آموزش خیاطی, آموزش دوخت سرویس آشپزخانه

دوخت کاور قوری(آموزش رایگان به زبان ساده)

دوخت کاور قوری-هنر آموز
Rate this post

دوخت کاور قوری (آموزش رایگان به زبان ساده) بخشی از دوخت سرویس آشپزخانه است که امروز به آن می پردازیم. دوخت کاور قوری که به نام های روکش و دمکنی قوری نیز معروف است، یکی از زیباترین اقلام سرویس آشپزخانه است که می توانید در طرح های مختلف آن را دوخته و مورد استفاده قرار دهید یا از آن کسب درآمد کنید.

اگر دوره های آموزش خیاطی را گذرانده باشید، دوخت این کاور برای شما آسان خواهد بود، اما اگر به خیاطی اشرافی ندارید، نگران نباشید؛ در این مطلب چند مدل زیبا را با زبانی ساده و روان به شما آموزش می دهیم. ناگفته نماند که مدل های در نظر گرفته شده برای آموزش دوخت کاوری قوری، از زیباترین مدل هایی است که تاکنون دیده اید.

دوخت کاور قوری علاوه بر زیبایی، باعث گرم نگه داشتن محتویات داخل قوری به ویژه در فصل زمستان می گردد. از این کاور به عنوان سرپوش بر روی ظروف میوه، شیرینی و… نیز استفاده می شود.

قبل از دوخت کاور قوری لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهید

1- اگر قصد دوختن کاور قوری برای خودتان را دارید، دقت کنید که از پارچه های هماهنگ با دیگر سرویس آشپزخانه تان استفاده کنید تا هماهنگی بین سرویس، بر زیبایی کار شما و جلوه آشپزخانه بیفزاید.

2- اگر هدف تان از دوخت این کاور، ایجاد درآمد است، حتما در کنار آن ست زیرلیوانی با همان طرح و سیاقی که بر روی کاور قوری انجام داده اید، را هم بدوزید. این کار در بالا بردن میزان فروش شما موثر خواهد بود.

انواع کاور های قوری از لحاظ نوع پارچه

دوخت کاور قوری اغلب با پارچه دلخواه صورت میگیرد، اما اگر کاری با کیفیت و عمری می خواهید، بهتر است از نمد و کتان نخ استفاده کنید.

انواع کاور قوری از لحاظ مدل

به طور کلی دوخت کاور قوری در مدل های زیادی مانند ساده، حجم دار، چین دار و… صورت می گیرد.

سرویس آشپزخانه ها مدل مشخص و ثابتی ندارند. ممکن است از تلفیق چند هنر مانند بافتنی و روبان دوزی یا فقط با به کار بردن تنها یک هنر مانند چهل تکه دوزی در دوخت آن ها استفاده شود. انتخاب مدل یا خلق مدل، کاملا سلیقه ای و به عهده شخص است.

وسایل مورد نیاز برای دوخت کاور قوری

اکثر وسایل مورد نیاز در دوخت کاورها یکسان هستند و فقط با توجه به مدل، ممکن است موردی کم یا زیاد گردد. ابزار و وسایل لازم برای دوخت کاور:

پارچه در طرح های مختلف و ترجیحا شاد

پشم شیشه

قیچی

اریب ساز

چرخ خیاطی

متر

سوزن ته گرد

اتو

بشکاف

صابون خیاطی

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت سوتین

نوار اریب

در ادامه، شما با روش دوخت کاور قوری در زیباترین مدل ها یعنی کاور قوری چین دار، حجم دار، چهل تکه دوزی شده و جیب دار آشنا خواهید شد.

 

کاور قوری ساده

برای آنکه بتوانید کاور قوری را در انواع مدل ها بدوزید، لازم است تا دوخت ساده ترین مدل آن را یاد بگیرید. در این مدل، ابتدا ابعاد قوری یعنی دور قوری و از سر قوری تا کف آن را اندازه گیری کنید.

سپس طبق ابعادی که دارید، الگوی آن را بر روی پارچه و پشم شیشه پیاده کنید، از هر کدام دو عدد.

سپس اگر مایل به استفاده از نوار تزئینی هستید، آن را مانند عکس بین پارچه و پشم شیشه قرار دهید و بدوزید.

در این مرحله، الگوی قوری که قرار است برای زیبایی بر روی کار دوخته شود را با ابعاد دلخواه بر روی مقوا بکشید و سپس آن را روی پارچه طرحدار قرار داده و دور تا دور آن را برش دهید.

مانند عکس می توانید برای زیبایی بیشتر دور قوری را گلدوزی یا زیگزاگ کنید.

حال دو طرف آماده شده کار را به صورت راسته به راسته روی یکدیگر قرار دهید و قبل از آن که دور تا دور کار را دوخت بزنید، اضافه های کار را ببرید.

برای تمیزی کار از نوار اریب استفاده کنید و به دور کار بدوزید.

طرز دوخت کاور قوری مدل جیب دار

مراحل دوخت این کاور مانند کاور ساده است با این تفاوت که یک جیب برای گذاشتن تی بگ بر روی آن تعبیه شده است. مطابق عکس های زیر دوخت را انجام دهید.

الگوی جیب را به ابعاد دلخواه تان آماده کنید، سپس بر روی آن قوری تزئینی را فیکس کرده و بدوزید. حال آن را بر روی نوار خال خالی مطابق تصویر قرار داده و دوخت بزنید.

برای ایستایی بهتر کار، بهتر است پارچه و پشم شیشه را با دوخت های خطی هم اندازه و موازی بدوزید مانند عکس.

کاور قوری مدل چین دار

این کاور قوری به صورت کف سر خود است و نوع کف جدای آن هم در بازار موجود است. ابتدا ابعاد قوری برای این مدل را مطابق عکس ها اندازه گیری کنید.

در این مدل لازم است از زیر دسته قوری تا زیر لوله آن را هم اندازه گیری کنید. این قسمت ها بر روی پارچه برش خواهند خورد تا دسته و لوله قوری از آن ها خارج شوند.

مطابق عکس پیش بروید و دو طرف قوری را آماده کنید.

بعد از آن که برش پارچه به اتمام رسید، وسط آن را پیدا کنید. سپس به اندازه زیر دسته تا زیر لوله را که متر کرده بودید، به طور مساوی از مرکز دایره به سمت شمال و جنوب کار اندازه گرفته و علامت بزنید.

سپس از قسمت های علامت خورده مطابق عکس زیر، تا لبه دایره ساسون بکشید. یک ساسون در بالای کار و یک ساسون در نقطه مقابلش. ساسون ها را تا علامت ها، برش دهید.

دور تا دور کار را دوخت بزنید و سپس لبه ها را چرت بزنید تا برگرداندن کار به تمیزی صورت بگیرد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت عبا بدون الگو

در این مرحله از لبه کار، 4 سانتی متر به سمت داخل دایره حرکت کنید، علامت بزنید و یک دایره رسم کنید. از لبه دایره رسم شده، یک سانتی متر به داخل بروید و دایره ای دیگر رسم کنید. روی خطوط رسم شده را دوخت بزنید.

مانند عکس، قسمت مشخص شده را بشکافید، قیطان را از آن عبور دهید و به کار خود پایان دهید.

 

کاور قوری مدل حجم دار

ابتدا مانند عکس الگو را بکشید. می توانید ابعاد را بنابر اندازه قوری تان کوچک یا بزرگ کنید.

سپس با استفاده از الگو، دوبار از پشم شیشه و دو بار از پارچه مد نظرتان برش دهید.

سپس یک نوار به پهنای هفت سانتی متر و به طول دور قوری، مطابق نمونه برش دهید.

مانند آنچه که در مدل های قبل آموختید، دو طرف کار را آماده کنید یعنی پشم شیشه و پارچه را به هم وصل کنید. سپس نوار پهن را بین دو طرف آماده شده، قرار داده و دوخت بزنید مطابق تصویر.

برای ظرافت و تمیزی کار از نوار اریب برای پوشاندن قسمت های دوخته شده استفاده کنید.

مطابق تصویر، قسمت مشخص شده را به اندازه 5 سانتی متر دوخت بزنید. این کار در ظاهر کاور بسیار تاثیر گذار است.

 

کاور قوری مدل چهل تکه

برای دوخت این مدل زیبا، شما نیاز به تکه پارچه های رنگارنگ دارید. پارچه هایی که ممکن است بقایای لباس، ملحفه، چادر و… باشد. قبل از آنکه شروع به دوخت این مدل کنید، لازم است تا یک بار پارچه ها را که به صورت نوارهایی با پهنای یکسان برش داده اید، در کنار یکدیگر بچینید و بین رنگ ها هارمونی ایجاد کنید. ترکیب چینش را به خاطر بسپارید یا از روی آن عکس بگیرید.

مانند تصاویر اندازه گیری را انجام دهید.

پرگار را به اندازه 30 سانت (البته در اینجا) باز کنید و مطابق تصاویر الگو را رسم کنید.

وسط الگو را پیدا کرده، علامت زده و سپس برش دهید.

الگوی برش خورده که در واقع یک چهارم کار نهایی می شود را بر روی پشم شیشه قرار دهید و 4 عدد از آن را برش بزنید.

سپس مطابق تصویر، وسط پشم شیشه را پیدا کنید و علامت بزنید. حال اولین تکه پارچه ای را که دوست دارید در مرکز کار قرار بگیرد را به ابعاد 5 در 5 برش دهید و روی پشم شیشه قرار دهید.

تصاویر زیر به وضوح نحوه انجام تکه دوزی را نشان می دهد. مطابق آن ها پیش بروید و پس از اتمام این بخش، کار را اتو کنید تا به اصطلاح بخوابد.

کار را به پشت برگردانید و اضافه  نوارها را قیچی کنید.

سپس تکه دوزی ها را روی پارچه آستری قرار داده و برش بزنید.

با کوک های دستی، تکه دوزی ها و آستری را به هم وصل کنید. دقت داشته باشید که کوک های دستی از ارکان اصلی در هنر چهل تکه دوزی به شمار می رود؛ چرا که زیبایی و جلوه کار را دوچندان می کند. برای دوام این دوخت ها حتما از نخ های مخصوص استفاده کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت روبالشتی

بعد از اتمام کوک ها، مطابق عکس، به صورت دو به دو، یک بخش از قسمت پارچه را ببرید. نیازی به برش همین بخش در تکه مقابل نیست، چرا که قرار است به جای نوار اریب، جهت تمیزدوزی کار از آن استفاده گردد، مطابق تصاویر.

این مرحله عینا مانند مرحله قبل انجام می گردد. بعد از آن، تکه پارچه ای به ابعاد 5 در 10 سانتی متر برش بزنید و مانند تصویر آن را در وسط کار یا همان راس مخروطی قرار داده و کار دوخت را ادامه دهید.

حال کار را راسته کنید و لبه پارچه ای را از قسمت روی کار دوبار تا بزنید و بدوزید.

نکات مهم

1- استفاده از نوار در دوخت تمام اقلام سرویس آشپزخانه مانند کاور قوری ضروری است. چنانچه در درست کردن نوار اریب دچار مشکل هستید، می توانید این نوارها را به صورت آماده از بازار تهیه کنید و یا از دستگاه اریب ساز استفاده کنید.

2- ترجیحا از پارچه های کتان نخ برای دوخت کاور استفاده کنید تا بر کیفیت کارتان افزوده گردد و دوام و عمر کارتان را بالا ببرید.

3- بعد از خرید پارچه، حتما آن را حداقل یک ساعت داخل آب نسبتا سرد قرار دهید ( برای برطرف شدن مسئله آبرفت پارچه).

4- قبل از برش پارچه های کتان نخ، حتما آن ها را اتو بزنید تا برش آسان و تمیزی داشته باشید.

5- برای آستر می توانید از پشم شیشه نسوز یا آستر از جنس چلوار استفاده کنید. به هیچ عنوان از ابر استفاده نکنید؛ چرا که در برابر شستشوی زیاد مقاومتی ندارد و بعد از مدتی تکه تکه شده و کار را خراب می کند.

 6- متراژ پارچه هیچ گاه عدد یکسانی نیست و همواره به دلایل گوناگونی مانند نوع برش، عرض پارچه و… تغییر می کند.

7- هیچ وقت پارچه به اندازه نیازتان خرید نکنید. همیشه نیم متر بیشتر از چیزی که لازم دارید، تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل در برش یا محاسبه، پریشان افکار نگردید.

8- بیشترین مشکلی که به هنگام دوخت کاور پیش می آید، این است که نوار اریب در زمان دوخت تاب می خورد و ظاهر کار را خراب می کند. برای این مشکل چند راه حل وجود دارد:

  • ابتدا وسط نوار اریب و چهار طرف را با سوزن فیکس کنید سپس مابین کار را سوزن بزنید.
  • اگر طول دوخت نوار اریب 3 یا نهایت 4 سانتی متر باشد، احتمال تاب خوردگی وجود نخواهد داشت.
  • اغلب نوار اریب هایی که از پارچه های تترون تهیه می شوند، تاب خورده می شوند، پس استفاده از این پارچه ها را به عنوان گزینه آخر در نظر بگیرید.

خلاصه کلام

امروزه دوخت اقلام سرویس آشپزخانه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. دلیل این امر آن است که روش دوخت، آسان بوده و نیاز به مهارت و دانش زیادی در هنر خیاطی ندارد. تمام کسانی که نحوه کار با چرخ خیاطی را بدانند، می توانند دوخت این سرویس ها را انجام داده و از آن به درآمد برسند. از مزیت های این کار این است که می توانید در بخش دلخواه تان، حرفه ای شوید، برای مثال در یک گروه تولید و دوخت سرویس های آشپزخانه، شما می توانید در دوخت کاور قوری در مدل های خلاقانه متبحر شوید و وظیفه دوخت این کاورها فقط به عهده شما باشد. سایت هنر آموز می تواند یارای شما در برداشتن گام های اولیه برای شروع یک کار خوب، باشد.

2 نظر در “دوخت کاور قوری(آموزش رایگان به زبان ساده)

  1. حمیده گفت:

    خیلی تشکر میکنم بابت سایت خوب شما
    محتوا و آموزش هاتون عالیه
    واقعا امثالی مث من که علاقمند هستن و مربی ها و هنرآموز ها قطعا بهترین استفاده رو میکنن
    خیلی ممنون

    1. هنرآموز گفت:

      سلام خوشحالیم که آموزش ها براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *