آموزش خیاطی

الگوی شلوار راسته

الگوی شلوار راسته-هنر آموز
2.8/5 - (10 امتیاز)

الگوی شلوار راسته زنانه در هر متدی، به شیوه خاص آن متد کشیده می شود، اما خروجی ها یکسان هستند. برای رسم الگوی هر مدل شلواری که مد نظر دارید، ابتدا باید نحوه کشیدن الگوی پایه شلوار زنانه را بدانید. این الگو اساس الگوی تمامی شلوارها است. اگر بدون گذراندن دوره های آموزش خیاطی، قصد کشیدن الگوی شلوار راسته را دارید، باید بیشتر از سایر دوستانی که در این دوره ها شرکت کرده اند، وقت و حوصله صرف کنید تا در حین رسم کردن الگو، دچار سردرگمی و دلسردی نگردید.

در این مقاله شما با نحوه کشیدن الگوی پایه شلوار زنانه، الگوی شلوار راسته گشاد، اندازه های مورد نیاز و دیگر مواردی که به شما در رسم الگوی شلوار راسته زنانه کمک می کند، آشنا خواهید شد.

الگوی پایه شلوار زنانه

در این آموزش شما با رسم الگوی پایه شلوار زنانه به صورت مرحله به مرحله آشنا می شوید. برای رسم الگوی شلوار لازم است تا ابتدا اندازه های زیر را داشته باشید:

دور کمر

دور زانو

دور باسن

دور دمپا

قد فاق

قد شلوار

در تصویر زیر می توانید نحوه صحیح اندازه گیری را مشاهده کنید.

الگوی پایه شلوار زنانه-هنر آموز

برای اینکه هنگام رسم الگو درگیر اعداد و محاسبات آن ها نشویم، از نقاط فرضی استفاده می کنیم.

مرحله اول پایه شلوار زنانه

مانند تصویر زیر، ابتدا خطی عمودی رسم کنید. راس این خط را نقطه شماره 1 بگذارید و آن را به اندازه قد شلوار امتداد دهید و نقطه پایان آن را نقطه شماره 2 بگذارید

از نقطه 1 به اندازه قد فاق شلوار، به سمت پایین حرکت کنید و آن را نقطه شماره 3 نامگذاری کنید. از نقطه 2 به اندازه 3 الی 4 سانتی متر به سمت بالا حرکت کرده و علامت بزنید. این نقطه شماره 4 است. از تمام نقطه ها خط هایی عرضی رسم کنید.

مرحله اول پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله دوم پایه شلوار زنانه

در این مرحله، ابتدا خط 2 تا 3 را تقسیم بر دو کنید و حاصل را یادداشت کنید. سپس همین خط را بر ده تقسیم کنید و حاصل آن را با حاصل قبل، جمع کنید. حاصل هر عددی که هست، به اندازه همان از نقطه 2 به سمت بالا حرکت کنید و نقطه 5 را به وجود آورید. از این نقطه نیز مانند دیگر نقاط، خطی در جهت عرض کاغذ الگو رسم کنید. سپس اندازه دور باسن را تقسیم بر 20 کرده و حاصل را با عدد 3 جمع کنید. به اندازه عدد بدست آمده از نقطه 3 به سمت بالا حرکت کرده و نقطه شماره 6 را علامت بزنید. از این نقطه نیز یک خط عرضی رسم کنید. یک چهارم اندازه دور باسن را منهای 1 کنید. حاصل هرچه که هست به اندازه همان از نقطه 6 به سمت راست حرکت کرده و نقطه شماره 7 را علامت بزنید.

مرحله دوم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله سوم پایه شلوار زنانه

از نقطه 7 یک خط عمود رسم کنید، به طوری که یک سر آن بر روی خط 1 و راس دیگر آن بر روی خط 3 قرار بگیرد. دو نقطه جدید را شماره 8 و 9 در نظر بگیرید. سپس دور باسن را تقسیم بر 20 کنید. حاصل را برای بانوان با عدد 1 و برای آقایان با عدد 2 جمع کنید. به اندازه عدد بدست آمده، از نقطه 7 به سمت راست حرکت کرده و نقطه شماره 10 را مشخص کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت لباس خانگی

مرحله سوم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله چهارم پایه شلوار زنانه

فاصله بین نقاط 6 تا 10 را اندازه گیری و بعد تقسیم بر 2 کنید. سپس به اندازه این عدد، از نقطه 6 به سمت راست جلو بروید و نقطه 11 را علامت بزنید. یک خط عمود بر نقطه 11 به سمت بالا و پایین رسم کنید و نقاط متقاطع را به ترتیب از بالا به پایین، 12، 13، 14 و 15 نامگذاری کنید. خطی که با رنگ قرمز نمایش داده شده است، همان خط اتوی شلوار است که در زمان پیاده کردن الگو بر روی پارچه، به کار می آید.

مرحله چهارم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله پنجم پایه شلوار زنانه

اندازه دور زانو را تقسیم بر 4 کرده و حاصل را منهای 1 کنید. از نقطه 14 به اندازه عدد بدست آمده، یکبار به سمت چپ و یک بار به سمت راست جلو بروید و اعداد 16 و 17 را مشخص کنید. از نقطه 15 به اندازه یک چهارم دور دمپا منهای1، یکبار به سمت چپ و یکبار به سمت راست حرکت کنید و نقاط 18 و 19 را مطابق تصویرعلامت بزنید.

مرحله پنجم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله ششم پایه شلوار زنانه

مرحله ششم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

نقطه تقاطع بین اعداد 10 و 12 را نقطه 20 و نام نقطه تقاطع بین 16 و6 بر روی خط فاق را 21 بگذارید. حال شماره 7 را به نقطه شماره 20 وصل کنید. این خط در تصویر با رنگ آبی مشخص شده است. سپس از نقطه 8، یک خط عمود بر خط 7 و 20 رسم کنید و محل تقاطع را 22 بگذارید.

مرحله هفتم پایه شلوار زنانه

از نقطه 22 به اندازه یک سانتی متر به سمت شماره 8 حرکت کنید و نقطه 23 را علامت بزنید. سپس از نقطه 20 به قاعده نیم سانتی متر به سمت راست رفته و نقطه 24 را نشانه گذاری کنید. از نقطه شماره 7 حدود نیم سانتی متر به سمت راست و از نقطه شماره 9 حدود یک سانتی متر به سمت چپ حرکت کنید و نقاط 25 و 26 را مانند تصویر علامت زده و به هم وصل کنید.

مرحله هفتم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

مرحله هشتم پایه شلوار زنانه

سپس با کمک پیستوله، هلال فاق را رسم کنید. این هلال از طریق وصل نقاط 23، 24 و 25 بدست می آید و با خط زرد رنگ  در تصویر مشخص شده است. حال دو نقطه 17 و 24 را به یکدیگر وصل کنید. یک چهارم دور کمر را بدست آورید و آن را با 2 جمع کنید. به اندازه عدد حاصل شده، از نقطه 26 به سمت چپ پیش بروید و شماره 27 را علامت بزنید. از این نقطه، یک سانتی متر به سمت بالا بروید و نقطه 28 را مشخص کنید. در پایان این مرحله نقطه 28 را به شکل هلالی به نقطه شماره 12 وصل کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت شلوارک (مردانه، زنانه، بچه گانه)

مرحله نهم پایه شلوار زنانه

خط 26تا28 را اندازه گرفته و تقسیم بر3 کنید. سپس به اندازه عدد بدست آمده از نقطه 28به سمت راست حرکت کرده و نقطه 29 را نشانه گذاری کنید. حال یک خط عمود از نقطه 29 بر روی خط 26و28 رسم کنید. این خط عمود باید بین 8تا10 سانتی متر باشد. سپس از نقطه 29 یک سانتی متر به چپ و یک سانتی متر به راست حرکت کرده و علامت زده (این دو نقطه در ادامه آموزش نقشی ندارند، به همین دلیل آن ها را نامگذاری نمی کنیم) و به پایان خط عمود وصل کنید تا یک ساسون 2 سانتی رسم گردد.

مرحله نهم پایه شلوار زنانه-هنر آموز

الگوی جلوی شما آماده شد. در تصویر زیر خطوط قرمز، شکل نهایی الگوی جلو است. الگوی پشت در ادامه الگوی جلو رسم می گردد.

اتمام پایه الگوی شلوار راسته-هنر آموز

الگوی پشت شلوار

مرحله اول الگوی پشت شلوار

همان طور که گفته شد، الگوی پشت بر روی الگوی جلو پیاده می گردد. از نقاط 18 و19 در قسمت دمپای شلوار به اندازه 2 سانتی متر به سمت بیرون حرکت کرده و نقاط 30و31 را مطابق تصویر علامت بزنید. از نقاط 17 و16 نیز به اندازه 2 سانتی متر به سمت بیرون رفته و نقاط 32 و 33 را مشخص کنید. حال نقطه 30 را به 32 و نقطه 31 را به 33 وصل کنید.

مرحله اول الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله دوم الگوی پشت شلوار

از نقطه شماره 11، 2 سانتی متر به سمت راست پیش رفته و نقطه 34 را علامت بزنید. سپس یک چهارم دور باسن را بدست آورده و به علاوه 1 کنید. حاصل را بر عدد 4 تقسیم کرده و اندازه آن، از نقطه 34 به سمت راست حرکت کنید و شماره 35 را بگذارید.

مرحله دوم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله سوم الگوی پشت شلوار

از نقطه شماره 21 به اندازه 4 سانتی متر به سمت پهلوی شلوار جلو رفته و نقطه 36 را علامت بزنید. اگر کمر صاف باشد این عدد 5 و اگر گود باشد، این عدد به 3 سانتی متر تغییر می یابد. حال با خطی نقاط 35و36 را به هم وصل کنید و سپس از نقطه شماره 35 یک خط عمود که با خط زرد در تصویر نشان داده شده است، بر خط 35و36 رسم کنید.

مرحله سوم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله چهارم الگوی پشت شلوار

یک چهارم دور باسن را با 1 جمع کنید و به اندازه عدد بدست آمده، از نقطه 35 بر روی خط باسن به سمت چپ جلو رفته و عدد 38 را بگذارید. سپس نقطه صفر متر را بر روی نقطه 35 گذاشته و متر را تا نقطه 38 امتداد دهید، سپس با دست، نقطه ای از متر که بر روی 38 قرار دارد را محکم نگه دارید. حال سر متر(صفر متر) را که بر روی نقطه 35 گذاشته بودید را به سمت خط عمود بر 35و36 حرکت دهید. این حرکت را تا زمانی که صفر متر دقیقا مماس با این خط عمود باشد، ادامه داده و آن را نقطه 37 نامگذاری کنید.

مرحله چهارم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله پنجم الگوی پشت شلوار

خط 34 تا 38 را اندازه گیری کنید و به اندازه آن از نقطه 34 به سمت راست بروید و نقطه 39 را علامت بزنید. این خط در تصویر با رنگ زرد مشخص شد است. سپس نقاط 39 و32 را به یکدیگر و نقاط 33و38 را به هم وصل کنید. خط 33 و38را ادامه دهید مانند تصویر. خط 6 تا 28 را اندازه گیری کنید و سپس به اندازه آن از نقطه 38 بر روی خط رسم شده، بالا رفته و نقطه 40 را بگذارید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت کاور قابلمه

مرحله پنجم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله ششم الگوی پشت شلوار

مانند تصویر، خط فاق را از سمت راست ادامه دهید تا جایی که خط 32و39 را قطع کند. این تقاطع شماره 41 خواهد بود. از نقطه 41، نیم سانتی متر بر روی خط 32 و39 حرکت کرده و نقطه 42 را مشخص کنید. از نقطه 35تا42 مانند تصویر یک هلال رسم کنید. این هلال با خط زرد رنگ کشیده شده است.

مرحله ششم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله هفتم الگوی پشت شلوار

متر را بر روی نقطه 14 قرار دهید و تا نقطه 40 را اندازه بگیرید. سپس بدون آنکه سر متر را جابه جا کنید، به اندازه خط 14 تا 40 به سمت چپ بروید. حرکت را تا زمان رسیدن به اندازه خط 40 تا 14 ادامه دهید. دو خط بنفش در تصویر، همین دو خط هستند. به عبارتی دیگر اندازه خط 14 با 43 اندازه خط 14 تا 40 است. سپس نقاط 40 و 43 را به یکدیگر وصل کنید.

مرحله هفتم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله هشتم الگوی پشت شلوار

یک چهارم دور کمر را محاسبه کرده و سپس با 3 جمع کنید. به اندازه عدد بدست آمده از نقطه 43 مماس با خط به سمت چپ رفته و نقطه 44 را علامت بزنید. مانند تصویر به صورت خطی منحنی نقاط 44 و 38 را به هم وصل کنید. خط 43 تا 44 را اندازه گرفته و تقسیم بر 2 کنید، سپس به اندازه آن، از نقطه 43 به سمت راست بروید و نقطه شماره 45 را علامت بزنید. از نقطه 45 خطی را بر خط 43و44 عمود کنید. طول این خط باید بین 10 تا 12 سانتی متر باشد. از نقطه شماره 45 به اندازه ۱.۵ سانتی متر به سمت چپ و راست حرکت کرده و علامت بزنید. این نقاط را به انتهای خط عمودی که کشیده بودید، وصل کنید تا ساسون پشت شلوار شکل بگیرد.

مرحله هشتم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

مرحله نهم الگوی پشت شلوار

از نقطه 43 به اندازه 1 تا 1.5 سانتی متر به سمت چپ رفته و نقطه 46 را مشخص کنید. این نقطه را به شماره 37 متصل کنید تا ساسون گودی کمر شکل بگیرد.

مرحله نهم الگوی پشت شلوار-هنر آموز

الگوی پشت شلوار نیز آماده شد. در تصویر زیر الگوی نهایی پشت شلوار با خطوط قرمز مشخص شده است.

نهایی شدن الگو-هنر آموز

نکته

اندازه دمپای این الگو را، تا سه سانتی متر از طرفین می توانید کوچک تر کنید. به اندازه ای که می خواهید از خط زانو و دمپا به سمت داخل رفته و مانند تصویر، خطوط قرمز جدید را رسم کنید. دقت داشته باشید که اندازه گیری دقیق شما، باعث می شود تا شکل اصلی الگو بهم نریزد و جلوی کشیدگی و پیچ خوردگی در شلوار گرفته شود.

دمپای الگوی شلوار راسته-هنر آموز

الگوی شلوار راسته گشاد

الگوی شلوار راسته گشاد-هنر آموز

الگوی شلوار راسته گشاد به راحتی با استفاده از الگوی آموزشی فوق، قابل کشیدن است. ابتدا الگوی پایه را رسم کنید و سپس طرفین شلوار را به اندازه دلخواه گشاد کنید. البته این نوع شلوار برای استفاده در منزل مناسب است. نوع بیرونی آن، دارای قواعدی است که در مقاله های آتی به ذکر آن ها خواهیم پرداخت.

خلاصه

در این مقاله از سایت هنرآموز به نحوه صحیح کشیدن الگوی پایه شلوار پرداخته شد.‌‌‌‌‌‌ آموزش رسم الگوی شلوار راسته بدون دانستن شیوه رسم الگوی پایه، نتیجه خوبی را در بر نخواهد داشت.

4 نظر در “الگوی شلوار راسته

  1. فهیمه گفت:

    سلام و وقت بخیر
    ممنون بابت آموزش
    ممنون میشم کنار آموزش های تصویری آموزش بصورت فیلم هم بذارین واقعا سایت پرمحتوایی و عالی دارین متشکرم

    1. هنرآموز گفت:

      سلام به مرور داریم برای تمامی اموزش ها ویدیو تهیه می کنیم

  2. زینب گفت:

    سلام
    ممنون از آموزش و سایت خوبتون
    ببخشید من اگه این مدل شلوار رو با پارچه کشی بخام بدوزم جالب میشه بنظر شما؟؟؟

  3. سهیلا گفت:

    سلام ممنون بابت آموزش
    من طبق آموزش شما گام به گام مراحلشو رفتم
    واقعا آسون بود برام یه ایراداتی داشت ولی با تمرین خوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *