استفاده مناسب دوخت لباس راحتی باشد که پارچه های نخی مناسب ترین نوع می باشند.

نکته دوم این است که اندازه های گرفته شده ای که بر روی الگو یا پارچه پیاده می شوند باید اندکی بیشتر از سایز اصلی فرد باشند. زیرا یک لباس راحتی زمانی مناسب و قابل پوشیدن خواهد بود که فرد در آن احساس راحتی کرده و بتواند با ان فعالیت های روزانه خود را انجام دهد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دستگیره آشپزخانه

آموزش الگوی پیراهن پسرانه

الگوی پیراهن ساده پسرانه-هنر آموز

در صورتی که به عنوان یک فرد مبتدی و تازه کار قصد دوخت لباس پسرانه را دارید و یا در هنر خیاطی چندان استعداد ندارید، بهتر است از الگو استفاده کنید. زیرا در این صورت کار شما بسیار اسان بوده و احتمال خراب شدن پارچه بسیار کم خواهد بود. در قدم اول لازم است از طریق الگوهای مختلف فوت و فن دوخت و دوز را فرا بگیرید. همچنین فیلم های آموزشی را دانلود کرده و به کمک آن ها الگوها را مورد ارزیابی قرار دهید. در واقع استفاده از الگو برای دوخت انواع لباس بخصوص پیراهن پسرانه موثر ترین روش یادگیری است.

برای ترسیم یک الگوی مناسب و کاربردی جهت دوخت پیراهن پسرانه ابتدا باید اندازه های دقیق فردی که قرار است پیراهن را برای او بدوزید را در بیاورید. برای این کار باید اندازه قد پیراهن، اندازه بلندی آستین، سرشانه، دور یقه، دور سینه و میزان تنگی و گشادی آستین را گرفته و آنها را یادداشت کرد. سپس بر اساس اندازه های گرفته شده اقدام به برش الگوی پیراهن نمود.

الگوی پیراهن ساده پسرانه

برای دوخت پیراهن پسرانه بهتر است ابتدا الگوی آن را رسم کرد. برای رسم الگوی پیراهن ساده پسرانه ابتدا لازم است کادری را به اندازه قد پیراهن و یک چهارم دور باسن به علاوه 2 تا 3 سانت رسم کرد. سپس از لبه الگوی مورد نظر به اندازه 4 سانتی متر برای سجاف و 2 سانتی متر نیز برای دکمه خور را علامت زد. در مرحله بعد باید از بخش کناری گردن الگو را علامت زده و به اندازه بازی یقه که تقریبا 4 الی 5 سانتی متر می باشد هلالی را رسم کرد. در مرحله بعد اندازه سرشانه را به اضافه 2 کرده و با یک شیب 3 سانتی متری آن را رسم می نماییم.

حال نوبت به قد حلقه می رسد که آن را ما بین 20 تا 22 سانتی متر در نظر می گیریم. سپس بر روی خط سینه که آن را از قبل بدست آورده ایم، یک چهارم دور سینه به اضافه 2 تا 3 سانت علامت زده و به خط باسن وصل می کنیم. همچنین برای رسم آستین از قسمت دولای باز 10 سانت پایین آمده و تاج آستین را رسم می نماییم. سپس قد مچ را از خط آستین کم کرده و در قسمت پایین آستین یک دوم دور مچ به اضافه 4 سانت را اندازه گیری می کنیم. در مرحله بعد اقدام به رسم خط زیر دست می نماییم. برای برش مچ، باید مستطیلی به اندازه دور تا دور مچ به علاوه 2 و قد 11 تا 12 سانتی متر را رسم کرد. در ادامه نیز آن را چهار لا کرده تا کاملا مطابق با الگو شود.

جهت برش سرشانه پیراهن ساده پسرانه ابتدا باید هر دو الگو پشت و جلو را از قسمت سرشانه به هم متصل کرد. در ادامه و در قسمت خط مرکزی پشت 8 سانتی متر به سمت پایین رفته و خطی را مستقیما به حلقه پشت وصل می نماییم. حال از بخش کنار گردن جلو 4 سانت و از بخش حلقه جلو نیز 4 سانتی متر به سمت پایین حرکت کرده و هر دو نقطه را به هم وصل می کنیم. در ادامه نیز باید الگوها را شماره گذاری کرد. به این ترتیب می توان یک الگوی ساده برای دوخت پیراهن ساده آماده کرد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت شلوار زنانه و مردانه به روش ساده

آموزش الگوی بلوز پسرانه

برای آموزش الگوی دوخت لباس پسرانه و همچنین بلوز پسرانه می توان از جدول سایز استفاده کرد. اندازه های درج شده در جدول سایز بندی کاملا متناسب با سایز و اندام ایرانی ها می باشند. البته برای دوخت بی دردسر استفاده از الگوهای آماده خیاطی بهترین و ساده ترین انتخاب خواهد بود. جهت استفاده از این الگوها لازم است ابتدا سایز مناسب خود را پیدا کرد. سپس الگو را بر روی پارچه قرار داده و آن را برش زد. در صورت عدم تمایل برای استفاده از الگوهای آماده می توان خود اقدام به ترسیم الگو نمود.

برای این کار ابتدا باید اندازه گیری های دقیقی را انجام داد. اندازه قد، دور کمر، دور مچ (در صورت استین دار بودن بلوز) قد آستین، بلندی بالاتنه، اندازه سرشانه از جمله اصلی ترین اندازه ها برای دوخت بلوز پسرانه می باشند. در کنار این اندازه ها و برای ترسیم یک الگوی کاربردی به اندازه های دیگری از جمله خط باسن، بلندی بالاتنه جلو و پشت و تیره پشت نیاز است. بنابراین لازم است تمامی این اندازه ها را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و ان ها را بر روی الگو‌ پیاده نمود.

دوخت لباس پسرانه بدون الگو

دوخت لباس پسرانه بدون الگو-هنرآموز

دوخت لباس پسرانه برای افرادی که به هنر دوخت و دوز علاقه دارند بسیار آسان است. خانم هایی که مایلند برای پسر بچه ها و یا پسران نوجوان خود لباس های راحتی و شیک بدوزند می توانند از طرق مختلف روش های دوخت انواع لباس را فرا بگیرند. این دسته از خانم ها با فراگیری آموزش دوخت لباس بدون الگو می توانند اقدام به طراحی لباس مورد نظر نمایند. دوخت لباس برای فرزندان محبوب ترین هنر مادرانه می باشد که هر مادری با هر میزان بودجه می تواند پیراهنی با یک طراحی جذاب برای فرزند خود بدوزد.

برای آموزش پیراهن پسرانه بدون الگو و یادگیری فرایند دوخت بدون استفاده از الگو می توان از دستورالعمل های کاربردی که توسط خیاط های ماهر در اینترنت ارائه شده استفاده کرد.

دوخت لباس پسرانه با پیراهن مردانه

پیش از هر چیز باید گفت که همه پیراهن های کار کرده مردانه دور ریختنی نیستند. بلکه با به کار گیری اندکی ذوق و سلیقه می توان از ان ها لباس های جدیدی از جمله یک دست لباس پسرانه تهیه کرد. به همین منظور لازم است به روش ذیل عمل نمود.

  • ابتدا پیراهن مردانه را باید بر روی میز کار قرار داده و آن را مرتب کرده و دکمه های آن را بست.
  • در مرحله دوم لباس پسرانه ای که قصد دوخت آن را دارید را روی پیراهن مردانه قرار دهید. ان را کاملا پهن و صاف کنید به نحوی که قسمت وسط لباس کاملا بر روی خط دکمه ها قرار بگیرد.
  • در مرحله دوم. با استفاده از قیچی خیاطی اقدام به برش پیراهن مردانه کرده و دور تا دور لباس را با قیچی برش بزنید.
  • در نهایت با استفاده از سوزن ته گرد بخش های برش زده را به هم وصل کنید. این کار به منظور جلوگیری از بهم خوردن برش های پارچه ضروری است. سپس درزهای و برش های ایجاد شده را با کمک چرخ خیاطی به هم بدوزید.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شومیز (صفر تا صد)

لازم به توضیح است که با روش ذکر شده می توان اقدام به دوختن لباس پسرانه با لباس های قدیمی کرد. به این معنی که نه تنها با پیراهن های مردانه بلکه با انواع تی شرت، شلوار و بلوز قدیمی می توان لباس های پسرانه زیبایی را دوخته و ان ها را برای فرزند خود مورد استفاده قرار داد.

دوخت لباس پسرانه با پارچه نخی

پارچه نخی به دلیل تنوع بالایی که دارد گزینه ای عالی برای دوخت لباس پسرانه است. این نوع پارچه بسیار زیبا، ارزان و راحت می باشد. از این رو می توان از آن برای دوخت انواع لباس های پسرانه اعم از لباس های راحتی، پیراهن، بلوز و شلوار استفاده نمود. با خرید مقداری پارچه نخی می توان چندین پیراهن یا شلوار زیبا و خنک پسرانه را جهت پوشیدن در فصول گرم سال دوخت.

دوخت لباس پسرانه نوزاد

دوخت لباس پسرانه نوزاد-هنرآموز

بدون شک برای دوخت لباس پسرانه مخصوص نوزاد باید از یک الگوی مناسب پیروی کرد. بنابراین برای ترسیم الگوی لباس پسرانه نوزاد باید به ترتیب ذیل عمل کرد.

ابتدا باید کادری را رسم کرده و بالاترین خط که خط گردن است را به انداز ۱/۱۰ در نظر گرفت. به این معنی که به اندازه ۱/۱۰ از کادر پایین می آییم. همچنین برای خط سرشانه نیز مجددا به اندازه ۱/۱۰ به سمت پایین آمده تا خط کادر بدست بیاید. بعد از آن باید به آن اندازه ۱/۲ کادر پایین رفته تا خط سینه را نیز بدست آورد. در ادامه نیز باید بر روی خط سینه از طرف راست به اندازه ۱/۲ کادر به سمت داخل وارد شده و یک خط عمود را به خط گردن رسم کرد.

همچنین از خط مرکزی پشت لباس پسرانه نوزاد به اندازه ۱/۲ کادر به سمت راست وارد شده و یک خط عمود بر خط گردن را رسم می نماییم. جهت بدست آوردن گودی گردن جلو باید به اندازه ۱/۵ کادر از گوشه سمت راست بالا، به سمت پایین و چپ حرکت کرده و هلال یقه جلو را رسم کنیم. همچنین برای الگوی پشت لباس هم باید از گوشه خط مرکزی پشت بالا، به اندازه ۱/۵ کادر به جهت راست و ۰٫۵ تا ۱ سانت به سمت پایین حرکت کرد. سپس هلال پشت پیراهن را رسم نمود. حال باید از گوشه یقه جلو و پشت لباس پسرانه نوزاد خطی را به اندازه سرشانه رسم کرد.

به این ترتیب ۱ سانت بالاتر از خط سرشانه و قسمت وسط دو نقطه ای که روی خط سینه به اندازه ۱/۲ کادر مشخص شده بودن را رسم نمود. سپس مطابق اندازه های مورد نظر حلقه آستین را رسم می نماییم. در ادامه نیز آستین پیراهن را هم مطابق با اندازه های گرفته شده بر روی الگو‌ رسم می کنیم.

جمع بندی

هنرآموز سعی دارد با آموزش دوخت لباس پسرانه و همچنین آموزش های مختلف، هنر خیاطی را آسان در اختیار شما قرار دهد به زودی ویدیو آموزشی مربوط به دوخت لباس پسرانه در این مقاله بارگذاری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *