آموزش خیاطی

دوخت شومیز (صفر تا صد)

دوخت شومیز-هنرآموز
4/5 - (9 امتیاز)

دوخت شومیز بدون الگو و بدون نیاز به محاسبه های پیچیده، به راحتی امکان پذیر است. پس اگر در کلاس های آموزش خیاطی شرکت نکرده اید اما علاقمندید که هرازگاهی دست به سوزن شوید و کاری زیبا خلق کنید، با هنر آموز همراه شوید.

آموزش دوخت شومیز جلوبسته

دوخت شومیز-هنرآموز

صفر تا صد دوخت شومیز در مدلی ساده و شیک را در این بخش از مقاله خواهید آموخت.

مقدار پارچه به کار رفته در این مدل یک متر و هشتاد سانتیمتر است. ابتدا پارچه را از طول و سپس از عرض تا بزنید تا چهار لا شود (به عبارتی دیگر ابتدا ترکی یک طرف پارچه را روی ترکی طرف دیگر قرار داده و سپس آن را از جهت عرض نیز یک تای دیگر بزنید)

همیشه به هنگام رسم الگو به صورت مستقیم روی پارچه، به یاد داشته باشید که طرف دولای بسته آن (دوتا دولای بسته)، نزدیک به شما باشد تا بتوانید به راحتی الگو را کنترل کنید.

از گوشه دولای بسته 8 تا ده سانتیمتر در جهت عرض جلو رفته و علامت بزنید. مجدد از گوشه دولای بسته این بار در جهت طول پارچه و به مقدار 4سانتیمتر پایین بروید و علامت بزنید. سپس این دو علامت را به صورت خطی هلالی به یکدیگر وصل کنید تا گردی یقه پشت رسم گردد.

برای رسم یقه جلو، از گوشه دولای بسته 10 تا12 سانتیمتر در جهت طول پارچه، پایین رفته و نشانه گذاری کنید و سپس با خطی هلالی این نقطه را به گوشه یقه وصل کنید مانند تصویر.

طراحی یقه گام اول-هنرآموز

طراحی یقه گام دوم-هنرآموز

طراحی یقه گام سوم-هنرآموز

در این مرحله، نیاز به اندازه قد آستین دارید که در اینجا 46 در نظر گرفته شده است. شما می توانید بنابر سلیقه خود این مقدار را کم یا زیاد کنید.

از گوشه گردن یا همان گوشه یقه، 46 سانتیمتر در جهت عرض پارچه جلو رفته و علامت بزنید. از این نقطه 10 تا 12 سانتیمتر در جهت طول پارچه پایین بروید و نشانه گذاری کنید. حال این نقطه را توسط خطی مستقیم به گوشه گردن وصل کنید. به خط رسم شده، شیب سرشانه می گویند.

قد این شومیز نیز مانند قد آستین آن کاملا سلیقه ای و قابل تغییر است. در این آموزش قد لباس 70 سانتیمتر در نظر گرفته شده است.

از گوشه دولای بسته به اندازه 70 سانتیمتر در جهت طول پارچه حرکت کنید و علامت بزنید. مقدار آزادی در لباس های فری سایز معمولا به یک اندازه است، اما در دوخت شخصی مانند این آموزش، می توانید با استفاده از فرمول یک چهرم دور سینه به علاوه ده سانتیمتر، مقدار آزادی مناسب را به دست آورید.

در این آموزش اندازه آزادی لباس 34 سانتیمتر است.  به اندازه مقدار گفته شده، از قسمت دولای بسته در نقطه ای که نشان دهنده قد لباس است، به موازات عرض پارچه جلو بروید و علامت بزنید. سپس این دو نقطه ( قد لباس و آزادی آن) را به یکدیگر وصل کنید.

حال از انتهای خط رسم شده، خطی عمود بر آن به سمت چهارلای بسته پارچه (ابتدای پارچه) رسم کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دامن

مقدار آزادی لباس-هنرآموز

در این مرحله لازم است خطی گونیا شده به طول 18 سانتیمتر از انتهای خط شیب سرشانه رسم کنید. برای رسم خط گونیا شده، ضلع قائمه گونیا را روی خط شیب سرشانه و در انتهای آن قرار دهید و سپس خطی به طول 18 سانتیمتر که نشان دهنده گشادی سرآستین شومیز است را رسم کنید.

رسم سرآستین-هنرآموز

مانند تصویر از انتهای خط رسم شده در مرحله قبل، خطی دیگر به صورت عمود بر خطی که نشان دهنده میزان آزادی لباس است، رسم کنید. تا به اینجا فرم اولیه آستین شومیز مشخص شده است. از محل تقاطع این دو خط، 5 سانتیمتر جدا کنید و علامت بزنید (بر روی هر کدام از خط ها، 5 سانتیمتر جلو رفته و نشانه گذاری کنید). سپس این دو نقطه را به صورت هلالی به یکدیگر وصل کنید تا مدل آستین، کیمونویی شود.

طراحی آستین1-هنرآموز

طراحی آستین2-هنرآموز

از زیر بغل شومیز یا همان محل تقاطع دو خط، 10 سانتیمتر بر روی خط پهلو پایین بروید و علامت بزنید. از این نشان، خطی تا محل لب ترکی و در جهت عرض پارچه رسم کنید.

طراحی پهلو مرحله اول-هنرآموز

خط پهلو را تا لب ترکی انتهای پارچه امتداد دهید. سپس از انتهای این خط، 5 سانتیمتر به سمت بالا برگردید و علامت بزنید. حال این نقطه را توسط خطی با هلال بسیار کم به لب ترکی کناره های شومیز وصل کنید.

طراحی پهلو مرحله دوم-هنرآموز

اگر مایل هستید که مانند شومیزمانتویی های موجود در بازار، این شومیز نیز پشت بلند باشد، می توانید با کمک تصویر زیر، هلال پشت شومیز را طراحی کنید.

طراحی پایین دامن شومیز-هنرآموز

بعد از طراحی الگوی شومیز، پارچه را برش بزنید. در حین برش، لازم است نکته هایی رعایت شوند تا نتیجه کار خوب باشد.

نکات مهم برش

1- در قسمت یقه، از روی هلالی یقه پشت، برش را انجام دهید.

2- نیازی به گذاشتن جای دوخت به هنگام برش نیست.

3- اگر طراحی پشت و جلوی لباس مانند نمونه آموزشی در این مقاله، متفاوت است، به هنگام برش، از روی خطوطی قیچی کنید که بزرگتر است.

4- به هنگام استفاده از قیچی، از نبود مانع بر سر راه مطمئن شوید. موانعی مانند قسمتی از خود پارچه، ریشه فرش و… که در بعضی موارد باعث به وجود آمدن خسارت می گردند.

5- اگر برای اولین بار است که می خواهید کار برش را انجام دهید، ابتدا باید با نحوه صحیح گرفتن قیچی آشنا شوید. گرفتن قیچی به صورت اریب راست یا چپ باعث خطا در اندازه الگو می شود. به هنگام استفاده از قیچی، حتما باید یک تیغه آن ثابت باشد. حرکت هر دو تیغه به طور حتم باعث خطا و در دراز مدت باعث آسیب رسیدن به مچ دست می گردد.

الگوی نهایی-هنرآموز

نحوه برش الگو1-هنرآموز

نحوه برش الگو2-هنرآموز

نحوه برش الگو3-هنرآموز

بالاتنه جلو را از پشت جدا کرده و از تا بزنید. یقه و پایین دامن آن را از روی خطوط برش بزنید. سپس مانند تصویر پارچه ای را دولا کرده و بالاتنه جلو را از قسمت یقه روی آن قرار دهید، به طوری که دولای بسته یقه مماس با دولای بسته پارچه باشد. الگوی یقه را روی پارچه کپی کنید و سپس به اندازه 5تا7سانتیمتر به آن ضخامت داده و برش بزنید. به اندازه این پارچه، از لایی نیز برش بزنید و با حرارت متوسط اتو، آن را به پارچه بچسبانید. سجاف یقه جلوی شومیز آماده است. به همین ترتیب، سجاف یقه پشت را نیز آماده کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دستگیره آشپزخانه

ویرایش یقه جلو-هنرآموز

آماده سازی سجاف-هنرآموز

قسمت آزاد سجاف ها را سردوز بزنید. مانند تصویر سجاف را روی یقه شومیز قرار دهید به طوری که راسته سجاف و شومیز به سمت یکدیگر قسمت پشت پارچه به سمت بیرون باشد. لبه سجاف و یقه را به یکدیگر چرخ کنید. فاصله دوخت از لبه، نباید کمتر از نیم سانتیمتر باشد.

وصل سجاف-هنرآموز

سجاف یقه را به رو برگردانید و مانند تصویر، از دوخت نیش برای ایستایی بهتر در لبه آن استفاده کنید.

دوخت رو-هنرآموز

بعد از اتمام دوخت سجاف یقه ها، می توانید بالاتنه ها را به یکدیگر وصل کنید. هر دو بالاتنه را روی یکدیگر قرار دهید به طوری که راسته هر دو بالاتنه به سمت داخل باشد. سرشانه ها و در ادامه آن،آستین ها را با فاصله یک سانتیمتر از لبه، به یکدیگر چرخ کنید.

دوخت پهلوها را نیز انجام دهید تا جایی که به قسمت گوشه دار آن برسید. در این قسمت، در حالی که سوزن داخل پارچه و ثابت است، پایه را بالا دهید و پارچه را 90 درجه بچرخانید.

بعد از دوخت گوشه، مانند تصویر، باید از چرت برای تمیزی دوخت و ایستایی بهتر لباس استفاده کنید. برای این کار با قیچی تیز، گوشه را تا یک میلیمتر مانده به دوخت ها، چرت بزنید. (استفاده از قیچی کند، میزان دقت را به خصوص به هنگام چرت زدن، کاهش می دهد.) بعد از دادن چرت، به راحتی مسیر دوخت را ادامه دهید تا به انتهای پهلوها برسید. لبه آستین ها و پایین دامن را نیز به مقدار دلخواه (از دو سانتیمتر بیشتر نشود) به داخل برگردانده و چرخ کنید. کار دوخت شومیز به اتمام رسید. می توانید این شومیز را با شلوار بگ یا دامن ست کنید.

نکته: مراحل آموزش دوخت شومیز آستین بلند نیز مانند نمونه فوق است فقط لازم است قد آستین را بلندتر در نظر بگیرید.

نحوه دوخت گوشه پهلوها-هنرآموز

مرحله دوم دوخت پهلوها-هنرآموز

آموزش دوخت شومیز ساده بدون الگو

دوخت شومیز مجلسی-هنرآموز

برای دوخت این شومیز ساده، مجلسی و ترند، از پارچه حریر استفاده شده است. به طور کلی انواع پارچه های ریزش دار برای تهیه این مدل شومیز مناسب هستند.

پارچه را به صورت چهارلا پهن کرده و سرکجی آن را بگیرید. برای گرفتن سرکجی حتما از گونیا استفاده کنید و به شیوه هایی مانند کشیدن تار یا پود پارچه اعتماد نکنید. این شیوه زمانی جواب می دهد که اطمینان داشته باشید که پارچه به صورت کاملا استاندارد و با دستگاه های دقیق بافته شده باشد. استفاده از این روش در پارچه های بافته شده غیراستاندارد، جز پشیمانی، حاصل دیگری ندارد؛ چرا که شما نخ تار یا پودی را در شرق پارچه میکشید و منتظرید که سر دیگر این نخ از نقطه مقابل یعنی قسمت غرب پارچه شروع به جمع شدن کند، در حالی که چند سانتیمتر بالاتر یا پایین تر از محل مورد نظر در پارچه، دچار کشیدگی می گردد و این یعنی فاجعه!

بعد از آن که سرکجی پارچه را گرفتید، 46 سانتیمتر از قسمت دولای بسته پایین بروید و سپس از این نقطه خطی به موازات عرض پارچه رسم کنید. برای رسم الگو، این خط را مبنا و راس پارچه در نظر بگیرید و مانند آموزش فوق، یقه ها را رسم کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت نظم دهنده

قدم اول رسم الگو-هنرآموز

رسم یقه ها-هنرآموز

از گوشه یقه 20 سانتیمتر در جهت عرض پارچه جلو بروید و سپس از این نقطه 4 سانتیمتر در جهت طول، پایین بروید. این نقطه را با خطی به گوشه یقه وصل کنید(خط شیب سرشانه).

شیب سرشانه-هنرآموز

از انتهای پارچه، 35 سانتیمتر از قسمت بسته پارچه به سمت باز آن رفته و علامت بزنید. این اندازه آزادی شومیز است. از این علامت ده سانت، ده سانت بالا بروید تا به انتهای خط سرشانه برسید. مانند تصویر، با کمک نقطه های مشخص کرده، انتهای سرشانه را به انتهای خط 35 سانتیمتری وصل کنید. دقت داشته باشید که این خط فرم هلالی داشته باشد و اوج هلال آن در قسمت کمر شومیز قرار بگیرد.

طراحی خط پهلو 1-هنرآموز

طراحی خط پهلو2-هنرآموز

مانند تصویر، از گوشه دولای بسته در طرف دیگر خط،  شعاع دایره به اندازه 30 سانتیمتر رسم کنید و سپس از روی خطوط پارچه را برش بزنید.

رسم الگوی آستین نیم کلوش-هنرآموز

آستین نیم کلوش-هنرآموز

یقه جلو را ویرایش کنید و با نوار اریبی از جنس خود پارچه یقه ها را تمیزدوزی کنید.

اصلاح یقه جلو-هنرآموز

تمیزدوزی یقه-هنرآموز

پارچه را چهارلا کرده و یک چهارم دایره با شعاع 22 سانتیمتر مانند تصویر رسم کرده و برش بزنید. سرشانه ها را به یکدیگر وصل کرده و چرخ کنید.

رسم الگوی کلوشی روی آستین-هنرآموز

دوخت سرشانه ها-هنرآموز

وسط نیم دایره ها را مشخص کنید و لبه آن ها را با کمک پایه لب تو، تمیزدوزی کنید.سپس نیم دایره کوچک تر را روی نیم دایره بزرگ تر قرار داده و مانند تصویر به هم وصل کنید.

وصل کلوشی ها به یکدیگر-هنرآموز

از سمت بیرون سرشانه، 2.5 سانتیمتر داخل شده و علامت بزنید. سپس از این علامت خطی به طول 30 سانتیمتر به سمت پایین رسم کنید. همین خط را در سرشانه دیگر نیز انجام دهید. نیم دایره های دوخته شده یا بهتر از بگوییم آستین ها را از قسمت صاف آن روی این خطوط قرار داده و دوخت بزنید. به هنگام دوخت، لبه پارچه را دو بار و در هر بار کمتر از نیم سانتیمتر تا بزنید تا تمیزدوزی شود.

محل دوخت آستین ها-هنرآموز

کلوشی ها یا آستین ها از نمای بالا-هنرآموز

دوخت کلوشی-هنرآموز

بالاتنه ها را از وسط تا کنید و از سمت دولای بسته 10 سانتیمتر به سمت دولای باز بروید و علامت بزنید. همین کار را در طرف دیگر بالاتنه ها نیز انجام دهید. بالاتنه ها را یک لا پهن کنید و در محل های علامت خورده، پیلی یا چین یک سانتیمتری ایجاد کنید.

ایجاد پیلی گام اول-هنرآموز

ایجاد پیلی گام دوم-هنرآموز

ایجاد پیلی گام سوم-هنرآموز

دو نوار به ابعاد 150 در 9 سانتیمتر از پارچه خود شومیز برای کمری برش بزنید. آن را از طول تا و اتو بزنید تا وسط آن مشخص باشد. دوخت این کمری، درست مانند دوخت کمری شلوار است. مانند تصویر یک طرف آن را به لباس دوخت بزنید. دو سر کمری را به سمت بیرون برگردانید و با فاصله نیم سانتیمتر از لبه بدوزید. گوشه های آن را قیچی کنید و آن را راسته کنید. با دوخت و برگرداندن دو سر کمری، به خوبی مسیر دوخت کمری مشخص می شود. شومیز مجلسی شما آماده است.

دوخت کمری1-هنرآموز

دوخت کمری2-هنرآموز

دوخت کمری3-هنرآموز

آموزش دوخت شومیز مانتویی

به طور کلی، شومیزی که بلندتر و آزادتر از شومیزهای دیگر باشد و حجاب کافی برای فضای بیرون از منزل را داشته باشد، شومیز مانتویی می گویند. تعریفی که امروزه به فراموشی سپرده شده است.

خلاصه

شومیزها، مانتوها، شلوارها و… که به صورت فری سایز، قابل استفاده هستند را می توان بدون الگو آماده کرد، پس بدون ترس، شروع کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *