آموزش خیاطی

آموزش دوخت دامن فون ساده

دوخت دامن فون-هنرآموز
4.7/5 - (3 امتیاز)

دوخت دامن فون، از دوخت های بسیار ساده و در عین حال جذاب می‌ باشد که توسط مبتدیان، می‌ تواند در منزل انجام شود.

بسیاری از هنرجویان خیاطی، در دوره دامن دوزی، علاقه وافری به دوخت دامن های فون و کلوش دارند. از این رو مجموعه هنرآموز برای جلب رضایت هنرجویان خود، تلاش می‌ کند با آموزش دوخت یک مدل دامن فون ساده در نوع بدون الگو، علاقه مندان به خیاطی را سورپرایز کند. با ما در ادامه صفحه آموزشی همراه باشید.

آموزش دوخت دامن فون ساده

آموزش دوخت دامن فون ساده-هنرآموز

برای دوخت یک مدل دامن فون، نیاز است تا از الگوی اصلی دامن استفاده شود. اما با توجه به اینکه دامن فون، کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌ تواند در نوع خانگی و مجلسی، مورد استفاده قرار بگیرد، از روش دوخت متفاوتی نیز برخوردار می‌ باشد.

دامن فون، دامنی است که از قسمت کمر کاملا، کیپ و تنگ می‌ باشد و در قسمت پای دامن، مقدار زیادی گشادی به حالت فون، مشاهده می‌ شود.

این دامن برای انواع اندام ها مناسب است. افرادی که دارای پایین تنه چاق هستند، می توانند از این دامن در نوع بلند استفاده کنند. اما افراد لاغر اندام، این مدل دامن را در نوع کوتاه استفاده می کنند.

دوخت دامن ساده فون، در نوع بدون الگو، نیازی به کاغذ و وسیله الگو ندارد. البته مبتدیان می توانند برای اطمینان خاطر، روش الگو سازی ساده این دامن را روی کاغذ اجرا کنند و در صورت اطمینان، آن را به پارچه منتقل نمایند.

برای آموزش موردنظر، نیاز به وسایل خیاطی داریم. پارچه، سوزن ته گرد، نخ همرنگ پارچه، قیچی، کش پنج سانتی و زیپ دامن داریم. برای راحتی انتقال الگو به روی پارچه، حتما از صابون خیاطی یا گچ استفاده کنید. در این صورت الگوی شما کاملا درست و بدون اضافات روی پارچه منتقل می‌ شود.

شما می توانید از پارچه های مختلفی برای دوخت این مدل از دامن استفاده نمایید. با توجه به اینکه مدل دامن، به صورت افتاده می‌ باشد، استفاده از پارچه های ریزش دار مانند انواع ریون، کتان های کشی و… پیشنهاد می‌ شوند.

پارچه انتخاب شده برای دوخت دامن فون ساده، باید در متراژ بالایی باشد. متراژ دقیق پارچه این مدل از دامن، دو قد به اضافه ده سانتی متر می‌ باشد. قد دامن درنظر گرفته را در دو ضرب می کنیم و به علاوه ده سانتی متر می کنیم. در این صورت متراژ پارچه اصلی برای دوخت دامن فون به دست می آید.

در اصول آموزش خیاطی، قد دامن فون، از زیر زانو اندازه گیری می‌ شود. به عبارتی درنظر گرفتن قد بالای زانو برای این دامن، نامناسب است و می‌ تواند فرم ناخوشایندی به دامن بدهد.

اندازه گیری دامن فون-هنرآموز

 آموزش دوخت دامن فون ساده بدون الگو

برای الگوسازی ساده این دامن، نیاز به یک کادر به اندازه نصف دور باسن داریم. اندازه گیری دور باسن، دور کمر و قد دامن در دوخت این دامن، بسیار مهم است.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  دوخت کیسه خواب نوزاد

طبق تصویر، کادر موردنظر را به عرض نصف دور باسن و طول قد دامن روی کاغذ رسم می کنیم. سپس خط بالای افقی را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم. با علامت گذاری این چهار نقطه، باید خطی عمودی و صاف به پایین کادر رسم کنیم. حالا کادر ما به چهار قسمت مساوی تقسیم شده است.

در نقاط (K) و (Y) بهتر است حدود سه سانتی متر به طرفین برویم و علامت گذاری کنیم. نقاط به دست آمده را با استفاده از یک خط کش، مستقیم به نقاط (A) و (B) وصل می کنیم. این خطوط جدید، خطوط پهلوی دامن می‌ باشند که به جهت مدل فون، مقداری گشاد می‌ شوند.

الگو کشی دوخت دامن فون- هنرآموز

سپس از قسمت پایین دامن، خطوط قرمز رنگ را با استفاده از یک قیچی برش می زنیم به صورتی که در خطوط (C) و (D) و (R) تمام شوند ولی از یکدیگر جدا نشوند.

سپس طبق تصویر دوم، دور تا دور الگو را برش می زنیم. الگوی به دست آمده را روی یک کاغذ دیگر قرار می دهیم. ابتدا یک خط صاف افقی در قسمت بالای کاغذ رسم می کنیم.

قسمت های برش داده شده الگو، به مقدار سه الی شش سانتی متر فضا می دهیم. در اصول خیاطی به فضا دادن قسمتی از الگو، اوزمان می گویند.

با اوزمان دادن، می بینیم که تکه های الگو به صورت منحنی در کنار یکدیگر قرار می گيرند. برای ثابت کردن مقدار اوزمان هر تکه از الگو، بهتر است قسمت بالای آن را به خط صاف رسم شده در روی کاغذ دیگر بچسبانیم.

در صورت کامل کردن الگو،، در قسمت کمر الگوی دامن، خطوط کج و معوج را می بینیم که زیبایی خوبی ندارد. از این رو با کشیدن خط منحنی و زیبا (خط قرمز) روی خط کمر، می توانیم قسمت خط کمر را اصلاح کنیم. قسمت پایه دامن را نیز همانند خط قرمز اجرا شده روی الگو، اصلاح می کنیم. سعی کنید منحنی های رسم شده در پای دامن، بسیار ظریف باشند تا بعد از دوخت، قد دامن کوتاه و بلند نشود.

الگوی دامن فون کمر کش

دامن فون دارای کمر کش، از ساده ترین مدل دامن فون می‌ باشد. الگوی به دست آمده در بالا، به عنوان الگوی اصلی دامن فون با کمر کش می‌ باشد. چرا که قسمت کمر این الگو، با دور کمر فرد، اختلاف زیادی دارد. در این زمان با کش کاری قسمت کمر دامن، می توان دور کمر الگو را با دور کمر فرد، یک اندازه کرد.

برای این کار، باید از کش پنج سانتی متری به طول دور کمر منهای هفت سانتی متر استفاده کرد. یک نوار 12 سانتی متری از پارچه اصلی را به طول دور باسن برش می دهیم. سپس کش موردنظر را در داخل نوار پارچه ای قرار می دهیم. به صورتی که کش با پارچه، کاملا روکش شود.

با توجه به اینکه طول کش از طول نوار پارچه ای بسیار کوتاه می‌ باشد، در دوخت این قسمت، از تکنیک خاص استفاده می‌ شود. به این صورت که نوار پارچه ای را از عرض تا می کنیم و کش را در داخل آن می گذاریم. سپس خط کمر دامن را با درز باز نوار و کش روی هم می گذاریم و زیر چرخ قرار می دهیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت باکس خیاطی

ابتدا حدود دو سانتی متر با چرخ، دوخت می زنیم سپس کش را از داخل نوار پارچه ای می کشیم و به صورت همزمان دوخت را در قسمت خط کمر ادامه می دهیم. با تمام شدن دوخت کمر، می بینیم که کشی که در هنگام دوخت از داخل نوار پارچه ای کمری می کشیدیم، جمع شده و حالت چین زیبایی را به دامن می‌ دهد.

دوخت دامن فون کلاسیک

دوخت دامن فون کلاسیک، به صورت کش کاری شده انجام می‌ شود. اما بسیاری از افراد می خواهند با قرار دادن کش در داخل کمری دامن، آن را چین ندهند. برای این کار باید از روش دیگری برای دوخت دامن فون استفاده کرد.

برای این کار، باید در روی الگو، قسمت خط کمر را به اندازه دور کمر، رسم کرد. این کار در نگاه اول سخت به نظر می رسد. اما می توانیم با اندکی تغییر روی الگو، دامن فون زیبا را بدون کمر کش و چین دار داشته باشیم.

ابتدا باید اختلاف دور کمر و دور باسن را محاسبه کنیم.

دور باسن _ دور کمر =  X

با به دست آوردن مقدار X، باید آن مقدار را به هشت قسمت تقسیم کنیم.

X ÷8 = Y

در این زمان، مقدار Y، یک مقدار اصلی برای الگو می‌ باشد. طبق تصویر یک موجود در این صفحه، باید از کناره های تکه یک، دو، سه و چهار به مقدار Y کسر کنیم. در این صورت خط کمر الگو به اندازه دور کمر فرد می‌ شود. لازم است که مقدار کسر شده از هر تکه را تا به اندازه 20 سانتی متر به سمت پایین ادامه دهیم و به صفر برسانیم.

در این صورت بدون نیاز به کش، می توانیم دامن فون ساده و کلاسیک داشته باشیم. ولی در هنگام پوشیدن این دامن، با مشکل مواجه خواهیم شد. چون مقدار کمر، کش نمی آید. برای رفع این مشکل باید در قسمت پهلو یا قسمت وسط پشت دامن، زیپ بگذاریم.

الگو کشی دوخت دامن فون- هنرآموز

برای زیپ گذاشتن، باید در روی تکه چهارم الگو، جای زیپ (خط بنفش) را اضافه کرد که در طول بیست سانتی متر و در عرض 15 سانتی متر می‌ باشد. دوخت زیپ روی دامن فون، می‌ تواند به صورت زیپ مخفی باشد. زیپ مخفی، زیبایی فوق العاده ای را به دامن می‌ دهد و هیچ گونه درز اضافه ای را از روی دامن، قابل مشاهده نمی سازد.

 طریقه انداختن الگوی دامن فون روی پارچه

برای انتقال الگو روی پارچه، نیاز است به یک سری موارد توجه کرد. الگوی دامن فون ساده، یک الگوی خاص می‌ باشد که باید از قسمت اریب پارچه برش داده شود.

بدین صورت که پارچه را مستقیم روی میز برش پهن می کنیم و طبق تصویر، الگو را روی قسمت اریب پارچه قرار می دهیم. با سوزن ته گرد، کاغذ الگو را به پارچه متصل می کنیم و سپس با یک صابون خیاطی یا گچ آن را روی پارچه کپی می کنیم.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آموزش دوخت نظم دهنده

در نظر داشته باشید که عرض پارچه می‌ تواند تعيين کند که الگوی ما روی دولای بسته یا دولای باز پارچه قرار بگیرد. عموما در دوخت دامن فون، دو درز مشاهده می‌ شود که درزها برای پهلوهای دامن درنظر گرفته می‌ شود. در این صورت زیپ موردنظر باید در قسمت پهلوی دامن دوخته شود. برای این نوع برش، دو عدد از الگوی موردنظر را روی پارچه برش می دهیم.

اگر عرض پارچه زیاد بود، باید تکه یک دامن را روی دولای بسته پارچه قرار داد. در این زمان یک درز برای دوخت دامن به دست می آید که آن درز را به عنوان درز وسط پشت درنظر می گیریم و روی آن زیپ می دوزیم. در این نوع از برش، یک عدد برش الگو داریم.

طریقه انداختن الگوی دامن فون روی پارچه-هنرآموز

برش و دوخت دامن فون بدون الگو

برای دوختن دامن فون، بعد از برش، باید پهلوهای دامن به یکدیگر وصل شوند. بهتر است برای زیبایی بیشتر دوخت، از قسمت دمپای دامن، دوخت شروع شود. بعد از دوخت پهلوها، نوبت به دوخت کمری دامن می رسد. در صورتی که از کش در کمری دامن استفاده نمی کنید، باید پارچه کمری دامن را با لایی چسب، لایی کنید. این کار سبب افزایش ضخامت کمری دامن می شود.

برای دوخت دمپای دامن، دو روش در نظر گرفته می‌ شود. در روش اول، می توانیم در هنگام برش دامن، دو سانتی متر جای دوخت برای دمپای دامن لحاظ کنیم، جای دوخت را به داخل برگردانیم و یک دوخت با درجه سه روی آن بزنیم. حتی می‌ توان از زانفیکس نواری به جای دوخت لبه دامن استفاده کرد.

در روش دوم، باید از تکنیک نیش دوخت استفاده شود. در این تکنیک، حدود نیم سانتی متر لبه دامن به داخل برگردانده می‌ شود و یک نیش بخیه روی لبه دامن اجرا می‌ شود. در این صورت حالت هلال پای دامن، بسیار زیباتر می‌ شود. روش دوم دوخت دمپای دامن، در دوخت دامن فون با پارچه کشی و غیر کشی، قابل انجام است.

سوالات متداول

  • آیا در دوختن دامن فون، نیازی به گرفتن پنس کمر می‌ باشد؟

خیر، پنس کمر را در الگو حذف می کنیم و الگو بدون جای پنس روی پارچه برش می خورد.

  • آیا مقدار اوزمان تکه های دامن، می‌ تواند بیشتر یا کمتر باشد؟

بله، طبق دلخواه، مقدار اوزمان از یک سانتی متر شروع می‌ شود تا نهایتا پنج سانتی متر برای هر تکه، درنظر گرفته می‌ شود.

  • آیا برای دوخت این مدل دامن، می‌ توان از پارچه های گلدار استفاده کرد؟

بله انتخاب طرح و رنگ پارچه کاملا سلیقه ای می‌ باشد و این مدل دامن برای تمامی پارچه های ساده، تک رنگ و طرح دار قابل اجرا می‌ باشد.

  • در دوخت این دامن در نوع کمر کش، می‌ توان از پارچه کشدار استفاده کرد؟

بله، کشسانی پارچه مانعی برای کش کاری کمر دامن نمی باشد.

سخن نهایی

دوخت دامن فون در نوع بدون الگو، با استفاده از پارچه های کشی و غیر کشی، انجام می‌ شود. مجموعه هنرآموز، سعی داشته است با آموزش ساده ترین روش دوخت دامن مدل فون، دوختن آن را برای تمامی هنرجویان مبتدی، آسان نماید. شما می توانید این مدل دامن را در قد مختلف برای تمامی سایزها بدوزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *