آموزش خیاطی

دوخت و دوز با پارچه های اضافی

دوخت و دوز با پارچه های اضافی-هنرآموز
4/5 - (7 امتیاز)

دوخت و دوز با پارچه های اضافی، برای بسیاری از بانوان جذاب می‌ باشد. چون پارچه هایی که از دوخت انواع لباس اضافی مانده اند، می توانند برای دوخت وسیله ای دیگر استفاده شوند. در این مقاله، آموزش های مفید و کاربردی ارائه می‌ شود که شما می توانید با هر پارچه اضافه ای که دارید، آن ها را بدوزید. پس با این آموزش جذاب با ما همراه باشید.

آموزش دوخت رومیزی با تکه پارچه های مبلی

پارچه های مبلی، پارچه هایی ضخیم و بسیار گران قیمتی هستند که از نخ های درجه‌ یک ابریشمی و… تولید شده اند. این پارچه ها برای دوخت انواع رومیزی عسلی و… استفاده می‌ شود. در صورتی که در منزل مقداری از پارچه های رومبلی اضافی دارید، می توانید از آن رومیزی تکه دوزی، بدوزید.

رومیزی تکه دوزی، از به هم پیوستن تکه های پارچه ای مربعی، مستطیلی، مثلثی و دایره به دست می آید که می‌ تواند این تکه ها در رنگ بندی مختلفی باشند.

برای دوخت این نوع رومیزی، باید به مقدار پارچه ای که دارید توجه کنید. پارچه شما اگر در اندازه کوچکی باشد، می توانید پارچه های ساده یا طرح دار دیگری را با آن ترکیب کنید و رومیزی چهل تکه را بدوزید.

روی یک کاغذ الگو، مربعی به اندازه 10 در 10 سانتی متر یا مستطیلی به اندازه 10 در 15 سانتی متر برش بزنید. باید در دوخت این رومیزی، یک طرح مربعی یا مستطیلی را انتخاب کنید. بعد از برش الگو، آن را روی پارچه می گذاریم، سوزن ته گرد می زنیم و بدون جای دوخت، برش می زنیم. حداقل از دو طرح پارچه در دوخت این رومیزی استفاده کنید.

مربع ها را در کنار یکدیگر قرار می دهید و تنها یک ضلع آن ها را به همدیگر وصل می کنید. با فاصله نیم سانتی متر با بخیه ریز دوخت می زنید. بهتر از بعد از هر بار وصل کردن یک مربع به مربع دیگری، اتو بزنید و سپس دوخت تکه بعدی را شروع کنید.

در آموزش خیاطی، برای تکه دوزی، تکه های پارچه ای بیشتری استفاده می‌ شود. به اندازه ابعاد رومیزی، می توانید تکه های پارچه بیشتری را برش بزنید و بدوزید. رومیزی شما در این حالت، شکل مربعی و مستطیلی خواهد داشت.

توجه کنید که در دوختن تکه ها به یکدیگر، پارچه های یک شکل، به یکدیگر دوخته نشود و هر تکه پارچه طرح دار، به چهار تکه پارچه غیر هم شکل دوخته شود.

بعد از دوخت رومیزی، باید آن را لایه کوبی کنید. قبل از لایه کوبی، درزهای دوخته شده را از وسط باز کنید و به صورت تمیز و کامل اتو بزنید. سپس لایه کاغذی یا لایه حریر سفید را به اندازه رومیزی برش بزنید و با دقت کامل آن را به پشت رومیزی با اتو بچسبانید.

بعد از لایه کوبی، پشت آن ها آسترکشی می کنیم. شما می توانید از پارچه معمولی ساده و بدون طرح و یا پارچه آستری رویال، برای آسترکشی استفاده کنید. آستر را دقیقا اندازه رومیزی برش می زنید. روی آستر را به روی رومیزی قرار می دهید. دور تا دور آن را با فاصله نیم سانتی متر چرخ می کنید. ده سانتی متر را نمی دوزید تا به راحتی کار را به رو برگردانید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت ملحفه تشک

بعد از برگرداندن پارچه به رو، قبل از دوختن درز ده سانتی متری باز مانده، دور تا دور آن را اتو می زنید. و سپس ده سانتی متر را با سوزن و نخ همرنگ با دست به صورت تمیز پس دوزی می کنید.

 ساخت پادری تکه دوزی با پارچه های دورریختنی

برای دوختن پادری در طرح تکه دوزی، می توانید به روش بالا عمل کنید. به پارچه هایی در طرح و جنس مختلف نیاز داریم. بهتر است جنس پارچه ها ضخیم باشد تا پادری شما، ضخامت مناسبی داشته باشد. آن ها را به تکه های مربعی، مستطیلی و یا مثلثی با ابعاد 10 در 10 یا 10 در 15 سانتی متر برش بزنید و طبق روش بالا، بدوزید. لایه کوبی و آسترکشی این پادری فراموش نشود.

می توانید یک لایه فوم یا اسفنج متری را بین پادری پارچه ای لایه کوبی شده و آستری قرار دهید. این کار باعث می‌ شود تا پادری شما، ضخامت بالایی داشته باشد. حتما برای آستری این پادری، از پارچه های تک رنگ و ساده مانند چلوار استفاده کنید. پارچه های آستری رویال، برای پادری مناسب نمی باشند و عمر کوتاهی خواهند داشت.

آموزش دم کنی

آموزش دم کنی-هنرآموز

از پارچه های رنگی برای دوخت و دوز با پارچه های اضافی، استفاده زیادی می‌ شود. دم کنی از وسیله های آشپزخانه می‌ باشد که در رنگ های جذاب دوخته می‌ شود. شما با داشتن پارچه های رنگ روشن یا تیره اضافی، می توانید یک دم کنی زیبا و جذاب داشته باشید.

الگو دمکنی-هنرآموز

برای دوخت دمکنی به پارچه، نوار اریب پارچه ای و اسفنج متری نیاز داریم که شما می توانید برای کیفیت بالای دم کنی، از پارچه های نخی آبگیری بالایی دارند، استفاده کنید.

پارچه مورد نیاز برای دوخت دم کنی، در اندازه چهل الی پنجاه سانتی متر می‌ باشد. دم کنی بزرگ یا کوچک باید به اندازه قطر درب قابلمه بزرگ یا کوچک باشد. شما اندازه قطر قابلمه را می گیرید و روی یک کاغذ، دایره ای به قطر اندازه درب قابلمه می کشید و برش می زنید. ما از این دایره به یک عدد روی پارچه برش می زنیم. یک عدد از این دایره نیز روی اسفنج متری برش می زنیم.

سپس طبق شکل، الگوی دایره ای را برش می زنید و از این تکه، دو عدد روی پارچه برش می زنید. ابتدا باید اسفنج را به پارچه دایره ای وصل کنیم. شما می توانید با دوخت های عمودی به فاصله پنج سانتی متر، دوختی را روی پارچه و اسفنج ایجاد کنید و یا دور تا دور پارچه را بدوزید تا به اسفنج متصل شود.

حالا تکه های نیم دایره ای را درست روبروی هم، روی پارچه دایره ای قرار می دهیم و می دوزیم. از نوار اریب برای پاکدوزی دور دم کنی استفاده می کنیم. شما می توانید پارچه دایره ای را از یک طرح و رنگ پارچه و تکه های نیم دایره ای را از پارچه های دیگری برش بزنید و بدوزید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت کاور لباسشویی

آموزش جامدادی پارچه ای

شما می توانید جهت دوخت و دوز با پارچه های اضافی، یک جامدادی زیبای بدوزید. استفاده از پارچه‌ های ضخیم مانند لی یا کتان برای دوخت جامدادی، مناسب می‌ باشد.

آموزش جامدادی پارچه ای-هنرآموز

برای این کار، نیاز به پارچه ای به عرض 17 سانتی متر و طول 28 سانتی متر و یک زیپ معمولی داریم. پارچه را از طول تا می زنید  زیپ را بین لبه های عرضی پارچه قرار می دهیم و هر لبه را به یک طرف زیپ می دوزیم.

سپس پارچه را به پشت بر می گردانیم. زیپ را می بندیم. و دو طرف باز پارچه را با چرخ، دوخت می زنیم. بعد از چرخ کردن. هر گوشه از جامدادی را به صورت اریب تا می کنیم به صورتی که در گوشه ها یک مثلث ایجاد شود و درز دوخته شده در وسط مثلث قرار بگیرد. هر چهار گوشه را طبق تصویر به طول چهار الی پنج سانتی متر می دوزیم. قسمت های اضافی مثلثی را برش می زنیم. شما می توانید برای پاکدوزی درزها، از نوار اریب استفاده کنید.

دوخت جامدادی پارچه ای-هنرآموز

حالا زیپ را باز می کنیم، جامدادی را به رو برمی گردانیم و زیپ را می بندیم. جامدادی زیبای شما آماده است

آموزش جاسوزنی

آموزش جاسوزنی-هنرآموز

برای دوخت و دوز با پارچه های اضافی که در اندازه 20 تا 30 سانتی متر می‌ باشند، می‌ توان دوخت جاسوزنی را انتخاب کرد. شما با داشتن یک جاسوزنی زیبا، می توانید سوزن ته گردها را در آن فرو کنید تا از گم شدن آن جلوگیری شود. جاسوزنی یک وسیله بسیار کاربردی برای خیاطان می‌ باشد.

برای این کار، پارچه موردنظر را دو عدد در ابعاد 15 در 15 برش بزنید. پارچه ها را رو به رو قرار دهید و دور تا دور آن را بدوزید. یک طرف مربع را باز بگذارید. آن را به رو برگردانید. داخل آن را با پشم شیشه، پشم گوسفندی و یا پنبه پر کنید. بعد از پر شدن کامل مربع دوخته شده، یک طرف باز مانده آن را با دست کوک بزنید.

شما برای زیبایی بیشتر جاسوزنی، می توانید از هر تکه مربعی را از یک طرح پارچه انتخاب کنید. همچنین با تهیه یک نوار پارچه ای به طول 80 الی 90 سانتی متر، دور تا دور جاسوزنی را لبه دوزی کنید.

پارچه نواری را از عرض به اندازه 5/1 سانتی متر تا می زنید و در هنگام دوخت دور تا دور مربع، آن را با پارچه اصلی جاسوزنی می دوزید. یعنی پارچه نواری در داخل دو لای مربع قرار می گیرد و لبه های تکه مربعی با لبه های نواری به صورت همزمان چرخ می‌ شود.

آموزش کیف مداد رنگی

آموزش کیف مداد رنگی -هنرآموز

بسیاری از افرادی که در کار طراحی هستند، با مداد رنگی های زیادی سر و کار دارند که در صورت نداشتن نظم، تعدادی از آن همیشه گم می‌ شود. در آموزش دوخت و دوز با پارچه های اضافی، می خواهیم یک مدل کیف برای مداد رنگی بدوزیم که علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی بسیار زیادی دارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کرست

برای این کار، به یک پارچه زیبا و رنگی و یک پارچه ساده بدون طرح نیاز داریم. این دو پارچه باید از نظر اندازه، یک اندازه باشند. همچنین به یک عدد دکمه فشاری و یک عدد کش سفید یا مشکی دو سانتی نیاز داریم.

پارچه ساده را به عرض طول مواد رنگی + 3 سانتی متر برش می زنیم. طول این پارچه بستگی به تعداد مداد رنگی های شما دارد. ابتدا کش موردنظر را در وسط لبه پارچه قرار می دهیم و یک دوخت عمودی روی کش به اندازه دو سانتی متر می زنیم. سپس حدود یک سانتی متر فاصله می گذاریم و دوخت بعدی را روی کش به اندازه دو سانتی متر طبق تصویر می زنیم.

این مورد را به اندازه تعداد مداد رنگی ها ادامه می دهیم. می تواند تعداد دوخت های روش کش 11 یا 23 عدد باشد تا برای مدادهای 12 تایی یا 24 تایی مناسب باشد. بعد از تمام کردن دوخت کش ها  لبه کش را مانند اول کش، به پارچه دوخت می زنیم و از همان قسمت، مابقی پارچه را برش می زنیم.

حالا پارچه طرحدار را هم به اندازه پارچه ساده دوخته شده برش می زنیم. بهتر است پشت پارچه ساده، لایی حریر بزنیم تا ایستایی بهتری داشته باشد. بعد از لایه کوبی کردن پارچه ساده، روی پارچه طرحدار را روی قسمت کش دوزی پارچه ساده قرار کی دهیم و دور تا دور آن را می دوزیم، مقداری را باز می گذاریم تا کیف را به رو برگردانیم.

در این حالت، می توانید از یک جفت یا دو جفت دکمه فشاری استفاده کنید و این دکمه ها را به وسط لبه های عرض کیف یا دو گوشه بالا و پایینی کیف بدوزید که بعد از قرار دادن مدادها در هر قسمت از کش، کیف را لول کنید و دکمه ها را روی هم قرار دهید و ببندید.

آموزش کش مو

پارچه های ساده و رنگی لطیف، برای دوختن کش مو بسیار کاربردی هستند. برای دوخت کش موی جذاب، نیاز به پارچه ای لطیف مانند ساتن در ابعاد 20 در 5 سانتی متر داریم. کش یک سانتی متری به طول ده سانتی متر تهیه کنیم. اول و آخر پارچه را به هم متصل می کنیم. کش را از لبه به هم می دوزیم تا دایره شکل شود. پارچه نواری را از عرض به پشت تا می زنیم و کش را در داخل پارچه قرار می دهیم. پارچه را از عرض تا می زنیم و کش را در داخل آن قرار می دهیم و لبه طولی پارچه را نیش بخیه می زنیم به طوری که کش داخلی، زیر سوزن چرخ خیاطی قرار نگیرد و دوخته نشود.

سخن نهایی

دوخت و دوز با پارچه های اضافی، یک کار زمان‌ بر اما جذابی می‌ باشد که برای بانوان باسلیقه، جذابیت بسیار زیادی دارد. سایت هنرآموز با آموزش‌ های ساده و راحت در این مقاله، از دور ریختن پارچه های اضافی شما جلوگیری می‌ کند. شما می توانید با این آموزش ها، ایده های جذابی را برای دوخت و دوز با پارچه های اضافی، به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *