آموزش خیاطی

دوخت مقنعه

دوخت مقنعه-هنرآموز
Rate this post

دوخت مقنعه مدرسه، اداری، فانتزی و… نیز مانند دوخت روسری و شال کاری راحت است که انجام آن در منزل و در کنار خانواده امکان پذیر است. همچنین برای دوخت این پوشش نیازی نیست که حتما در کلاس های آموزش خیاطی شرکت کنید.

اگر آموزش هایی مانند آموزش دوخت مقنعه بچه گانه، آموزش دوخت مقنعه تل دار یا به ویژه آموزش دوخت مقنعه فانتزی را با موفقیت پشت سر بگذارید، بدون شک در دوخت تمامی مدل های دیگر نیز توانا خواهید بود.

مقنعه ها در مدل های متنوع بسیاری تولید و روانه بازار می شوند. مدل هایی مانند کرواتی، نرگسی، چانه دار، لبنانی و… از جمله مدل های مقنعه است که می توانید بنا بر سلیقه خود، آن ها را برای دوخت انتخاب کنید.

در این مقاله از سایت هنر آموز ابتدا با دوخت چند مدل مقنعه آشنا خواهید شد و سپس به معرفی انواع مقنعه های موجود در بازار پرداخته خواهد شد. سعی شده است تا تمامی آموزش ها به روشی ساده و بدون تکلف ارائه گردد.

دوخت مقنعه ساده یا اداری

برای دوخت مقنعه اداری از ابعاد مختلفی پارچه استفاده می گردد. پارچه با متراژ 90 در 90 برای بچه ها و 120 در 120 برای بزگسالان برش داده می شود.

بعد از برش پارچه به ابعاد مورد نیاز، آن را از وسط تا بزنید تا سه گوش شود. از یک سمت پارچه که در دولای باز قرار دارد، به میزان 30 تا 35 سانتیمتر به اندازه بلندی سر پایین بروید و علامت بزنید.

مجدد از گوشه پارچه، این بار تا انتهای آن را اندازه گیری کنید. این مقدار را به علاوه 15 تا 20 سانتیمتر کنید. به اندازه عدد به دست آمده، از گوشه پارچه، بر روی دولای بسته جدا کرده و علامت بزنید. از این علامت خطی عمود بر آن به سمت داخل رسم کنید. طول این خط 3 تا 4 سانتیمتر باشد، کافی است. سپس از ادامه این خط، خطی دیگر به صورت هلالی رسم کرده و تا وسط مقنعه (قسمتی که روی سرشانه قرار می گیرد) به صفر برسانید. حال کار را برش بزنید.

نکته: اگر خط 3 یا 4 سانتیمتر گفته شده، رسم نگردد، خط هلالی تا خود دولای بسته ادامه پیدا می کند و قسمت پشت کار به صورت هفتی در خواهد آمد.

دوخت مقنعه ساده-هنراموز

طراحی پشت مقنعه-هنرآموز

برش مقنعه ساده-هنرآموز

بعد از برش پارچه، ابتدا باید جلوی مقنعه دوخته شود. از گوشه پارچه تا محل 30 تا 35 سانتیمتر را باز گذاشته و بعد از علامت تا پایان پارچه در قسمت پیش را چرخ کنید. قسمت دوخته شده را اتو بزنید تا کار برای دوخت بعدی آماده گردد.

سپس پایین مقنعه را چرخ کنید. می توانید از دوخت های مختلف در قسمت پایین آن استفاده کنید. همچنین می توانید لبه آن را دوبار، و هر بار نیم سانتیمتر، به داخل تا زده و دوخت بزنید. استفاده از پایه پیچ رول برای دوخت این قسمت نیز بسیار رایج است. در پایان حتما بر روی دوخت ها اتوی سرد و گرم بکشید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دستمال آشپزخانه

نکته: دوخت مقنعه مصری نیز عینا با روش فوق صورت میگیرد. تنها تفاوت در پشت مقنعه است. اغلب در مقنعه های مصری، پشت مقنعه را هلالی طراحی نمی کنند.

اتو بعد از هر دوخت-هنرآموز

دوخت مقنعه کرواتی

دوخت مقنعه کرواتی-هنرآموز

بعد از آن که دوخت مقنعه ساده را انجام دهید، برای دوخت مدل های دیگر راحت عمل خواهید کرد. دوخت مقنعه کرواتی یکی از این مدل ها است.

متراژ پارچه مورد نیاز برای دوخت این مدل مقنعه نیز مانند آموزش قبل است، یعنی پارچه 90 در 90 سانتیمتر برای بچه ها، 120 در 120 برای بزرگسالان. البته مقنعه هایی با ابعاد 150 در 150 سانتیمتر نیز در بازار به چشم می خورد.

بعد از برش پارچه به اندازه مد نظر خود، آن را از سمت پشت کار، به صورت مثلثی تا کنید به طوری که از لبه پارچه 10 تا 15 سانتیمتر فاصله داشته باشد (مانند روسری).

شیوه پهن کردن پارچه-هنرآموز

مقدار فاصله از لبه-هنرآموز

مانند تصویر زیر یکی از گوشه های راست یا چپ پارچه را بر روی گوشه مقابلش قرار دهید (یک دستک روسری را روی دستک دیگر قرار دهید).

تای دوم-هنرآموز

از ابتدای چهار لای بسته پارچه 30 تا 35 سانتیمتر (مقدار بلندی سر) به سمت پایین حرکت کرده و این محل را نشانه گذاری کنید. از این نقطه، 2 سانتیمتر به سمت داخل رفته و علامت بزنید.

از انتهای چهار لای بسته، از نقطه ای که جهت پارچه عوض شده است 4 تا 5 سانتیمتر داخل رفته و علامت بزنید. این علامت را با خطی هلالی به علامت 2 سانتیمتری در بالای پارچه وصل کنید تا کروات مقنعه شکل بگیرد.

تعیین محل کروات-هنرآموز

طراحی کروات مرحله اول-هنرآموز

محله دوم از طراحی کروات-هنرآموز

مجدد به قسمت چهارلای پارچه رفته و از ادامه علامت 2 سانتیمتری، 2 سانتیمتر دیگر داخل بروید (از چهارلای بسته مجموعا 4 سانتیمتر می شود) این نقطه را مشخص کنید. در پایین پارچه نیز از قسمت علامت 4 یا 5 سانتیمتری که رسم کرده بودید، 4 یا 5 سانتیمتر دیگر داخل شوید و علامت بزنید. دو نقطه جدید را نیز با خطی به یکدیگر وصل کنید اما این بار خط را مستقیم تا انتهای پارچه، ادامه دهید.

فضایی که بین دو خط رسم شده (خطی که جدیدا رسم گردید و خط هلالی که در ابتدا رسم شد) قسمت دور ریز مقنعه است. این قسمت را از مقنعه جدا کنید.

مرحله سوم-هنرآموز

مرحله چهارم-هنرآموز

مرحله پنجم-هنرآموز

مرحله ششم و پایانی طراحی کروات-هنرآموز

حذف دورریزها-هنرآموز

بعد از برش، یک تای پارچه را باز کنید تا دو کروات از یکدیگر جدا شوند. سپس کروات ها را دقیقا تا زیر چانه ( همان نقطه ای که ادامه کروات، هلالی شکل می شود) چرخ کنید. مجدد پارچه را به حالت قبل تا بزنید و از زیر چانه تا انتهای پارچه در قسمت جلو را نیز چرخ کنید.

دوخت جلوی مقنعه-هنرآموز

بعد از دوخت قسمت جلو مقنعه، آن را اتو بزنید. شما می توانید پشت مقنعه را مانند مقنعه ساده هلالی کنید یا که اجازه دهید همان طور به صورت گوشه دار بماند. لبه های پایین مقنعه را نیز مانند آموزش قبل تمیزدوزی کنید. دوخت مقنعه کرواتی در این مرحله به پایان می رسد. در هنگام استفاده از این مقنعه می توانید کروات آن را گره های مختلفی مانند پاپیون بزنید یا از گیره های تزئینی مخصوص استفاده کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت زیر قابلمه ای

نکته: اگر در همان ابتدای امر، دوخت کروات را تا زیر چانه متوقف نکنید و همان مسیر برش را تا انتهای پارچه دوخت بزنید، می توانید به عنوان روسری از آن استفاده کنید.

تمیزدوزی پایان کار-هنرآموز

دوخت مقنعه شالدار

مقنعه حجاب-هنرآموز

مقنعه شالدار در اصل همان مقنعه حجاب است که در زیر شال استفاده می شوند. این مقنعه ها از پارچه های کشی نازک مانند ریون تهیه می شوند تا حجم آن برای استفاده در زیر شال و روسری مناسب باشد.

در برخی تولیدی ها، شال را به این مدل مقنعه وصل می کنند، به همین دلیل با نام مقنعه شالدار نیز شناخته می شوند.

دور سر را اندازه بگیرید. عدد حاصله را بر 2 تقسیم کرده و سپس منهای 4 سانتیمتر کنید. دلیل این امر، کشی بودن پارچه است. در این آموزش این عدد 24 سانتیمتر است.

نحوه اندازه گیری بلندی سر-هنرآموز

بر روی دولای بسته پارچه 50 سانتیمتر پایین رفته و علامت بزنید. از یک سر این خط، خطی به طول 24 سانتیمتر و به صورت عمود بر آن رسم کنید. از سر دیگر آن، خط عمود دیگری به طول (24+15) سانتیمتر رسم کنید (در اینجا 39سانتیمتر می شود). در حقیقت همان حاصل یک دوم دور صورت منهای 4 را با 15 جمع کنید، یعنی 15 عددی ثابت است.

از انتهای خط 24 سانتیمتری، خطی عمود به اندازه 5 سانتیمتر رسم کنید (زیر چانه)، سپس این خط را به خط 39 سانتیمتری وصل کنید و در پایان، گوشه 90 درجه بین این دو خط را گرد کنید (خط 39 سانتیمتری محل وصل شال به مقنعه است)

برای نقاب مقنعه، مستطیلی به طول (اندازه دور صورت منهای  سانتیمتر) 52 و عرض 16 سانتیمتر بر روی پارچه رسم کنید. پارچه را دولا کنید و مانند تصویر قسمت روی آن را به صورت هلالی طراحی کنید. هرچقدر هلال از قوس کمتری برخوردار باشد، وصل و دوخت نقاب به مقنعه نیز آسان تر خواهد بود.

رسم الگو-هنرآموز

 پارچه نقاب و پارچه بدنه مقنعه را برش بزنید. دور تا دور هلال را چرخ کنید، سپس آن را تا زده و وسط آن را چرت بزنید. وسط مقنعه در قسمت سر یعنی وسط خط 24 سانتیمتری را نیز چرت بزنید. وسط نقاب را بر روی وسط مقنعه در قسمت راسته آن قرار داده و با سوزن ته گرد آن را ثابت کنید، سپس کار را چرخ کنید.

بعد از دوخت، نقاب را به سمت مخالف برگردانید و اتو بزنید تا کاملا بر روی مقنعه بخوابد.

بعد و قبل از نقاب، پارچه مقنعه آزاد و بدون دوخت مانده است، لبه این بخش ها را به داخل تا بزنید و از قسمت روی کار، دوخت بزنید.

پارچه ای به طول 150 سانتیمتر و عرض دلخواه برای دوخت شال برش بزنید. سه طرف (دو طول و یک عرض) آن را به داخل تا زده و تمیزدوزی کنید. قسمت ندوخته (عرض شال) را روی خط 39 سانتیمتری گذاشته و دوخت بزنید. اگر عرض شال از خط، بلند تر باشد، با استفاده از پیلی، آن را اندازه کنید. بعد از وصل شال به مقنعه، باید قسمت جلوی مقنعه دوخته شود. برای این کار، ادامه شال را جمع کنید و در وسط مقنعه قرار دهید. درز روبرو را بر روی درزی که به شال دوخته شده است، قرار دهید (شال مابین مقنعه قرار میگیرد). هر دو درز را به یکدیگر چرخ کنید و تمیزدوزی لبه پایین مقنعه را نیز مانند دو آموزش قبل انجام دهید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت عبا بدون الگو

وصل شال و مقنعه حجاب-هنرآموز

دوخت پایانی-هنرآموز

مقنعه شالدار-هنرآموز

مقنعه چه نوع پوششی است؟

مقنعه پوششی است که برای پوشاندن سر و گردن در کشورهای اسلامی توسط بانوان استفاده می گردد. در ایران از این پوشش در محیط های اداری و رسمی مانند ادارات، مدارس و… بیشتر استفاده می شود.

مقنعه ها در مدل های زیادی طراحی و دوخته می شوند. نوع پفی و چانه دار از قدیمی ترین مدل های مقنعه هستند که امروزه فقط به هنگام نماز و محیط های رسمی، از آن ها استفاده می شود. مدل هایی مانند پروانه ای، مصری و امثالهم اختراع طراحان امروزی است که مطابق با سلیقه نسل امروز طراحی شده اند.

اگر قصد خرید مقنعه دارید، بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا با این پوشش دچار مشکل نگردید.

جنس مقنعه

استفاده روزمره از مقنعه، باعث مات و پرزی شدن آن در اثر شستشوهای مکرر می شود. نمی توان جلوی این روند را بگیرید اما می توانید سرعت آن را کم کنید. اگر از پارچه هایی با جنس های اعلا که گران تر از دیگر پارچه های مناسب دوخت مقنعه هستند، استفاده کنید، به راحتی می توانید تا چندین ماه از آن استفاده کنید.

اهمیت فرم سرشانه در انتخاب سایز مقنعه

افراد ریز جثه و لاغر بهتر است از مقنعه هایی با سایز متوسط استفاده کنند. مقنعه های بلند که تا روی بازو را می پوشاند، این افراد را کوتاه و فربه نشان می دهد.

برعکس استفاده از مقنعه بلند برای افراد درشت یا افرادی که دارای سرشانه های عریض هستند، مناسب است تا آن ها را لاغرتر نشان دهد.

بهترین روش نگهداری مقنعه

برای افزایش ماندگاری مقنعه ها که اکثرا از پارچه های نخی تهیه می شوند، حدالامکان از مواد شوینده ای که دارای ترکیبات ساده تری نسبت به دیگر شوینده ها هستند، استفاده کنید.

همچنین چه به هنگام شستشو و چه در زمان اتو، مقنعه را پشت و رو کنید تا بور نشود و بر روی آن برق نیفتد.

خلاصه

در مقاله امروز از سایت هنرآموز به آموزش دوخت سه مدل مقنعه رایج در بازار پرداخته شد. دوخت مدل های دیگر مانند دوخت مقنعه نماز یا همان دوخت مقنعه چانه دار، دوخت مقنعه لبنانی، دوخت مقنعه ابری و… نیز مانند مدل های آموزشی در این مقاله در سه سایز انجام می شود. سایز 90 در 90، 120 در 120 و در موارد نادر 150 در 150، سه سایزی هستند که به عنوان ابعاد استاندارد در اغلب تولیدی ها لحاظ می گردند. در دسترس قرار داشتن آموزش هایی مانند آموزش دوخت مقنعه، فرصت خوبی است تا میزان توانایی و علاقه خود به هنر خیاطی را بسنجید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *