آموزش خیاطی

دوخت کاور لحاف

دوخت کاور لحاف-هنرآموز
4/5 - (1 امتیاز)

دوخت کاور لحاف در نوع زیپ دار و دکمه دار، برای لحاف های الیافی و پشمی با روش بسیار آسان انجام می‌ شود. مجموعه هنرآموز برای آموزش دوختن کاور لحاف ساده و کاربردی، شما را همراهی می‌ کند.

نحوه دوخت کاور لحاف

برای دوخت این کاور، نیاز به پارچه ای با ابعاد مناسب لحاف موردنظر داریم. شما بهتر است برای راحتی کار و جلوگیری از هزینه زیاد برای خرید پارچه ای با متراژ بالا، لحاف خود را اندازه بزنید.

برای این کار باید از یک متر خیاطی کمک بگیرید. طول و عرض لحاف را با متر خیاطی به طور دقیق باید اندازه بزنید. در این صورت می توانید متراژ مناسبی از پارچه را تهیه کنید.

برای کاور لحاف کیسه ای، که در یک قسمت آن، زیپ یا دکمه نواری دوخته می‌ شود، نیاز است که متراژ پارچه بیشتری تهیه شود. چرا که قسمت زیپ دار با دکمه دار لحاف، برای دوخت نیاز به پهنای زیادی دارد. شما بهتر است عرض کاور لحاف را حدود ده سانتی متر بیشتر درنظر بگیرید. همچنين در هنگام خرید پارچه، طول و عرض لحاف را به اضافه پنج سانتی‌ متر درنظر بگیرید که فضای کافی برای جای دوخت داشته باشید.

در هنگام خرید پارچه، باید عرض پارچه انتخاب شده را درنظر بگیرید. اگر عرض پارچه، دو برابر عرض لحاف شما بعلاوه 15 سانتی متر باشد. بهتر است به اندازه طول لحاف بعلاوه پنج سانتی متر تهیه کنید.

اما اگر عرض پارچه به اندازه دو برابر طول لحاف شما بعلاوه پنج سانتی متر باشد، در این زمان باید به اندازه عرض لحاف بعلاوه 15 سانتی متر، پارچه تهیه کنید.

بعضی از مواقع، نه طول و نه عرض پارچه، با طول و عرض لحاف برابر نمی باشد. در این زمان بهتر است طول و عرض لحاف را برای فروشنده پارچه بیان کنید تا فروشنده طبق تجربه خود، متراژ پارچه مناسب با سایز لحاف شما در اختیارتان قرار دهد.

لوازم موردنیاز برای کاور لحاف

برای دوخت کاور لحاف کیسه ای، باید به اندازه عرض لحاف، زیپ یا دکمه نواری تهیه کنید. توجه داشته باشید که زیپ شما در نوع متری باشد و از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا در هنگام شستشو و استفاده از لحاف، پارگی و شکستگی اتفاق نیافتد.

شما می توانید از سر زیپ پلاستیکی یا فلزی برای زیپ استفاده کنید. اما برای ماندگاری بیشتر زیپ موردنظر، بهتر است سر زیپ پلاستیکی خریداری کنید.

در اصول آموزش خیاطی، جنس پارچه اهمیت زیادی دارد. حتما پارچه ای را انتخاب کنید که مقدار نخ بیشتری داشته باشد. درصد پنبه بالا در پارچه، می‌ تواند سبب پرزدهی آن شود. همچنین پارچه دارای مواد پلاستیکی، سبب افزایش تعریق می‌ شود و همچنین گرمایش خوبی را در فصل زمستان نخواهد داشت.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت حوله آشپزخانه (ساده ترین آموزش تصویری)

 آموزش دوخت کاور لحاف زیپ دار

برای شروع باید، پارچه را به صورت دولا تا کنید تا با عرض یا طول لحاف، برابری کنید. طبق تصویر، باید دور تا دور مستطیل موردنظر را، چرخ کرد و کناره های آن را سردوز کرد. اگر از چرخ سردوز استفاده نمی کنید. بهتر است حدود دو سانتی متر لبه های پارچه را تا کنید و به صورت لول شده چرخ کنید تا در حین استفاده، لبه های پارچه ریش ریش نشود.

آموزش دوخت کاور لحاف زیپ دار-هنرآموز

یک قسمت عرضی کاور لحاف را نباید بدوزیم. به این قسمت باید زیپ دوخته شود. برای دوخت زیپ، باید حدود 15 سانتی متر اضافه پارچه ای که به اندازه عرضی لحاف اضافه کرده بودیم را مانند تصویر، تا بزنیم.

تای پارچه به پشت پارچه باشد. در این صورت زیپ را باز می کنیم و هر قسمت از زیپ به یک لای پارچه تا شده دوخته می‌ شود. بعد از دوخت، سر زیپ را کاملا بالا بکشید و ببندید تا کوتاهی یا بلندی نداشته باشد.

در روش دوخت کاور لحاف زیپ دار، باید زیپ دوخته شده، کاور شود تا به راحتی موتور زیپ بالا و پایین برود. برای این کار، 15 سانتی متر پارچه ای که تا کردیم را روی زیپ می خوابانیم. به طوری که روی دنده های زیپ را نپوشاند. در این هنگام حدود دو میلی متر فاصله از دندانه زیپ، چرخ می کنیم.

کاور لحاف شما آماده است. می توانید زیپ را باز کنید و کاور را به رو برگردانید. برای زیبایی بیشتر، حتما محل دوخت و دور تا دور کاور را اتو بخار بزنید.

 آموزش دوخت کاور لحاف دکمه دار

برای دوخت کاور لحاف دکمه ای، مانند کاور زیپ دار عمل می کنیم. دور تا دور پارچه تا شده را می دوزیم و سردوز می زنیم. یک قسمت عرضی پارچه را نمی دوزیم و حدود 15 سانتی متر به پشت پارچه تا می زنیم.

 آموزش دوخت کاور لحاف دکمه دار-هنرآموز

در این زمان باید توجه داشته باشید که قسمت تا زده شده، در تمامی عرض کاور لحاف، یک اندازه باشد. در غیر این صورت بعد از دوخت نوار دکمه دار به آن و بسته شدن، کجی در لبه کاور، به وجود خواهد آمد.

نوار دکمه دار، دارای نواری به طول دو الی سه سانتی متر می‌ باشد که دارای دو نوار نر و ماده می‌ باشد. ابتدا باید نوار نر و ماده را از یکدیگر جدا کنید.

قسمت نر را طوری روی لبه پارچه تا زده شده قرار دهید، لبه بیرونی نوار با لبه بیرونی عرض پارچه، روی همدیگر قرار بگیرند. در این صورت، با سوزن ته گرد، نوار را روی لبه پارچه، ثابت می کنیم و شروع به چرخ می کنیم. باید دو طرف نوار دوخته شوند.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شومیز (صفر تا صد)

قسمت ماده نوار را نیز روی یک تای دیگر عرض پارچه قرار می دهیم و مانند روش دوخت قسمت نر نوار، آن را به لبه پارچه می دوزیم.

برای تمیزی دوخت، بهتر است قبل از چرخ کاری قسمت داخلی نوار، پارچه تا زده شده را لول کنید و در زیر نوار قرار دهید و از روی آن، چرخ انجام دهید. در این صورت لبه پارچه کاور لحاف، بسیار تمیز و زیبا دوخته خواهد شد.

قبل از دوخت قسمت ماده نوار، حتما چک کنید که نر و ماده نوار روی یکدیگر قرار بگیرند و بعد از بسته شدن، سبب کجی در قسمت لبه عرضی کاور لحاف نشوند.

طریقه دوخت کاور لحاف

طریقه دوخت کاور لحاف-هنرآموز

بسیاری از بانوان، برای کاور کردن لحاف های خود، پارچه های طرحدار را انتخاب می کنند. در این زمان باید توجه کنید که دوخت پارچه های طرحدار برای کاور، نیاز به دقت بالایی دارد.

وجود طرح های حاشیه در لبه پارچه، در بیشتر مواقع برای دوختن لحاف، متراژ پارچه زیادی را می طلبد. حتما باید اندازه های طولی و عرضی لحاف را به فروشنده بگویید تا بتواند مناسب با سایز لحاف، پارچه طرحدار یا حاشیه دار را با متراژ درست، تحویل شما دهد.

در هنگام دوخت طول و عرض پارچه کاوری، حتما وقت کنید که دو طرف طولی یا عرضی پارچه در یک اندازه باشند. در غیر این صورت، حاشیه یک طرف زیاد و یک طرف کم خواهد شد و طرح نازیبایی به کاور لحاف خواهد داد.

 آموزش دوخت کاور لحاف روتختی

کاور لحاف روتختی، بیشتر در طرح زیپ دار می‌ باشد. اما زیپ دوخته شده به قسمت عرضی کاور، در لبه قرار ندارد، بلکه مقداری با لبه عرضی پارچه فاصله دارد. در این صورت نیاز است تا پارچه اضافه ای برای کاور کردن دندانه های زیپ دوخته شود.

برای دوخت این نوع کاور، باید عرض پارچه مطابق با عرض لحاف شما باشد. در این صورت، شما باید حدود دو برابر طول لحاف، پارچه خریداری کنید. پارچه را از طول تا می زنید.

آموزش دوخت کاور لحاف روتختی-هنرآموز

ابتدا باید زیپ به پارچه دوخته شود. برای این کار، طبق آموزش کاور لحاف زیپ دار عمل می کنیم با این تفاوت که یک لای عرضی پارچه را به مقدار 13 سانتی متر تا می زنیم و زیپ را با فاصله دو سانتی متری از لبه تا زده شده پارچه چرخ می کنیم. تای دیگر عرضی پارچه را 15 سانتی متر تا می زنیم و از لبه آن، زیپ را می دوزیم. بعد از دوخته شدن زیپ، باید پارچه را به پشت برگردانید و زیپ را ببندید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دامن فون ساده

پارچه را طوری روی زمین پهن کنید که قسمت زیپ دار، مانند تصویر کمی بالاتر باشد. در این صورت سه طرف پارچه را دوخت می زنیم. زیپ را باز می کنیم و کاور را به رو برمی گردانیم. با این روش، کاور لحاف زیپ دار با طرح روتختی خواهیم داشت.

 آموزش دوخت کاور لحاف تشک

لحاف های قدیمی، به صورت کیسه ای دوخته نمی شوند بلکه با تهیه یک رویه وسطی، با دست دوخته می‌ شوند. برای این کار نیاز است تا طول و عرص لحاف اندازه گیری شود. طول لحاف را باید حدود پنجاه سانتی متر بیشتر و همچنین عرض لحاف را پنجاه سانتی متر بیشتر درنظر گرفت.

همچنین برای پارچه رویی کاور لحاف، نیاز به پارچه ای به طول (اندازه طول لحاف منهای 45 سانتی متر) و عرض (اندازه عرض لحاف منهای 45 سانتی متر) داریم.

دور تا دور پارچه های رویی و زیری را سردوز می کنیم با به روش لب تو، آن را چرخ می کنیم. سپس پارچه زیری را صاف روی زمین پهن می کنیم. لحاف را روی آن پهن می کنیم به صورتی که در وسط پارچه قرار بگیرد. پارچه رویی را نیز در روی لحاف پهن می کنیم.

در مرحله بعدی، قسمت های اضافی پارچه زیری را روی لحاف برمی گردانیم به طوری که حدود پنج سانتی متر از لبه های پارچه رویی، زیر پارچه زیری قرار بگیرد. در این صورت با نخ و سوزن، دو پارچه را با بخیه متوسط، به هم می دوزیم. برای ایستایی بیشتر، در هنگام بخیه زدن، باید مقداری از پارچه متقال لحافی نیز از زیر سوزن رد شود.

برای دوخت کاور تشک نیز، باید طول تشک به اضافه دو برابر ارتفاع تشک و همچنین عرض تشک به اضافه دو برابر ارتفاع تشک، اندازه گیری شود.

سپس پارچه ای با متراژ مناسب تهیه گردد و مانند روش دوختن کاور لحاف زیپ دار ساده دوخته شود. در صورت تمایل، می توانید به قسمت عرضی لحاف، زیپ بدوزید و یا آن را بعد از قرار دادن در روی تشک، با نخ و سوزن به صورت دستی کوک بزنید.

دوخت کاور لحاف دو نفره

برای دوختن کاور لحاف دونفره، باید از روش دوختن کاور لحاف زیپ دار یا دکمه دار استفاده کرد. روش دوخت این کاور، هیچ فرقی با کاور لحاف تک نفره ندارد، فقط اندازه های طولی و عرضی لحاف بزرگتر خواهد بود. در سایت هنرآموز میتوانید دوخت سرویس خواب را به طور کامل آموزش ببینید فقط کافی است از به صفحه مربوط به دوخت سرویس خواب مراجعه کنید.

سخن نهایی

مجموعه هنرآموز با آموزش‌ دو روش دوخت کاور لحاف در نوع زیپدار و دکمه دار، سعی کرده است تا آموزش کاملی از دوختن کاور برای لحاف های الیافی و پشمی را به شما آموزش دهد. شما می توانید از روش آموزشی بالا، کاور لحاف های نوزادی، بچگانه و نوجوان را نیز بدوزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *