آموزش خیاطی

دوخت کاور خوشخواب

دوخت کاور خوشخواب-هنرآموز
3.7/5 - (8 امتیاز)

دوخت کاور خوشخواب با پارچه های رنگی و سفید، برای محافظت از خوشخواب می‌ باشد. شما می توانید یک یا چند عدد کاور خوشخواب بدوزید و به طور مرتب آن ها را تعویض کنید و بشویید. ما در این مقاله، دوخت مدل راحت و ساده کاور خوشخواب را به شما آموزش می دهیم. پس ما را تا آخر این آموزش همراهی کنید.

دوخت کاور خوشخواب یک نفره

دوخت کاور خوشخواب یک نفره-هنرآموز

خوشخواب در نوع تک نفره، دارای طول 2 متر و عرض 90 سانتی متر می‌ باشد. ما برای اینکه یک کاور خوب و کشدار برای آن بدوزیم، نیاز به کش دو سانتی متری به طول پنج متر و پارچه ای به ابعاد 280 سانتی متر طول و 170 سانتی متر عرض نیاز داریم. شما می توانید از پارچه ساده ملحفه ای و یا پارچه های طرحدار استفاده کنید. ولی بهتر است عرض پارچه کمتر از دو متر نباشد.

اگر عرض پارچه دو متر باشد، شما باید دو متر و هشتاد سانتی متر از آن را تهیه کنید. اما اگر پارچه انتخابی شما، دارای عرض سه متر باشد، باید حدود یک متر و هفتاد سانتی متر از آن را تهیه کنید.

الگوی دوخت کاور خوشخواب-هنرآموز

پارچه را طبق تصویر روی زمین پهن می کنیم. گوشه های آن را به اندازه چهل سانتی متر به صورت مربعی برش می زنیم.

آموزش دوخت کاور خوشخواب یک نفره

برای دوخت کاور خوشخواب، باید ابتدا قسمت هایی که در تصویر مشخص کرده ایم را با دوخت، به یکدیگر بدوزیم. سپس دور تا دور پارچه را حدود یک سانتی متر تا می زنیم و از لبه می دوزیم تا لبه های کاور ریش ریش نشوند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شلوارک (مردانه، زنانه، بچه گانه)

سپس در این مرحله نوبت به دوخت کش می رسد. کش را از ابتدا و انتها به یکدیگر می دوزید. آن را در لبه کاور قرار می دهید و سنجاق می زنید. با سنجاق زدن متوجه خواهید شد که حدود یک متر، اندازه کش از اندازه لبه کاور کوچکتر است. در آموزش خیاطی، برای رفع این مشکل باید کش را در هنگام دوختن، کمی بکشید و چرخ کنید. این کار باعث می‌ شود تا در انتهای دوخت، کش حالت جمع شدگی داشته باشد و تشک در داخل آن کاملا قرار بگیرد.

آموزش دوخت کاور خوشخواب یک نفره-هنرآموز

 دوخت کاور خوشخواب دونفره

برای دوخت سرویس خواب عروس، نیاز داریم تا کاور خوشخواب دونفره بدوزیم. کاور خوشخواب دونفره، مانند روش دوخت بالا، دوخته می‌ شود. فقط مقدار پارچه و مقدار کش بیشتری باید تهیه شود. برای تشک دو نفره، به شش تا شش و نیم متر کش نیاز داریم.

اگر اندازه تشک دونفره 200 × 160 باشد، به پارچه ای به طول 280 سانتی متر و عرض 240 سانتی متر نیاز داریم. اما اگر اندازه تشک 200 × 180 باشد، پارچه ما باید دارای طول 280 سانتی متر و عرض 260 سانتی متر باشد.

پارچه ای که برای کاور خوشخواب انتخاب می کنیم باید عرضی کمتر از دو و نیم متر نداشته باشد. اگر عرض پارچه دو و نیم متر است، برای تشک دونفره کوچک به 280 سانتی متر پارچه نیاز داریم.

اما اگر عرض پارچه سه متر باشد برای تشک دونفره کوچک به دو متر و چهل سانتی متر پارچه نیاز داریم و برای تشک دونفره بزرگ باید دو متر شصت سانتی متر پارچه تهیه کنیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت زیپ شلوار (آموزش تصویری)

دوخت کاور خوشخواب دونفره-هنرآموز

 دوخت کاور خوشخواب زیپ دار

کاورهایی که دارای زیپ هستند، برای خوشخواب زمینی استفاده می‌ شوند. خوشخواب تخت، نیازی به کاور زیپدار ندارد. تشک های زمینی یا سنتی تک نفره می‌ باشند. برای دوخت کاور آن، به یک متر زیپ ساده سفید نیاز داریم. پارچه ای که برای این کاور باید تهیه کنیم در اندازه 220 سانتی متر در 200 سانتی متر می‌ باشد.

اگر تشک شما دارای اندازه استاندارد نباشد، باید طول و عرض آن را اندازه گیری کنید و پارچه ای به اندازه دو برابر عرض و یک برابر طول آن تهیه کنید.

پارچه را از عرض تا می زنید، به یک طرف عرض آن باید زیپ بدوزید. حدود یک سانتی متر از لبه پارچه تا کنید و دندانه زیپ را درست در کنار لبه تا شده پارچه قرار دهید و از روی آن چرخ بزنید. این کار را برای هر دو طرف زیپ انجام دهید. با این کار زیپ به کاور دوخته می‌ شود.

پارچه را به پشت بر می گردانید. زیپ را می بندید و یک طرف طول و عرض دیگر پارچه را با چرخ خیاطی می دوزید. زیپ را باز می کنید و کاور را به رو برمی گردانید. در این صورت می توانید تشک را در داخل کاور قرار دهید و زیپ آن را ببندید.

سخن نهایی

در سایت هنرآموز، دوخت کاور خوشخواب تک نفره و دونفره در مدل کشدار و زیپ دار آموزش داده شد. هنرجویان بدون اینکه خیاطی بلد باشند، می توانند این کاور را در منزل بدون هیج هزینه ای بدوزند و استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *