آموزش خیاطی

دوخت ملحفه رو تختی

دوخت ملحفه رو تختی-هنرآموز
Rate this post

دوخت ملحفه روتختی، از روش های دوختی بسیار مهمی است که هر بانویی لازم است آن را بداند. ما در این مطلب، دوخت انواع ملحفه های روتختی را آموزش می دهیم. پس با ما همراه باشید.

 آموزش دوخت ملحفه روتختی

ملحفه روتختی، از کثیف شدن، زرد شدن پارچه تخت جلوگیری می‌ کند و می‌ تواند آن را به صورت دوره ای در ماشین لباسشویی، مورد شستشو قرار داد. از این رو پارچه ای که برای دوخت این ملحفه استفاده کنیم، باید پارچه ای باشد که دارای طرح ساده ای باشد و از رنگ های جیغ مانند قرمز، سبز و آبی پر رنگ برخوردار نباشد. این کار می‌ تواند باعث شود که ملحفه را بدون نگرانی از رنگ و رو رفتگی آن، زود به زود با انواع مواد شوینده، بشوریم.

البته شما می توانید طبق طرح روتختی خود، پارچه ملحفه روتختی را در نوع طرحدار با رنگ دلخواه انتخاب کنید. پارچه مناسب برای ملحفه روتختی، پارچه سفید تترون می‌ باشد که به پارچه ملحفه ای معروف می‌ باشد.

این پارچه ها در عرض یک و نیم متر، دو متر و حتی سه متر به فروش می رسند. باید برای دوخت این ملحفه، به عرض تشک تخت توجه کنیم و عرض پارچه را متناسب با اندازه عرض تشک تهیه کنیم.

تخت های یک نفره، دارای عرض تشک نود سانتی متری هستند. اما ارتفاع تشک های تخت متفاوت می‌ باشد. از این رو شما با محاسبه عرض ملحفه با فرمول زیر، می توانید عرض پارچه خود را به دست بیاورید و پارچه ای با عرض مناسب برای دوخت این ملحفه خریداری کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کفتان با الگو و بدون الگو

فرمول عرض ملحفه روتختی = عرض تشک + دو برابر ارتفاع تشک + 50 سانتی متر

بعد از محاسبه موردنظر، باید توجه کنید پارچه ای را انتخاب کنید که عرض ملحفه را به طور کامل داشته باشد. اگر عرض پارچه بیشتر از عرض ملحفه بود، اشکالی ندارد، اما نباید کمتر باشد.

طول پارچه ملحفه ای را هم با فرمول زیر به راحتی به دست می آورید و با همین اندازه (نه بیشتر و نه کمتر) پارچه را تهیه می کنید.

فرمول طول ملحفه روتختی = طول تشک + دو برابر ارتفاع تشک + 50 سانتی متر

 طرز دوخت ملحفه روتختی

در آموزش خیاطی، باید علاوه بر پارچه، وسیله های موردنیاز دیگر را هم تهیه کنیم. در آموزش دوخت سرویس خواب، پارچه، کش و زیپ بسیار مهم هستند، اما برای دوخت ملحفه روتختی فقط به پارچه و کش نیاز داریم. باید کش سفید رنگ با پهنای یک الی پنج سانتی متر را تهیه کنیم. اگر می خواهید کش یک سانتی متری تهیه کنید باید به اندازه دو برابر طول + دو برابر عرض تشک، کش تهیه کنید. اما اگر کش شما دارای پهنای پنج سانتی متر بود، نیاز به یک تا یک و نیم متر کش می‌ باشد.

طرز دوخت ملحفه روتختی-هنرآموز

برای دوخت ملحفه روتختی کشدار، ابتدا باید پارچه را روی زمین پهن کنید. از هر چهار گوشه پارچه، اندازه (25 سانتی متر + ارتفاع تشک) را رو به بالا علامت می زنیم. مانند تصویر یک مربع به دست می آید، اضلاع این مربع را روی هم می گذاریم و چرخ می کنیم و اضافات مثلثی پارچه را دور ریز می کنیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت زیر قابلمه ای

سپس بعد از دوخت هر چهار گوشه پارچه، نوبت به دوخت کش می رسد. اگر کش شما یک سانتی متری می‌ باشد، باید لبه پارچه را حدود یک و نیم سانتی متر تازه بزنید و کش را در داخل آن قرار دهید و یک دوخت زیگزاکی روی آن بزنید. در این صورت کش به دور تا دور پارچه دوخته می‌ شود.

اگر کش شما، دارای پهنای پنج سانتی متر است، باید حدود بیست سانتی متر از هر طرف گوشه پارچه، علامت بزنید و کش را به اندازه 20 الی 25 سانتی متر به نقاط علامت زده شده بدوزید. طبق الگوی دوخت ملحفه روتختی قرار داده شده در زیر، کش در چهار گوشه پارچه، حالت مثلثی پیدا می‌ کند.

الگوی دوخت ملحفه روتختی-هنرآموز

دوخت ملحفه روتختی دو نفره

تشک تخت های دونفره، دارای عرض بیشتری هستند. از این رو باید ملحفه را با عرض بیشتری دوخت. شما می توانید عرض تشک تخت را با فرمول بالا، محاسبه کنید و تمامی مراحلی که برای دوخت ملحفه روتختی آموزش دادیم را انجام دهید.

به همین آسانی ملحفه رو تختی را که مربوط به دوخت سرویس خواب است را آموزش دیدید. در صورتی که هر سوالی داشتید در قسمت نظرات سایت بپرسید.

 سخن نهایی

طرز دوخت ملحفه رو تختی، بسیار آسان می‌ باشد و نیازی به دوخت زیپ و دکمه ندارد و به راحتی روی تشک تخت سوار می‌ شود. شما می توانید با آموزش ملحفه روتختی که در این صفحه از سایت هنرآموز برای شما ارائه شد، ملحفه های روتختی بسیار زیبا با پارچه ساده و طرحدار را برای انواع تخت های یک نفره و دو نفره بدوزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *