آموزش خیاطی

دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی

دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی-هنرآموز
3/5 - (4 امتیاز)

فیلم اموزش جیب تک فیلتاب و دو فیلتاب به روش اسان

دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی را می توانید در این مقاله فرابگیرید. جیب های فیلتابی، به جیب هایی اطلاق می شود که دوخت آن ها از داخل لباس صورت می گیرد. این جیب ها در دو نوع یک لبه و دو لبه که به اسم های تک فیلتابی و دوفیلتابی هم شناخته می شوند، آماده می گردند. عناوین آموزشی امروز سایت هنر آموز شامل آموزش جیب تک فیلتاب کیسه دار، دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی و آموزش جیب دو فیلتاب به روش آسان هستند تا دوستانی که آموزش خیاطی ندیده اند هم بتوانند  به راحتی این جیب ها را بدوزند.

آموزش دوخت جیب تک فیلتابی روی مانتو

به طور کلی برای دوخت جیب تک فیلتاب، عرض جیب 3 سانتیمتر است و طول آن براساس سلیقه مصرف کننده تعیین می شود، اما در دوخت جیب تک فیلتابی به روش تولیدی،  طول جیب را 14 سانتیمتر در نظر می گیرند. در این آموزش نیز ابعاد جیب به روش تولیدی ها انتخاب شده است.

ابتدا محل جیب را بر روی لباس تعیین کرده و علامت بزنید. سپس مستطیلی به ابعاد 14 در 3 سانتیمتر را بنابر سلیقه تان به صورت اریب یا صاف در محل جیب رسم کنید. حال مانند تصویر، مستطیل را به دو بخش تقسیم کنید.

طراحی جیب-هنرآموز

سپس دو مستطیل به ابعاد 18.5 در8.5 سانتیمتر و 18 در 6 سانتیمتر برش بزنید. مستطیل بزرگتر را از وسط تا کنید به طوری که روی کار، به سمت داخل قرار بگیرد. دوسر مستطیل را چرخ کنید و سپس کار را برگردانید. مستطیل نهایی باید 18 در 4 سانتیمتر باشد. نیم سانتیمتر در طول و نیم سانتیمتر در عرض به عنوان حق دوخت استفاده شده است.

قسمت پشت مستطیل دیگر را لایی بچسبانید، ابعاد لایی نیز همان ابعاد مستطیل است.

فیلتاب جیب-هنرآموز

مستطیل لایی خورده را در قسمت بالای جیب به طوری که لبه آن مماس با خط وسط مستطیل جیب باشد و مستطیل دیگر را در پایین جیب و مماس با همان خط وسط مستطیل جیب، قرار دهید. دقت داشته باشید که قسمت باز مستطیل را بر روی خط قرار دهید و دولای بسته، آزاد باشد.

سپس مستطیلی به ابعاد 1.5 در 14 سانتیمتر(نصف عرض مستطیل جیب) از سمت لبه پارچه هایی که بر روی جیب قرار داده اید، رسم کنید به طوری که این دو در کنار یکدیگر، مشابه همان مستطیل جیب باشد.

دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی-هنرآموز

دو مستطیل را از قسمت طول آن ها، چرخ کنید (خطوط خودکاری در تصویر). دقت داشته باشید که حتی یک میل عقب تر یا جلوتر از نقطه پایانی خطوط، دوخت نزنید تا درگیر تبعات بعد از آن نشوید.

دوخت فیلتاب-هنرآموز

در این مرحله از کار، دو لبه مستطیل دوخته شده را برگردانید تا خط وسط مستطیلی که بر روی جیب رسم کرده بودید، در معرض دید باشد. با یک قیچی تیز، تکرار می شود با یک قیچی تیز، وسط این خط را بشکافید، سپس به طرفین حرکت کنید و یک و نیم سانتیمتر مانده به انتهای کار، قیچی را متوقف کنید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت دامن فون ساده

سپس از این نقطه یک بار به گوشه سمت راست مستطیل و یکبار به گوشه سمت چپ آن رفته و برش دهید. انتهای برش تان، دقیقا گوشه مستطیل ها باشد نه کمتر و نه بیشتر (دلیل اصرارمان برای استفاده از یک قیچی تیز، جلوگیری از خطاهایی است که اغلب به هنگام استفاده از قیچی کند، پیش می آید). بعد از اتمام شکافتن، تمام کار را به داخل شکاف ببرید. ادامه کار در پشت پارچه انجام می شود.

محل شکافتن جسب-هنرآموز

طریقه شکافتن گوشه ها-هنراموز

بعد از برگرداندن جیب به پشت لباس، دو مثلث در دو سر مستطیل که بعد از شکافتن جیب، به وجود آمده اند را مانند تصویر به فیلتاب جیب بدوزید. برای آن که حالت جیب را بر روی لباس حفظ کنید و همچنین ادامه روند دوخت در پشت لباس را تسریع ببخشید، می توانید بعد از برگرداندن کار و مرتب کردن پشت کار، روی جیب را اتو بزنید تا جیب در از جای خود تکان نخورد. این روش بهتر از استفاده سوزن و سنجاق برای فیکس کردن کار است.

دوخت مثلثی ها-هنرآموز

آخرین مرحله در دوخت جیب تک فیلتاب و دیگر جیب ها، دوخت کیسه برای آن هاست. برای این کار هم می توانید از پارچه یک مستطیل برای مثال در ابعاد 40در 20 یا دو مربع به ابعاد 20 در 20 سانتیمتر برش بزنید. استفاده از کیسه با برش مستطیلی متداول تر است.

بعد از برش کیسه، یک سر آن را به لبه یک فیلتاب و سر دیگر را به سر فیلتاب دیگر سنجاق کنید مانند تصویر. دو لبه کیسه و فیلتاب ها را چرخ کنید و دوخت درزهای کیسه را نیز در امتداد خط دوخت مثلث ها انجام دهید.

 محل دوخت کیسه جیب-هنرآموز

دوخت کیسه ها-هنرآموز

آموزش گام به گام دوخت جیب فیلتاب (دو فیلتاب)

در این بخش به آموزش دوخت جیب دوفیلتاب به صورت مزونی و آسان تر از دیگر روش ها، پرداخته شده است.  

ابتدا محل جیب بر روی لباس را مشخص کنید. از پارچه لایی، مستطیلی به ابعاد مثلا 5 در 18 سانتیمتر برش بزنید و در قسمت پشت محل جیب، داخل لباس، بچسبانید. دقت داشته باشید که قبل از استفاده از اتو برای چسباندن لایی بر روی لباس، حرارت اتو را چک کنید تا مانع خطا به هنگام اتوکشی شوید. اگر حرارت زیاد باشد و لایی بسوزد یا جمع شود، اجزای لایی به خورد پارچه رفته و تمیز کردن آن بسیار زمانبر خواهد بود.

در محل جیب، روی لایی، خطی به طول 14 سانتیمتر رسم کنید. از ابتدا و انتهای این خط، یک سانتیمتر به طرفین رفته و علامت بزنید (خط نکشید فقط نقطه بگذارید). از دو سر خطی که در ابتدا رسم کرده اید، به اندازه 1.5 سانتیمتر به سمت وسط خط برگردید و علامت بزنید. این علامت را با خطوطی به دو نقطه مشخص شده در ابتدا یا انتهای خط اصلی، وصل کنید. این کار را با سر دیگر خط اصلی نیز انجام دهید. این خطوط در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت مانتو ابروبادی

مانند تصویر، ابتدا وسط خط را بشکافید و سپس به سمت انتها و ابتدای خط بروید. در محل تقاطع سه خط، دو خط قرمز رنگ را برش بزنید.

چسباندن لایی در محل جیب-هنرآموز

خطوط شکافتن جیب-هنرآموز

برش محل جیب-هنرآموز

دو مستطیل به ابعاد لایی، از پارچه ای که برای فیلتاب جیب در نظر گرفته اید، برش بزنید. آن ها را روی هم بگذارید و از وسط در راستای طول مستطیل چرخ کنید. سپس دو ضلع طولی هر مستطیل را روی یکدیگر قرار دهید. به عبارتی دیگر، هر مستطیل را به صورت جداگانه از وسط تا کنید، تا کوک های میانی دوخت در معرض دید قرار بگیرند.

فیلتاب های جیب-هنرآموز

حال لباس را از قسمت راسته بر روی فیلتاب ها قرار دهید به طوری که محل شکافته شده جیب، مماس با خط دوخت بین فیلتاب ها باشد.

قرارگیری صحیح فیلتاب ها-هنرآموز

سپس گوشه های مثلثی را مانند تصویر، از روی لباس به سمت پشت لباس برگردانده و چرخ کنید.

وصل فیلتاب به لباس-هنرآموز

بعد از دوخت مثلثی ها به فیلتاب، دو لبه ای که مابین آن ها در قسمت روی لباس بودند، را هم به پشت لباس برگردانید و بعد از رسم خط دوخت مانند تصویر، آن ها را نیز چرخ کنید.

برگرداندن لبه شکاف به داخل لباس-هنرآموز

دوخت لبه شکافته شده-هنرآموز

سپس قسمت های اضافی فیلتاب را قیچی کنید. روی جیب را، هم از قسمت رو و هم از قسمت پشت لباس، اتو بخار و سپس اتوی سرد بکشید.

حذف قسمت های اضافی-هنرآموز

مستطیلی به ابعاد فرضی 15 در 30 سانتیمتر برش بزنید. بهتر است جنس این مستطیل از یک پارچه سبک مانند آستری باشد تا جیب سبک شود. هر سر این مستطیل را به یک فیلتاب وصل کرده و چرخ کنید. طرفین آن ها را نیز در امتداد دوخت مثلثی ها، بدوزید و سپس اضافه های کیسه جیب را قیچی کنید. در پایان، کار را به رو برگردانده و با کمک بشکاف، کوک های بین دو فیلتاب را باز کنید.

محل وصل کیسه جیب به فیلتاب-هنرآموز

پاکتی های جیب-هنرآموز

دوخت کیسه یا پاکتی-هنرآموز

بازکردن کوک های بین دو فیلتاب-هنرآموز

نکته

عده ای دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی را نیز مانند روش استفاده شده در آموزش فوق می دانند، اما عده ای دیگر شیوه های معمول که اغلب برای دوخت این جیب استفاده می کنند را همان شیوه مورد استفاده در سری دوزی ها می دانند.

آموزش جیب تک فیلتاب به روش آسان همراه با زیپ

جیب فیلتابی زیپدار-هنرآموز

برای دوخت جیب تک فیلتاب زیپدار، ابتدا محل جیب را مشخص کنید و سپس مستطیلی به ابعاد 14 در 3سانتیمتر رسم کنید. همانند آموزش اول، وسط این مستطیل را پیدا کنید و از آن خطی در راستای طول آن رسم کنید. حال مستطیلی به ابعاد فرضی 16 در 4 سانتیمتر را از پارچه ای که برای فیلتاب انتخاب کرده اید، برش بزنید. این مستطیل را از وسط تا کنید به صورتی که راسته پارچه به سمت داخل باشد. سپس دو سر آن را چرخ کرده و پارچه را برگردانید. اگر از پارچه هایی مانند کرپ استفاده می کنید، حتما به این مرحله که رسیدید، آن را اتو بزنید تا به راحتی اندازه گیری و دوخت را ادامه دهید. 

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت زیر قابلمه ای

تکه ها لازم-هنرآموز

در این مرحله، سر دوخته شده فیلتاب یا همان مستطیلی که راسته کردید، را روی جیب و مماس با ضلع بالایی مستطیل رسم شده بر روی لباس قرار دهید. زیپ را نیز مماس با ضلع دیگر مستطیل و به صورت پشت و رو قرار دهید. مانند آموزش اول، مستطیل روی فیلتاب پارچه ای و زیپ را رسم کنید و دوخت دو ضلع و شکافتن جیب را انجام دهید.

دوخت فیلتاب و زیپ به لباس-هنرآموز

قیچی خط میانی-هنرآموز

جیب را به داخل لباس برگردانید و قبل از آنکه مثلثی ها را به فیلتاب و زیپ دوخت بزنید، فیلتاب پارچه ای را از قسمت روی لباس تنظیم کنید و سپس با سنجاق آن را ثابت کنید. در زمان دوخت زیپ، برای اینکه سوزن به هنگام رد شدن از روی دندانه های زیپ آسیب نبیند، بهتر است به صورت دستی این قسمت را چرخ کنید. در پایان کیسه های جیب را نیز به شیوه های متداول وصل کرده و چرخ کنید.

برگرداندن کار به داخل-هنراموز

مرتب کردن ظاهر جیب-هنرآموز

فیکس کردن جیب قبل از دوخت اصلی-هنرآموز

دوخت نهایی-هنرآموز

دوخت جیب تک فیلتاب به روش تولیدی

دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی-هنرآموز

برای دوخت این مدل جیب به روش سری دوزی و در حجم زیاد، نیاز به الگوی فیلتاب جهت کنترل مدام جیب در حین دوخت دارید. الگوی فیلتاب همان مستطیل 14 در 3 سانتیمتری است که بر روی مقوا رسم شده و برش می خورد. استفاده از آن در حین کار، نیاز به صرف زمان برای خط کشی خطوط دوخت را از بین می برد. البته ناگفته نماند که این روش در دوخت های مزونی نیز کاربرد دارد.

در این روش، بعد از مشخص کردن محل جیب، الگوی فیلتاب را در آن محل قرار داده و مستطیلی به ابعاد آن رسم می کنند. سپس مستطیلی به ابعاد فرضی 18 در 8 سانتیمتر از پارچه برش زده ، دو سر آن را دوخته و  بعد راسته می کنند. الگوی فیلتاب را روی این مستطیل گذاشته و حدود آن را مشخص می کنند.

الگوی فیلتاب جیب-هنرآموز

استفاده از الگو در تمام مراحل-هنرآموز

سپس کیسه های جیب را برش می زنند و فیلتاب پارچه ای را به سر یکی از آن ها می دوزند. سپس کیسه را پشت و رو کرده و سرکیسه را مماس با خط میانی مستطیل روی لباس قرار می دهند. کیسه دیگر را در مقابل کیسه اول قرار داده و چرخ می کنند. وسط مستطیل را شکافته و کار را به پشت لباس انتقال می دهند. در نهایت مثلثی ها و کیسه ها یا همان پاکتی های جیب را می دوزند. چرخکاران در هر مرحله از دوخت به جای استفاده از متر، با الگو، صحت و سقم کار را ارزیابی می کنند.

دوخت پاکتی به فیلتاب-هنرآموز

نحوه قرارگیری پاکتی ها-هنرآموز

نمای داخلی جیب-هنرآموز

مرحله پایانی دوخت-هنرآموز

برای دوخت جیب دو فیلتابی به روش تولیدی نیز همانند آموزش فوق، نیاز به استفاده از الگو به جای متر در حین کار است.

خلاصه

جیب از مهم ترین قسمت های لباس است که به دلیل اینکه روی کار قرار دارد، لازم است که دوخت آن بدون هیچ خطایی انجام گیرد. فراگیری دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی برای آن دسته از عزیزانی که با تولیدی ها همکاری دارند، یک ضرورت است. با تمرین دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی و مزونی به راحتی می توانید در فراگیری آموزش دوخت فیلتابی با سر جیب، دوخت فیلتابی دکمه و… موفق عمل کنید.

 

2 نظر در “دوخت جیب فیلتابی به روش تولیدی

  1. مینا گفت:

    سلام
    ممنون
    فقط بنظرم یکم سخت بود
    اگه لطف کنین این مدل جیب رو دوختشو از طریق کلیپ بذارین ممنون میشم
    سایت تون و محتوا خیلی خوبه تشکر

    1. هنرآموز گفت:

      سلام کلا جیب فیلتابی دوخت سختی داره ولی به زودی آموزش ویدیویی هم میزاریم که راحت تر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *